Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΙI
ΤΕ0202, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ,
Υποχρεωτικό στο 3ο εξαμ., ECTS: 4
Γνωστικά Πεδία (Οδηγία 2005/36/ΕΚ): , Αρχιτεκτονική Σύνθεση/Δημιουργία, Στατική Κατασκευών, Οικοδομική Τεχνολογία.
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

 

 

Εισαγωγη στις βασικες κατηγοριες κατασκευαστικων δομων.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

[Γνώση, Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση]

 Το μάθημα επιτρέπει στον σπουδαστή να:

  • έχει εποπτεία των βασικών δομικών συστημάτων και των εφαρμογών τους σε αρχιτεκτονικές κατασκευές
  • εξοικειωθεί με τη βασική ορολογία της Δομικής Μηχανικής, όσον αφορά τη Στατική Επίλυση και Επίλυση Αντοχής απλών φορέων
  • κατανοήσει τις βασικές αρχές σχεδιασμού Εύκαμπτων, Δικτυωτών και Ολόσωμων φορέων
  • γνωρίσει τις θεμελιώδεις αναλυτικές μεθόδους και εργαλεία για τη διαστασιολόγηση απλών δομικών στοιχείων
  • είναι σε θεση να υπολογίσει τη διατομή αναρτημένου καλωδίου, σχοινοειδούς τόξου, επίπεδου ισοστατικού δικτυώματος, απλού ισοστατικού ολόσωμου φορέα (μεταλλικής/ ξύλινης δοκού)
  • εφαρμόσει μεθοδολογίες προσομοίωσης της στατικής λειτουργίας απλών δομικών στοιχείων και συνθέτων δομικών συστημάτων μέσω πειραμάτων με υλικά προπλάσματα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα αποτελεί εμβάθυνση σε ζητήματα φορέα και στατικής λειτουργίας, εστιάζοντας στις τρεις βασικές κατηγορίες κατασκευαστικών δομών (εύκαμπτοι, δικτυωτοί και ολόσωμοι φορείς).

Εστιάζει σε ζητήματα Στατικής Επίλυσης (αντιδράσεις στήριξης, εντατικά μεγέθη, κρίσιμες διατομές) και Επίλυσης Αντοχής Υλικών (καταπονήσεις, τάσεις διατομής), επιλύοντας θέματα που αφορούν: i) έλεγχο τάσεων διατομής, ii) ικανότητα φόρτισης και iii) διαστασιολόγηση διατομής (επιλογή μορφής, διαστάσεων και υλικού) φέροντος στοιχείου.

 

Το μάθημα συγκροτείται από δύο σκέλη:

§  ένα θεωρητικό (διαλέξεις που δίνονται σε εβδομαδιαία βάση από τη διδάσκουσα) – με θεωρία, επίλυση ασκήσεων και παραδείγματα δομικών κατασκευών (case-studies)

§  ένα πρακτικό (θέμα που εκπονείται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και παρουσιάζεται στο τέλος του εξαμήνου από τις σπουδαστικές ομάδες) – με απλές υλικές κατασκευές και στοιχειώδη πειράματα για την κατανόηση βασικών αρχών σχεδιασμού συγκεκριμένων δομικών συστημάτων και την εξοικείωση με την πειραματική μεθοδολογία που βασίζεται σε υλικά προπλάσματα

Οι διαλέξεις καλύπτουν τρεις βασικές ενότητες:

§  Ανάλυση και μελέτη Εύκαμπτων Φορέων: - παρατηρήσεις σχεδιασμού σχοινοειδούς φορέα - μέθοδοι ανάλυσης και διαστασιολόγησης απλού αναρτημένου καλωδίου και απλού σχοινοειδούς τόξου

§  Ανάλυση και μελέτη Δικτυωτών Φορέων: - παρατηρήσεις σχεδιασμού δικτυωτού φορέα - μέθοδοι ανάλυσης απλού επίπεδου ισοστατικού δικτυώματος - ποιοτική προσέγγιση/ ανάλυση καταπονήσεων σε απλό επίπεδο ισοστατικό δικτύωμα

§  Ανάλυση και μελέτη Ολόσωμων Φορέων: - παρατηρήσεις σχεδιασμού ολόσωμου φορέα - συνοπτική μέθοδος υπολογισμού εντατικών μεγεθών και προσδιορισμού κρίσιμων διατομών σε απλή δοκό - μέθοδοι ανάλυσης και διαστασιολόγησης απλής δοκού (μεταλλικής, ξύλινης)

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Ο τελικός βαθμός προκύπτει από τη γραπτή εξέταση (55%) στο τέλος του εξαμήνου σε συνδυασμό με την παράδοση της (υποχρεωτικής) ομαδικής εργασίας (35%), λαμβάνοντας υπόψιν και τις τέσσερις σειρές ασκήσεων (10%) που παραδίδονται (προαιρετικά) κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.

 -----------------------------------

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ:

*** Η εκπόνηση ομαδικης εργασίας ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ για όλους τους σπουδαστές που είναι εγγεγραμμένοι στο μάθημα, ανεξαρτήτως εξαμήνου εισαγωγής ***

*** Για τους σπουδαστες που δεν θα εχουν εκπονησει εργασια κατα τη ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ και δεν θα εχουν παρουσιασει/ παραδωσει εργασια ΤΗΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΗ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ, ΔΕΝ ΘΑ ΣΤΑΘΕΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΛΑΒΟΥΝ ΠΡΟΒΙΒΑΣΙΜΟ ΒΑΘΜΟ για το μαθημα ***

 *** Η ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΣΕ ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΤΟΜΙΚΑ) ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕΤΑ ΤΗ ΛΗΞΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ). Δηλαδη, ο καθορισμος της ομαδας εργασιας, η επιλογη του θεματος (σε συνεννοηση με τη διδασκουσα), οι διορθωσεις, η προφορικη παρουσιαση κ η παραδοση γινονται κατα τη διαρκεια των μαθηματων του χειμερινου εξαμηνου, συμφωνα με το σχετικο προγραμμα. ***

*** Οι δηλωσεις ομαδων & υπευθυνου ομαδας γινονται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ μεσω της εφαρμογης του eclass ΟΜΑΔΕΣ ΧΡΗΣΤΩΝ, συμφωνα με τις σχετικες οδηγιες (βλ. σχετικη ανακοινωση eclass) ***

*** Oι δηλωσεις θεματος (ΥΣΤΕΡΑ ΑΠΟ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ), γινονται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ μεσω της εφαρμογης του eclass ΕΡΓΑΣΙΕΣ, συμφωνα με σχετικες οδηγιες (βλ. σχετικη ανακοινωση eclass) ***

*** Εργασιες απο ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΧΡΟΝΙΕΣ δεν γινονται δεκτες. Οσοι σπουδαστες εχουν εκπονησει εργασια στην τρεχουσα θεματικη τα ακαδ.ετη 2017-18, 2018-19, 2019-20, 2020-21 & 2021-2022 μπορουν προχωρησουν σε σχετικη παραλλαγη ΥΣΤΕΡΑ ΑΠΟ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ ΕΩΣ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΗΚΤΙΚΗ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΤΡΕΧΟΥΣΑΣ ΧΡΟΝΙΑΣ  ***

 

-----------------------------------

 

 

Η ΕΡΓΑΣΙΑ

Η εργασια εχει ως αντικειμενο την αναπαρασταση μιας εκ των πειραματικων προσεγγισεων του Frei Otto μεσω μακετων.

Καθε θεμα βασιζεται στην υλοποιηση μια σειρας μακετων και την πραγματοποιηση μιας σειρας πειραματων, που θα δειχνουν

- την κατανοηση των βασικων αρχων του συγκεκριμενου ζητηματος

- τη δομη της σχετικης βασικης μοναδας

- ενα ελαχιστο ευρος παραλλαγων/ προτασεων

- ενα ελαχιστο αριθμο πειραματικων προσεγγισεων

Επιπλεον, η εργασια θα συνοδευεται απο:

- αναφορες σε αντιστοιχα παραδειγματα απο την φυση η/και ερευνητικες πρακτικες

- αναφορες σε σχετικες εφαρμογες αρχιτεκτονικου (κτιριο), τεχνικου (τεχνικο εργο), βιομηχανικου σχεδιασμου (αντικειμενο) 

Η εργασια ολοκληρωνεται ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ με την τελικη προφορικη παρουσιαση τευχους, μακετων και πειραματων και την παραδοση του σχετικου τευχους. Η επεξεργασια του τευχους γινεται συμφωνα με τις διευκρινιστικες οδηγιες και το InDesign template που θα δοθει. Η παραδοση του τευχους γινεται σε ψηφιακη μορφη με αναρτηση στον server (upload του pdf ΚΑΙ του InDesign PACKAGE).

 

- ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Παρουσιαση θεματικων. Επιλογη θεματος & συγκροτηση ομαδων εργασιας (4 ατομα για 2ετεις, 3-4 ατομα για λοιπους).

* Η δηλωση ομαδας εργασιας και η επιλογη θεματος θα πρεπει να εχει ολοκληρωθει ΜΕΣΩ eclass το αργοτερο εως την ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΗ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ.

- ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ

Ολες οι ομαδες καλουνται να προσελθουν για διορθωση των εργασιων τους με τις ΠΡΟΜΑΚΕΤΕΣ των πειραματικων κατασκευων τους κ ο,τι συνοδευτικο υλικο κρινουν απαραιτητο (αναφορες, παραδειγματα, σκιτσα, φωτογραφιες, video).

* Οι διορθωσεις γινονται ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΟΥΣ ΑΞΟΝΕΣ και οχι ανα ομαδα, οποτε ολες οι ομαδες καλουνται να ειναι παρουσες καθ ολη τη διαρκεια του μαθηματος.

- ΤΕΛΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Ολες οι ομαδες καλουνται να παραδωσουν το σχετικο τευχος της εργασιας και να προσελθουν για παρουσιαση της εργασιας συμφωνα με το προγραμμα που ανακοινωνεται.

* Η παρουσιαση της εργασιας γινεται ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ με παρουσια ΟΛΩΝ των μελων της ομαδας εργασιας.

- ΤΕΛΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

 

Σχετικα links:

Frei Otto @ Radical Pedagogies

Frei Otto @ Wikipedia

Frei Otto - official site

Frei Otto - The Pritzker Architecture Prize

Frei Otto: a life in projects - Dezeen

Frei Otto - Thinking by Modelling | Denken in Modellen - ZKM

Frei Otto - Thinking by Modelling - Detail

Frei Otto - Thinking by Modelling - Youtube

Frei Otto - Thinking by Modelling - archdaily

7 amazing projects by Frei Otto - Inhabitat

Frei Otto and the Importance of Experimentation in Architecture - archdaily

Frei Otto - Modelling with Soap Films - Youtube

Frei Otto - experiments

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

§  Βροντίση, Μ. (2003). Σημειώσεις Στατικής: Δικτυωτοί Φορείς, Εύκαμπτοι Φορείς, Ολόσωμοι Φορείς. Διδακτικές Σημειώσεις, Εκπαιδευτικό Σύγγραμμα, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

§  Βροντίση, Μ. (2003). Σημειώσεις Στατικής – Παράρτημα. Διδακτικές Σημειώσεις, Εκπαιδευτικό Σύγγραμμα, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

ΒΑΣΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

§  Γδούτος, Ε. (2002). Στατική [*]

§  Γκαρούτσος, Γ. (2008). Εισαγωγή στη Στατική

§  Παναγιωτουνάκος, Δ. (2000), Εισαγωγή στη Μηχανική - Στατική

§  Πανταλέων, Ε. (2009). Στατική

§  Beer, F., Johnston, E. R., Jr., Eisenberg E., Τσομπανάκης, Γ. (μετάφραση) (2010). Στατική [*]

§  Salvadori, M., Heller, G. R., Αγγελίδης, Σ., Αντωνοπούλου, Σ. (μετάφραση) (1981). Η Φέρουσα Κατασκευή στην Αρχιτεκτονική [*]

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

§  Γκρος, Γ. Ρ. (1971). Δομική Μηχανική – Στατική. Εκδόσεις Συμμετρία [*]

§  Zάννος, Α. Ι. (1983). Αρχιτεκτονική Μορφή και Στατική Λειτουργία. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

§  Καλογεράς, Ν., κ.α. (1986). Θέματα Οικοδομικής. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Τομέας Συνθέσεων Τεχνολογικής Αιχμής, Έδρα Οικοδομικής [*]

§  Hunt, T., Βογιατζάκη, Μ., Παπαδόπουλος, (μετάφραση) (2003). Σημειωματάριο των Κατασκευών. Εκδόσεις Παπασωτηρίου [*]

§  Engel, H., Rapson, Ρ. (preface), Bandel Η. (1998). Tragsysteme/ Structure Systems. Hatje Cantz Publishers [*]

§  Künzle, O. (2001). Demonstrationen an Tragwerksmodellen. ETH-Zürich, Institut für Hochbautechnik (HBT), Professur für Tragkonstruktionen, ETH-Zürich

§  Moore, F. (1998). Understanding Structures. McGraw-Hill Higher Education [*]

§  Salvadori, M. G. Structure in Architecture: The Building of Buildings

§  Salvadori, M. G. (1979). Building, The Fight Against Gravity. Atheneum

§  Schodek, D. L. (1993). Structure in Sculpture. The MIT Press [*]

§  Schodek, D. L. (2001). Structures. Prentice-Hall [*]

§  Wilson, F. Structure: The Essence of Architecture

§  Wilson, F. (1998). What It Feels Like to Be A Building. The Preservation Press

§  Zalewski, W., Allen, Ε., Iano, J. (illustrations) (1998). Shaping Structures: Statics. John Wiley & Sons [*]

[*] Το βιβλίο είναι διαθέσιμο στη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

δομικη μηχανικη; στατικη; στατικη λειτουργια; φερων οργανισμος; κατασκευαστικες δομες; ολοσωμοι φορεις; δικτυωτοι φορεις

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ

https://padlet.com/omadak/freiottoexperiments_UThArch2017