Οι φοιτητές, εκτός της αυτονόητης εμβάθυνσης σε θέματα διατήρησης, προστασίας, αποκατάστασης και ανάδειξης της νεοελληνικής (μη παραδοσιακής) αρχιτεκτονικής που έχουν ήδη διδαχθεί, ως υποχρεωτικό μάθημα, στο 6ο εξάμηνο των σπουδών τους, εξετάζουν τις δυνατότητες και τους τρόπους ένταξης της σύγχρονης αρχιτεκτονικής σ ένα προϋπάρχον, εξίσου «σύγχρονο» αρχιτεκτονικό περιβάλλον
Στο πλαίσιο του μαθήματος προτείνεται η ανάλυση ενός οικοδομικού τεραγώνου, ενός μετώπου δρόμου ή μιας μικρής γειτονιάς, στην ιδιαίτερη πατρίδα του κάθε φοιτητή ή στο Bόλο με στόχο την εξοικίωση με την μεθοδολογία της έρευνας, της καταγραφής του ιστορικού αποθέματος και κυρίως τις συνθήκες και προϋποθέσεις ένταξης των νέων οικοδομών σ’ ένα προϋπάρχον αρχιτεκτονικό περιβάλλον. Τα στοιχεία καταγραφής θα είναι τοπογραφική και φωτογραφική αποτύπωση, χρονολογία και ιστορικό ανέγερσης, αναζήτηση σχεδίων και ιστορικών στοιχείων σε δημόσια ή ιδωτικά αρχεία (πχ. Πολεοδομία, βιβλιοθήκες) όνομα και τόπος σπουδών του αρχιτέκτονα ή μηχανικού, τυπολογική και μορφολογική ανάλυση του κάθε κτιρίου, υλικά και κατάσταση διατήρησης, αξιολόγηση βάσει των προηγούμενων στοιχείων και πρόταση για τον βαθμό προστασίας του σε μια ενδεχόμενη αποκατάσταση, ανακατασκευή, επανάχρηση ή ένταξη στον περιβάλλοντα χώρο του.
Η άσκηση περιλαμβάνει επίσης και την "απόπειρα" συμπλήρωσης, ενός ενδεχομένου «κενού» σ’ αυτό το οικοδομικό τετράγωνο, μέτωπο ή γειτονιά, με κάποιο σύγχρονο κτίσμα και/ή μια πρόταση ανακαίνισης-βελτίωσης της υπάρχουσας κατάστασης (αφαίρεση ασύμβατων προσθηκών, χρωματισμός, δυνατότητες επαναφοράς στην αρχική κατάσταση κλπ).