Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΝΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
ΘΚ0309, ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ, NULL1, ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ
Επιλογής στο εξαμ. 5, 7, 9, ECTS: 3
Διδασκαλία στα Ελληνικά, Μη διαθέσιμο σε φοιτητές ERASMUS
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεθνές περιβάλλον, Σχεδιασμός και διαχείριση έργων, Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

To μάθημα αποτελεί εφαρμογή της θεωρητικής γνώσης που αποκόμισαν οι φοιτητές από το μάθημα «Ελληνική Αρχιτεκτονική του 20ου αιώνα» με στόχο την εξοικείωσή τους με την μεθοδολογία της έρευνας, την καταγραφή του κτιριακού αποθέματος και κυρίως τις συνθήκες και προϋποθέσεις ένταξης των νέων οικοδομών σ’ ένα προϋπάρχον αρχιτεκτονικά δομημένο περιβάλλον.

Η πρωτοτυπία του μαθήματος έγκειται στο ότι δεν ασχολείται με την ένταξη της σύγχρονης αρχιτεκτονικής στο φυσικό τοπίο ή σ’ έναν παραδοσιακό οικισμό,  αλλά με τη «δυναμική» ένταξη της σύγχρονης αρχιτεκτονικής στο αστικό περιβάλλον που διαμόρφωσαν οι δύο τελευταίοι αιώνες μετά την εφαρμογή της αντιπαροχής και την κήρυξη μεμονωμένων νεότερων μνημείων

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στο πλαίσιο του μαθήματος προτείνεται η ανάλυση ενός οικοδομικού τετραγώνου στον Bόλο ή τον τόπο καταγωγής του φοιτητή/ριας στόχο την εξοικείωσή τους φοιτητών με την μεθοδολογία της έρευνας, της καταγραφής του κτιριακού αποθέματος και κυρίως τις συνθήκες και προϋποθέσεις ένταξης των νέων οικοδομών σ’ ένα προϋπάρχον αστικό αρχιτεκτονικά δομημένο περιβάλλον.

Τα στοιχεία καταγραφής -μετά από έρευνα σε δημόσια ή ιδιωτικά αρχεία, πολεοδομικά γραφεία και βιβλιοθήκες- θα είναι τοπογραφική και φωτογραφική αποτύπωση, χρονολογία κτιρίου, όνομα αρχιτέκτονα ή μηχανικού, τυπολογική και μορφολογική ανάλυση, υλικά και κατάσταση διατήρησης, αξιολόγηση κάθε κτιρίου -βάσει των προηγούμενων στοιχείων- και πρόταση για τον βαθμό προστασίας του, σε ενδεχόμενη αποκατάσταση, ανακατασκευή, επανάχρηση ή ένταξη στον περιβάλλοντα χώρο του.

Η άσκηση περιλαμβάνει επίσης και τη συμπλήρωση, ενός αστικού «κενού» σ’ αυτό το οικοδομικό τετράγωνο, με νέο κτίσμα,  ενδεχόμενη ενοποίηση ελεύθερων υπαιθρίων χώρων, μια πιθανή –ύστερα από δικαιολογημένη ανάλυση- καθ’ ύψος επέκταση  και, σε κάθε περίπτωση, μια πρόταση ανακαίνισης-βελτίωσης της υπάρχουσας κατάστασης (αφαίρεση ασύμβατων προσθηκών, χρωματισμός, δυνατότητες επαναφοράς στην αρχική κατάσταση κλπ).

Το μάθημα υποστηρίζεται με προβολή διαφανειών από αντίστοιχα παραδείγματα στην Ελλάδα και το Εξωτερικό και αφορούν την αποκατάσταση, ανάδειξη και επανάχρηση της αρχιτεκτονικής του 20ου αιώνα, εντάξεις νέων οικοδομών σε αστικό περιβάλλον της περιόδου 1900-1970, επεκτάσεις καθ’ ύψος, χρωματισμό κ.α.

Διανέμονται σημειώσεις με αποσπάσματα της σχετικής νομοθεσίας, την ορολογία των επεμβάσεων, υποδείγματα καταγραφών, χαρακτηριστικά παραδείγματα, αποσπάσματα χαρτών και αεροφωτογραφιών και άρθρα σχετικά με την προστασία της νεότερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Παραδίδονται ομαδικές εργασίες 1-3 ατόμων.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διανέμονται σημειώσεις με αποσπάσματα της σχετικής νομοθεσίας, την ορολογία των επεμβάσεων, υποδείγματα καταγραφών, χαρακτηριστικά παραδείγματα, αποσπάσματα χαρτών και αεροφωτογραφιών και άρθρα σχετικά με την προστασία της νεότερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.