Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΧΩΡΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗ: Ραψ-ωδίες
ΘΚ0321, ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ, ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ
Επιλογής στο εξαμ. 5, 7, 9, ECTS: 3
Διδασκαλία στα Ελληνικά, Μη διαθέσιμο σε φοιτητές ERASMUS
Γνωστικά Πεδία (Οδηγία 2005/36/ΕΚ): , Ιστορία και Θεωρία, Καλές Τέχνες.
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

ραψ-ωδία: ράπτω+ωδή

ραψωδία: απαγγελία επικών ποιημάτων 2) επική σύνθεσις ή ποίησης 3)τμήμα επικού ποιήματος έχον ενότητα τινα. Ησύχιος: «σύνταξις ή συρραφή λόγων ή μέρος ποιήματος»

ράπτω: συνάπτω εις εν δύο ή πλείονα πράγματα δια βελόνης και ράμματος, συνενώνω δια ραφής

ωδή: συνηρημένος τύπος του αοιδή, άσμα, το μετά μέλους ποίημα, τραγούδι

<σύνθετος λέξις: η εκ δύο ή πλειόνων λέξεων απαρτιζομένη>

 

Α, όλη η αποβάθρα είναι μία νοσταλγία που πέτρωσε!
Φερνάντο Πεσσόα

μία οντότητα μάλιστα που μπορούσε να ζει και να λάμπει φρικτά
Χέρμαν Μέλβιλ

έχοντας τις ψυχές τους στις αγκαλιές των κυμάτων
Αρχίλοχος

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

[Κατανόηση, Ανάλυση, Σύνθεση]

Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στην δημιουργική ανάγνωση και γραφή συσχετίζοντάς τες με τον χώρο και τον τόπο. Εισάγει την ποιητική ως θεωρία της κατασκευής μαζί με την ποιητική ως κατασκευή κειμένου. Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τους τρόπους με τους οποίους το κείμενο δημιουργεί χώρο και να έρθουν σε επαφή με τις πολλαπλές ερμηνευτικές αναγνώσεις αλλά και τις ποιητικές τεχνικές του συγγραφέα.

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές:

•  Θα είναι σε θέση να γνωρίζουν κάποια από τα θεωρητικά κείμενα της λογοτεχνίας.

•  Θα έχουν εξασκηθεί στην ανάγνωση με δυνατή φωνή.

•  Θα μπορούν να αναγνώσουν ποιητικά και πεζογραφικά κείμενα και να αναλύσουν και ερμηνεύσουν διαφορετικούς βαθμούς και είδη χωρικής παρουσίας σε αυτά τα κείμενα.

•  Θα μπορούν να κατανοήσουν τον αφηγηματικό ήρωα, τη χρήση του αφηγηματικού προσώπου και να διαγνώσουν ποιητικές μεθόδους.

•  Θα μπορούν να γράψουν και να συνθέσουν κείμενα δημιουργώντας μικρά βιβλία.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Κατά το τρίωρο του μαθήματος

1. δημιουργείται ένα εργαστήριο κοινής λογοτεχνικής ανάγνωσης και ερμηνείας από όλους τους συντελεστές του που συνεισφέρουν από κοινού. Μέσα από κειμενικά παραδείγματα θίγονται και συζητιούνται μέσα στο μάθημα ζητήματα όπως η σχέση του θέματος με το φόντο, του περιβάλλοντος με το υποκείμενο της δράσης και το ποιητικό υποκείμενο, η σχέση του χώρου, του αντικειμένου, της εποχής και του καιρού με το σώμα.

Η ανάγνωση λογοτεχνίας είναι η μία συνιστώσα του μαθήματος που εμπλουτίζεται με την δεύτερη συνιστώσα, την ποιητική του χώρου.

2. Πραγματοποιούνται διαλέξεις πάνω στην ποιητική. Η ποιητική εννοείται ως λογοτεχνική θεωρία, ως το ερώτημα του πώς κανείς ποιεί μία λογοτεχνική κατασκευή. Εξετάζεται το ερώτημα του πώς δομείται ο λόγος (πεζό, ποίηση, δοκίμιο) και πώς η θεωρία αυτής της δόμησης ανά τις εποχές και από διαφορετικούς στοχαστές είτε επηρεάζεται από τον χώρο, είτε μπορεί να παραλληλιστεί με την δημιουργία χώρου και να την επηρεάσει. Μελετώνται παραδείγματα λογοτεχνικής θεωρίας, όπως και κείμενα λογοτεχνών, και συσχετίζονται με την χωρική κατασκευή.

Στο τέλος κάθε μαθήματος οι φοιτητές γράφουν από ένα μικρό κείμενο. Τα κείμενα αυτά διαβάζονται δημόσια και γίνονται αντικείμενα συζήτησης.

 

Το τελικό ζητούμενο στο μάθημα είναι η κατασκευή ενός «βιβλίου» με «ράψιμο κειμένων». Το βιβλίο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως αντικείμενο ανάγνωσης.

Προαιρετική είναι η παράδοση ηχητικού βιβλίου, audiocdδιάρκειας έως 4 λεπτών.

Η τελική παρουσίαση του μαθήματος εκτός από την παράδοση των βιβλίων είναι μία συνολική performanceαπαγγελίας σε μία σειρά ειδικά επιλεγμένων τόπων μέσα στην πόλη του Βόλου.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Το τελικό ζητούμενο στο μάθημα είναι η κατασκευή ενός «βιβλίου» με «ράψιμο κειμένων». Το βιβλίο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως αντικείμενο ανάγνωσης. Το υλικό του θα προέρχεται από συλλογή λέξεων από από λεξικά και άλλα κείμενα.

Η παράδοση θα γίνει σε δύο φάσεις: στην ενδιάμεση θα παραδοθεί μία πρώτη λίστα/συλλογή κειμένων.

Προαιρετική είναι η παράδοση ηχητικού βιβλίου, audio cd διάρκειας έως 4 λεπτών.

Η τελική παρουσίαση του μαθήματος εκτός από την παράδοση των βιβλίων είναι μία συνολική performanceαπαγγελίας σε μία σειρά ειδικά επιλεγμένων τόπων.

Το τελικό προιόν του βιβλίου θα δουλευτεί σε ένα διήμερο εργαστήριο/σεμινάριο που θα οριστεί πριν το τέλος του εξαμήνου.Σε αυτό το σεμινάριο θα δουλευτεί η «συρραφή» του υλικού, κειμενικού ή/και ηχητικού.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΘΕΩΡΙΑ
Αριστοτέλης, Ποιητική

ΑuerbachErich, Μίμησις, ΜΙΕΤ: Αθήνα, 2005.

Cavallo, Chartier (επιμ.). Ιστορία της Ανάγνωσης στον Δυτικό Κόσμο, Μεταίχμιο: Αθήνα, 2006.

Eliot, T.S. Δοκίμια για την ποίηση και την κριτική:επιλογή 1919-1961, Ηριδανός: Αθήνα, 1983.

Heidegger, Martin"...Ποιητικά κατοικεί ο άνθρωπος…”, Πλέθρον: Αθήνα, 2008.

Jacobson, Roman, Δοκίμια για τη γλώσσα της λογοτεχνίας, Εστία: Αθήνα, 1998.

Μιχαήλ Μπαχτίν, Προβλήματα Λογοτεχνίας και Αισθητικής, Πλέθρον: Αθήνα,1980.

Διάφορα λογοτεχνικά βιβλία όπως:

Μέλπω Αξιώτη, Δύσκολες Νύχτες, Η Κάδμω, Ποιήματα

Νίκος Εγγονόπουλος, Ποιήματα

Κωνσταντίνος Καβάφης, Ποιήματα

Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, Έγκλημα και Τιμωρία

Χέρμαν Μέλβιλ, Μόμπυ Ντικ

Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, Ο Μαιτρ και η Μαργαρίτα

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Διηγήματα

Μάτση Χατζηλαζάρου, Ποιήματα