Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ V-VII Η: Digital Tectonics: Από τον σχεδιασμό στην κατασκευή
ΑΣ1903, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ, ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Αρχ. Σύνθεση Υποχρεωτική με επιλογή στο εξαμ. 7, 9, ECTS: 12
Διδασκαλία στα Ελληνικά, Διαθέσιμο σε φοιτητές ERASMUS στα Αγγλικά.
Γνωστικά Πεδία (Οδηγία 2005/36/ΕΚ): , Αρχιτεκτονική Σύνθεση/Δημιουργία, Οικοδομική Τεχνολογία.
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Τhe Swoosh Pavilion in Bedford Square in London, Image source: https://woodarchitecture.wordpress.com/woodtechnology/summer-wood-design-pavillion/

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

[Ανάλυση, Σύνθεση, Αξιολόγηση]

Το συνθετικό αυτό μάθημα  στοχεύει στη δημιουργία χώρων που διέπονται από μορφολογική και κατασκευαστική καινοτομία. Πιο συγκεκριμένα εστιάζει στις αρχιτεκτονικές κατασκευές μικρής κλίμακας με ευέλικτο κτιριολογικό πρόγραμμα, προκειμένου οι φοιτητές να μπορούν να επεξεργαστούν το συνθετικό θέμα σε όλα του τα στάδια από το σχεδιασμό στην κατασκευή. Οι φοιτητές εξοικειώνονται με μια διαδικασία αλγοριθμικής σκέψης που ενσωματώνει σχεδιαστικά, κατασκευαστικά, μορφολογικά κριτήρια σε μια ενιαία διαδικασία σχεδιασμού-κατασκευής με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών (CAD-CAM).

Με το τέλος του μαθήματος  οι φοιτητές /-ριες θα είναι σε θέση:

·        Να κατανοούν και να σχεδιάζουν γεωμετρικά σύνθετες μορφές

·        Να σχεδιάζουν ένα βασικό δομικό σύστημα  που συνδυάζει μορφολογική καινοτομία και στατική επάρκεια

·        Να μπορούν να παράγουν με αυτοματοποιημένο τρόπο τα κατασκευαστικά σχέδια για την κατασκευή των επιμέρους στοιχείων, με τη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας

·        Να μπορούν να οργανώσουν την αλληλουχία εργασιών από τον σχεδιασμό στην κατασκευή

·        Να επιλύσουν κατασκευαστικές λεπτομέρειες μη συμβατικής αρχιτεκτονικής και να τις εφαρμόσουν σε προπλάσματα κλίμακας 1:10

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στη διάρκεια του εξαμήνου θα μελετηθεί το ζήτημα του αλγοριθμικου σχεδιασμού, της παραμετροποίησης και του συνεχούς σχεδιασμού-κατασκευής (filetofactorycontinuum) με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων σχεδιασμού και κατασκευής (CAD-CAM). Τo studio εστιάζει στις δυνατότητες της ψηφιακών μέσων σχεδιασμού και κατασκευής για τη δημιουργία αρχιτεκτονικής μικρής κλίμακας, όπως περίπτερα, στέγαστρα και λοιπές εφήμερες κατασκευές, που στόχο έχουν να διευρύνουν τις δυνατότητες σχεδιασμού και κατασκευής προς νέες πειραματικές και καινοτόμες κατευθύνσεις. Τα θέματα που θα απασχολήσουν τους φοιτητές είναι:

 

·        Ο σχεδιασμός σε συνδυασμό με την κατασκευή, καθότι οι δυο διαδικασίες είναι αλληλένδετες και η μια τροφοδοτεί την άλλη, δημιουργώντας ένα συνεχές μεταξύ σχεδιασμού-κατασκευής

·        Διερεύνηση συστημάτων κατασκευής, συνδεσμολογίας, βελτιστοποίησης και συναρμολόγησης

·        Εξοικείωση με εργαλεία αλγοριθμικού σχεδιασμού και υπολογιστικής σκέψης στην αρχιτεκτονική

·        Σύγχρονες μεθοδολογίες σχεδιασμού, μορφογενετικές διαδικασίες και αναπαραστάσεις

·        Διαθεματική προσέγγιση και ενσωμάτωση γνώσεων και στρατηγικών σχεδιασμού από

Απαιτούνται καλές γνώσεις 2D/3D σχεδίασης με Η/Υ, γνώση των μηχανημάτων του εργαστηρίου προτυποποίησης του ΤΑΜ. Επιθυμητή η γνώση αλγοριθμικού σχεδιασμού (grasshopperή κώδικα). Στα πλαίσια του μαθήματος χρησιμοποιούνται σε σημαντικό βαθμό γνώσεις που περιέχονται στο μαθήματα: Αυτοματοποιημένη Σχεδίαση Ι & ΙΙ. Συνεπώς οι φοιτητές που έχουν παρακολουθήσει κάποια ή όλα από αυτά θα έχουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα και μεγαλύτερη ευχέρεια στην υλοποίηση.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Οι φοιτητές και φοιτήτριες εκπονούν ομαδικές εργασίες οι οποίες αξιολογούνται με βάση τα:

·        Τη συνθετική ιδέα και τον αλγόριθμο

·        Τα σχέδια της λύσης

·        Την κατασκευασιμότητα και τα κατασκευαστικά σχέδια λεπτομερειών

·        Τις μακέτες (προμακέτες και τελική μακέτα)

·        Τις αναπαραστάσεις της αρχιτεκτονικής λύσης με ποικίλα μέσα, φωτορεαλισμοί, animation

Η αξιολόγηση των φοιτητών είναι συνισταμένη της γενικής δραστηριότητας και συμμετοχής στο μάθημα και της βαθμολογίας τους στην εργασία.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Adriaenssen, S. (ed),  Advances in Architectural Geometry 2016, Hochschulverlag AG, ETH Zurich, 2016. File source και Download link

Baker L. Temporary Architecture. Salenstein: Braun Publish,Csi, 2014.

Gramazio F, Kohler M. Digital Materiality in Architecture. 1 edition. Baden: Lars Muller, 2008.

Hensel, M., Menges, A. (eds). Morpho-Ecologies: Towards Heterogeneous Space In Architecture Design, AA Publications, 2007.

Hensel, M., Menges, A. (eds). Versatility and Vicissitude: Performance in Morpho-Ecological Design,Academy Press, 2008.

Iwamoto L. Digital Fabrications: Architectural and Material Techniques. 144 p. edition. New York: Princeton Architectural Press, 2009.

Kolarevic, B. (ed.), Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing. 1 edition. Taylor & Francis, 2004.

Legendre, G. (ed), Mathematics of Space, Academy Press; 1 edition, 2011. File source

Long, K. (ed.), Hatch: The New Architectural Generation, Laurence King Publishing, 2008.

Picon, A., Digital Culture in Architecture, Birkhäuser Architecture; 2010.

Sakamoto, T. (ed), FROM CONTROL TO DESIGN, Actar, 2008.

Self M, Walker C. Making Pavilions. London: Architectural Association Publications, 2010.

Spuybroek, L. (ed), Research & Design: The Architecture of Variation, Thames & Hudson, 2009.

Symeonidou, I., Learning through making - Digital fabrication of 1:1 experimental constructions within an educational context, in “What's the Matter: Materiality and Materialism at the Age of Computation”, ENHSA-EAAE International Conference, COAC, ETSAB, ETSAV, Barcelona, September 4-5-6, 2014. File source

Symeonidou, I., Reinventing Design-Build projects with the use of digital media for design and construction - A survey of 120 educational pavilions, in Fioravanti, A, Cursi, S, Elahmar, S, Gargaro, S, Loffreda, G, Novembri, G, Trento, A (eds.), ShoCK! - Sharing Computational Knowledge! - Proceedings of the 35th eCAADe Conference - Volume 1, Sapienza University of Rome, Rome, Italy, 20-22 September 2017. File source