Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Σχεδιασμός και διαχείριση έργων, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
[Γνώση, Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση, Σύνθεση]
Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στον σχεδιασμό ενός κτιρίου πολλαπλών κατοικιών σε αστικό περιβάλλον.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες:
· Θα έχουν προσεγγίσει συνθετικά το ζήτημα της οργάνωσης πολλαπλών μονάδων κατοίκησης
· Θα θέσουν ζητήματα συνύπαρξης, σχέσεων μεταξύ κατοικιών, πυκνότητας, ιεράρχησης.
· Θα αντιμετωπίσουν ζητήματα σχέσης μεταξύ του ιδιωτικού και του δημόσιου τόσο στη σχέση του κτιρίου με το αστικό περιβάλλον όσο και στην εσωτερική δομή του.
· Θα εισαχθούν στην έννοια του προγράμματος ως κωδικοποίησης και οργάνωσης του ανθρωπολογικού και τεχνικού περιεχομένου.
· Θα έχουν εξασκηθεί στη μελέτη παραδειγμάτων και την τυπολογική ανάλυση κτιρίων κατοικίας.
· Θα έχουν βελτιώσει τα συνθετικά, σχεδιαστικά και αναπαραστατικά τους μέσα.
Οι σπουδαστές και οι σπουδάστριες καλούνται να συνθέσουν ένα κτίριο πολλαπλών κατοικιών σε συγκεκριμένο οικόπεδο στην πόλη του Βόλου.
Με μια σειρά εβδομαδιαίων ασκήσεων στην αρχή του εξαμήνου οι σπουδαστές ενθαρρύνονται να διερευνήσουν και να αποκωδικοποιήσουν τις δεδομένες αντιλήψεις γύρω από το θέμα: πολυκατοικία, κτίριο κατοικιών, διαμερίσματα κλπ - κάθε πιθανός τίτλος υπονοεί ταυτόχρονα ένα κτιριακό τύπο και μια συνθετική προσέγγιση.
Ο σχεδιασμός του κτιρίου πολλαπλών κατοικιών που ακολουθεί αντιμετωπίζει κατ’ αρχήν το συνθετικό αντικείμενο σε σχέση με τους προβληματισμούς που τέθηκαν στη διάρκεια των πρώτων ασκήσεων εισάγοντας σταδιακά στοιχεία λειτουργίας, ανθρωπομετρίας, υλικότητας και αντίληψης του χώρου μέσα στο συγκεκριμένο αστικό περιβάλλον. Δίνεται ιδιαίτερο βάρος στην εμπέδωση της διαδικασίας του σχεδιασμού ως μια μεθοδική εξέλιξη από την εννοιολογική πρόθεση προς την υλική κατασκευή.
Θα αξιολογηθεί η επιμέλεια στη αναλυτική προσέγγιση, η διαύγεια της συνθετικής ιδέας και ο πλούτος της επεξεργασίας, η πληρότητα των αναπαραστάσεων, η προσπάθεια και η συμμετοχή καθ’ όλη τη διάρκεια του εργαστηρίου.
Λαδά Σ, Χαρίση Ε., Αντωνοπούλου Ν (2015) Κατοικία: Σχεδιάζω, Κατασκευάζω, Σκέπτομαι, UniversityStudioPress, Θεσσαλονίκη
Συλλογικό, (2009) Η κατοικία στην Ελλάδα από τον 20ό στον 21ο αιώνα, ΕΙΑ, Αθήνα
Javier Mozas, J., Fernández Per, A. (2006), Density, New collective Housing, A+T, Barcelona
Gausa, M. (ed.) (2002), Housing + single-family housing, Birkhauser-Publishers for Architecture, Boston, Mass.
Αίσωπος Γ., Σημαιοφορίδης Γ. (2010), Τοπία εκμοντερνισμού, ελληνική αρχιτεκτονική ’60 και ’90, Metapolis press - KAM, Αθήνα
Sakamoto, T. (2010), Total Housing: Alternatives to Urban Sprawl, Actar, Barcelona
Mateo, J. L. (2008), Global Housing Projects. 25 Buildings since 1980, Actar, Barcelona
Woditsch, R. (2019), The Public Private House: Modern Athens and its Polykatoikia, Park Books, Zurich
Φατούρος Δημήτρης Α., Ίχνος χρόνου, Αθήνα 2008, Καστανιώτης, ISBN: 978-960-03-4725-8
Σημαιοφορίδης Γιώργος, Διελεύσεις, 2005, Δομές
Φιλιππίδης Δημήτρης, Νεοελληνική Αρχιτεκτονική, 1984, Μέλισσα
Καλογήρου Νίκος, Σύγχρονες Ελληνικές Κατοικίες, 2009, Μαλλιάρης-Παιδεία
Κατοικία: σχεδιάζω, κατασκευάζω, σκέπτομαι, Συλλογικό έργο, Επιμ. Λαδά Αναστασία, 2015, University Studio Press
Αίσωπος Γ.- Σημαιοφορίδης Γ., Η Σύγχρονη Ελληνική Πόλη, 2018, Δομές