Επιλογής στο εξαμ. 6, 8, ECTS: 3
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεθνές περιβάλλον, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Σχεδιασμός και διαχείριση έργων, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
[Κατανόηση, Ανάλυση, Σύνθεση]
Οι φοιτητές/ριες μέσα από τον συνδυασμό θεωρητικής και σχεδιαστικής προσέγγισης του αντικειμένου αναλαμβάνουν την ευθύνη του συνολικού σχεδιασμού ενός εκθεσιακού χώρου/μουσείου.
Μαθαίνουν να συνεργάζονται με άλλες ειδικότητες του χώρου όπως γραφίστες, συντηρητές και ειδικούς του εκθεσιακού φωτισμού (προδιαγραφές κατά κατηγορία εκθεμάτων) όσον αφορά τη μουσειογραφική μελέτη και ιστορικούς τέχνης, κοινωνικούς ανθρωπολόγους, επιμελητές των εκθέσεων / μουσείων, όσο αφορά τη μουσειολογική μελέτη και, βέβαια, με τον αρχιτέκτονα του χώρου (εκθεσιακού κελύφους) όπως ορίζεται στους στόχους του μαθήματος.
Το μάθημα έχει ως στόχο να ορίσει τη διαφορά μεταξύ μουσειολογικής και μουσειογραφικής μελέτης και την απαραίτητη συνύπαρξη αμφοτέρων στον σχεδιασμό εκθεσιακού χώρου, μόνιμου ή περιοδικού χαρακτήρα.
Στη μουσειολογική μελέτη συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο λεπτομερής καθορισμός του αντικειμένου, η βασική ιδέα δηλαδή γύρω από την οποία αρθρώνονται οι διάφοροι εκθεσιακοί υποχώροι, ο αριθμός και το είδος των εκθεμάτων και η κατάταξή τους σε ενότητες ανά θέμα, εποχή, τόπο προέλευσης ή τεχνοτροπία. Επίσης οι απαιτούμενες εκθετικές επιφάνειες και η ανάπτυξη/ένταξή τους στον εκθεσιακό χώρο, οι επιθυμητές διαδρομές και στάσεις, καθώς και οι αποφάσεις για την επιβολή ειδικών όρων για την προστασία και τον φωτισμό τους.
H μουσειογραφική μελέτη που έπεται της μουσειολογικής ασχολείται με τον τρόπο παρουσίασης των εκθεμάτων (βάσεις, βιτρίνες, εκθετικές επιφάνειες) τον σχεδιασμό τους (υλικά, χρώματα, διαστάσεις) και την ένταξή τους στο κτίριο. Έχει ως στόχο την καλύτερη ανάδειξη του υλικού (φωτισμός, απόσταση του θεατή από την εκθετική επιφάνεια) και της τεκμηρίωσής του (θέση και διαστάσεις κειμένων και λοιπού υποστηρικτικού εικονογραφικού υλικού, χρήση video κλπ) .
Οι φοιτητές καλούνται να συντάξουν μια πλήρη μουσειολογική και μουσειογραφική μελέτη με θέμα της επιλογής τους και να το εντάξουν σε κάποιον υπαρκτό ή υποθετικό εκθεσιακό χώρο, σε ήδη υπάρχον μουσείο, νέο κέλυφος, ή μνημείο.
Το μάθημα οργανώνεται σε εβδομαδιαίες διαλέξεις που συνοδεύονται από παρουσιάσεις οπτικοακουστικού υλικού (ppoint, video) από υλοποιημένα παραδείγματα στον διεθνή χώρο.
Παραδίδονται ομαδικές εργασίες 1-3 ατόμων.
La muséologie selon Georges Henri Rivière, Dunod, Paris 1989
Barry Lord, Manual of Museum exhibitions, Rowman&Littlefield, Lanham, NY 2001
Ar. Rosenblatt, Building type basics for Museums, John Wiley & Sons, NY 2001