Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΓΡΑΜΜΙΚΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ - ΣΗΜΕΙΑΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ: Αφηγηματικες Διαδρομες
ΤΕ0314, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Επιλογής στο εξαμ. 6, 8, ECTS: 3
Γνωστικά Πεδία (Οδηγία 2005/36/ΕΚ): Αρχιτεκτονική Σύνθεση/Δημιουργία, Ένταξη στο Δομημένο Περιβάλλον, Κοινωνική Διάσταση του Σχεδιασμού.
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Σχεδιασμός και διαχείριση έργων, Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

 

 

Σχεδιαζοντας [για] τα μονοπατια του Πηλιου

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

[Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση, Σύνθεση, Αξιολόγηση]

 Στόχος του μαθήματος, είναι να αφυπνίσει τους σπουδαστές σε ζητήματα πολιτιστικής κληρονομιάς, να συζητήσει στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης και να διερευνήσει το πεδίο αξιοποίησης του πολιτιστικού αποθέματος ως ένα νέο πεδίο σχεδιασμού άυλων και υλικών παρεμβάσεων και δράσεων ήπιου χαρακτήρα.

Το μάθημα επιτρέπει στον σπουδαστή να:

  • έρθει σε επαφή με την πολιτισμική ταυτότητα του τόπου όπου ζει
  • γνωρίσει μεθοδολογίες και εργαλεία για την προσέγγιση πολιτισμικών τοπίων (cultural landscapes) και το σχεδιασμό θεματικών πολιτιστικών διαδρομών (cultural routes)
  • εξοικειωθεί με τα μέσα και τις τεχνικές αφηγηματικών πρακτικών (deep mapping, story-telling, heritage interpretation, …)
  • αποκτήσει εμπειρία στην έρευνα πεδίου
  • εφαρμόσει αναλυτικές και συνθετικές δεξιότητες στη μελέτη βιβλιογραφίας
  • γνωρίσει διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα και προσεγγίσεις μέσα από διεπιστημονικές συνέργειες
  • αναπτύξει τεχνικές και καλλιτεχνικές δεξιότητες όσον αφορά το σχεδιασμό και την παραγωγή εντύπου εποπτικού υλικού και την υλοποίηση κατασκευών μικρής κλίμακας (μουσειοσκευές, εκπαιδευτικά παιχνίδια, υπαίθριος εξοπλισμός, …)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα πραγματεύεται το σχεδιασμό μιας σειράς θεματικών πολιτιστικών διαδρομών κατά μήκος ενός χαρακτηριστικού μονοπατιού του Πηλίου.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για προτάσεις που αναδεικνύουν την πολιτισμική ταυτότητα της περιοχής μέσα από θεματολογίες που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά συστατικά του φυσικού (π.χ. χλωρίδα και πανίδα) και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος (π.χ. παραδοσιακή αρχιτεκτονική, λαϊκές τέχνες, παραγωγικές δραστηριότητες, …) ή αντιπροσωπευτικά στοιχεια της άυλης πολιτισμικής κληρονομιάς του τόπου (λαϊκή παράδοση, ιστορία και μυθολογία, ήθη και έθιμα, κοινωνικές και παραγωγικές πρακτικές, προφορική ιστορία, …).

Το τελικό προϊόν είναι μια συλλογή αφηγήσεων, μέσω χαρτών, έντυπου εποπτικού υλικού (ανθολογίες εικόνων, σχεδίων ή κειμένων) και υλικών διαδραστικών μικροκατασκευών που συνοδεύουν την περιήγηση/ εμπειρία της περιπατητικής διαδρομής.

Η καταγραφή, συγκέντρωση, οργάνωση και προβολή της πληροφορίας γίνεται μέσα από μία διεπιστημονική προσέγγιση, όσον αφορά τόσο το αντικείμενο μελέτης (φυσικό ή ανθρωπογενές περιβάλλον και τομείς αυτών), όσο και το πλαίσιο εφαρμογής της πρότασης (εκπαίδευση, μουσειοπαιδαγωγική, αναψυχή, τουρισμός, …).

 

      

 ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ          |          ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ          |          ΠΡΟΒΟΛΗ

[PATHS OF GREECE . pathsofgreece.gr]    

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η αξιολογηση του σπουδαστη γινεται με βαση την συνολικη προταση για την θεματικη πολιτιστικη διαδρομη.

Το μάθημα, και η καθε προταση αντιστοιχα, οργανώνεται σε τρεις διακριτές φάσεις, που αφορούν το σχεδιασμό των στοιχείων της αφηγηματικης διαδρομής: αφηγηματικός χάρτης, εποπτικό υλικό, συνοδευτικές μικροκατασκευές. 

      

ΧΑΡΤΕΣ

 

                   

ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ                                         ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΜΙΚΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Κίζης, Γιάννης. (1994). Πηλιορείτικη Οικοδομία: η αρχιτεκτονική της κατοικίας στο Πήλιο από τον 17ο στον 19ο αιώνα. Πολιτιστικό Τεχνολογικό Ίδρυμα ΕΤΒΑ
  • Λεωνιδοπούλου-Στυλιανού, Ρέα, Παπαϊωάννου, Λαμπρινή (εκδοτική επιμέλεια) (1987). Ελληνική Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική. Πήλιο. Μέλισσα
  • Λεωνιδοπούλου-Στυλιανού, Ρέα (1982). Μακρινίτσα: η εξέλιξη ενός οικισμού μέσα στο χώρο και το χρόνο
  • Μακρής, Κίτσος Α., (1976). Η λαϊκή τέχνη του Πηλίου. Μέλισσα
  • Φιλιππίδης, Δημήτρης (1995). Ελληνική Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική. Θεσσαλία – Ήπειρος. Μέλισσα
  • Perilla, François, Gino Poleze, Cristina Poleze (μετάφραση) (2010). Στη χώρα των Κενταύρων: Το Πήλιο. Κατερίνη: Μάτι. [Perilla, François. (1940). Au pays des Centaures. Le Pélion]

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Κοντογεώργης, Αριστείδης Χ., Δελλατόλας, Νίκος (επιμέλεια κειμένου) (n.d.). Η Μακρυνίτσα μέσα από το φακό του Δημήτρη Λέτσιου. Αίολος: Κοινότητα Μακρινίτσας Πηλίου
  • Λιάπης, Κώστας (1990). Στο Πήλιο της παράδοσης. Πύλη
  • Νάνου-Σκοτεινιώτη, Αποστολία (1998). Η Μακρινίτσα του Πηλίου. Κοινότητα Μακρινίτσας
  • Νάνου-Σκοτεινιώτη, Αποστολία (1992). Σελίδες από τη Μακρινίτσα. Λαογραφικά. [Καρατάσιου]
  • Νάνου-Σκοτεινιώτη, Αποστολία (1977). Μακρινίτσα: θέματα από την ιστορία και τη λαογραφία της. Πύλη
  • Σισιλιάνος, Δημήτριος (1939). Η Μακρινίτσα και το Πήλιον: ιστορία, μνημεία, επιγραφαί. Εκδόσεις Πυρσού
  • Χαρατσής, Νίκος (1996). Πέτρινα τοξωτά γεφύρια στο Πήλιο. Εκδόσεις Ξουράφα
  • Χαρατσής, Νίκος (2000). Οδηγός Πηλίου για Περιπατητές. ΤΥΠΟΚΟΡ

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

βιωσιμη αναπτυξη, πολιτιστικη κληρονομια, αφηγηματικες πρακτικες, cultural landscape, cultural route, deep mapping, heritage interpretation, storytelling, μουσειοπαιδαγωγικη

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ

https://omadakblog.wordpress.com/narrative-trails/