Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ
Γνωστικά Πεδία (Οδηγία 2005/36/ΕΚ): Ιστορία και Θεωρία, Καλές Τέχνες.
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Το συγκεκριμένο μάθημα επιλογής οργανώνεται στη βάση μιας τριπλής στόχευσης: αφενός έγκειται σε μια γενική εισαγωγή στο πεδίο της αισθητικής, με αναφορά τόσο σε κομβικά θέματα, όπως π.χ. το ζήτημα του ωραίου και η συναφής με αυτό έννοια της καλαισθητικής κρίσης (Kant, Bourdieu, Agamben), όσο και σε τρέχουσες ερευνητικές συζητήσεις γύρω από επιστημολογικές πτυχές των αισθητικών φαινομένων και πρακτικών (Mersch). Αφετέρου επιχειρείται μια εξοικείωση με ερωτήματα που θέτει η φιλοσοφία των μέσων, με βασική αφετηρία θεωρίες περί εικόνας (Flusser, Mitchell, Boehm, Bredekamp). Εκκινώντας από νεωτερικές θεωρητικές συλλήψεις σχετικά με τη διάκριση των καλλιτεχνικών μέσων (Lessing) και τον τρόπο που αυτές επικαιροποιούνται και ανασκευάζονται διαρκώς (Mitchell), μεταξύ άλλων και στον ορίζοντα της τεχνικής, θα περάσουμε τόσο σε νεότερες διερευνήσεις, που αφορούν μεταβολές της αισθητηριακής αντίληψης (Benjamin, Deleuze), όσο και σε φαινομενολογικές προσεγγίσεις των χειρονομιών (Flusser). Οι δύο αυτοί άξονες, η αισθητική και η φιλοσοφία των μέσων, διαπλέκονται σε έναν τρίτο, συνθετικό άξονα· συγκεκριμένα, με αναφορά στην πρόσφατη βιβλιογραφία διερευνάται το ερώτημα του κατά πόσο οι διαδικασίες των μέσων όχι μόνο εκτυλίσσονται στο χώρο αλλά πρωτίστως συγκροτούν χώρο (Günzel). Tέλος, μέσα από μελέτες περίπτωσης συν-διερευνάται η δυνατότητα σύνδεσης της θεωρίας με την πράξη, καθώς λόγω του σεμιναριακού χαρακτήρα του το μάθημα λειτουργεί ως εργαστήριο για τη δοκιμή δημιουργικών προσεγγίσεων.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με προφορική παρουσίαση στο πλαίσιο του μαθήματος και κατάθεση εργασίας δοκιμιακού χαρακτήρα (γραπτό δοκίμιο, οπτικό δοκίμιο, film-essay κ.λπ.).