Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΙΕΡΩΝ ΧΩΡΩΝ: Ιερό, η παραβατικότητα του καθημερινού
Γνωστικά Πεδία (Οδηγία 2005/36/ΕΚ): Αρχιτεκτονική Σύνθεση/Δημιουργία.
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεθνές περιβάλλον, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

[Κατανόηση, Ανάλυση, Σύνθεση]

Το μάθημα εισαγάγει τους φοιτητές στην κατανόηση των λόγων των παραμέτρων και των συμβολισμών των ιερών χώρων και δομών. Θα διερευνήσουν κριτικά θεωρίες σχετικά με τους ιερούς χώρους. Θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν ανεξάρτητες σχεδιαστικές δεξιότητες μέσα από τον σχεδιασμό σύγχρονου ιερού χώρου.

Στο μάθημα γίνεται μία εισαγωγή στην έννοια του ιερού και επιχειρείται μια εξοικείωση με τις σημερινές του εκδοχές.

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση προβλημάτων σχεδιασμού σε σύγχρονο ή  ιστορικό περιβάλλον.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι  φοιτητές και φοιτήτριες θα:

·     Είναι σε θέση να κατανοήσουν τις διαδικασίες σχεδιασμού του ιερού χώρου.

·     Έχουν εξοικειωθεί με τις ανθρωπολογικές ιδιαιτερότητες του ιερού.

·     Έχουν γνώση των διαφορετικών θρησκειακών χωρικών εκδοχών και των αναγνώσεών τους

·     Έχουν εξοικειωθεί με παραγωγή αναπτυγμάτων του χώρου.

·     Μπορούν να κατανοήσουν τις  Ιστορικές, Θεωρητικές, Κοινωνικές  αλλά και θρησκειακές εκφάνσεις του Σχεδιασμού.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Κατά την διάρκεια του μαθήματος, παράλληλα και ταυτόχρονα με τις διαλέξεις, σχετικά με την ανθρωπολογία του ιερού μέσα από ιστορικά και σύγχρονα παραδείγματα, τα κείμενα και τις συζητήσεις μας, σχεδιάζουμε ένα σύγχρονο ιερό χώρο. Κάθε φοιτητής επιλέγει μια ιερή κατασκευή ή ένα χωρικό ιερό αντικείμενο και συγκροτεί μια δική του σύγχρονη σχεδιαστική πρόταση.

Η κριτική θεώρηση της πρότασης γίνεται με την βοήθεια του διδάσκοντα και αυτή διερευνάται μέσα από σχέδια μακέτες και τρισδιάστατα μοντέλα.

Το τελικό προϊόν του μαθήματος υποδεικνύεται και συνιστάται με την βοήθεια και την έγκριση του διδάσκοντα.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Οι φοιτητές και φοιτήτριες εκπονούν μία ομαδική η ατομική εργασία η οποία αξιολογείται με βάση τα:

·        Προσχέδια και διαδικασία παραγωγής της λύσης

·        Μακέτες εργασίας,

·        Σχέδια της λύσης

·        Τελική μακέτα

Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται ως συνάρτηση της συμμετοχής τους στο μάθημα κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και της τελικής τους εργασίας.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Γέννηση των θεοτήτων γέννηση γεωργίας. JacquesCauvin. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, 1997.

Το Ιερό και το Βέβηλο. MirceaEliade. Εκδόσεις Αρσενίδη, 2002.

Μελέτες για το Ιερό, Φώτης Τερζάκης. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, 1997.

Διερχόμενοι του Ναού, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Εκδόσεις Δόμος, 2009. 

Η παρακμή του Αστικού Πολιτισμού. Παναγιώτης Κονδύλης, Εκδόσεις Θεμέλιο, 2007.

Κείμενα: Το χαμένο κέντρο, Ζήσιμος Λορεντζάτος. Τα σύμβολα της  κοινωνίας AndreLeroi-Gouran. Το έργο και η ομιλία του Ανθρώπου, Εκδόσεις ΜΙΕΤ, 2000