Γενικός στόχος του μαθήματος είναι να κατανοήσουν, να διαχειριστούν και να κατακτήσουν οι σπουδάστριες/ ες την σχέση μεταξύ διαχείρισης πληροφορίας (σχεδιασμού - κατασκευής) με την συνθετική επεξεργασία καθώς και την σχέση των ψηφιακών τεχνολογιών με τις βάσεις δεδομένων, τα εξελιγμένα οικοδομικά συστήματα και την παραγωγή με χρήση cnc εργαλειομηχανών.
Ειδικότεροι στόχοι του μαθήματος είναι
- Ο καθορισμός, η περιγραφή, η κατάταξη και ο συσχετισμός των κατασκευαστικών ενοτήτων ενός έργου. Στην συνέχεια, η σύνταξη και η εφαρμογή συσχετισμένων ψηφιακών καταλόγων στους οποίους τα τμήματα της κατασκευαστικής πληροφορίας θα είναι οργανωμένα και σχετιζόμενα
- Η αναζήτηση έγκυρης διαδικτυακής κατασκευαστικής πληροφορίας με τον καθορισμό λέξεων - φράσεων κλειδιών και την χρήση βέλτιστων πρακτικών στις μηχανές αναζήτησης. Παράλληλα, στόχος είναι η ενθάρρυνση για την ανάπτυξη κοινότητας γνώσης κατασκευαστικής πληροφορίας
- Η αναγνώριση της σημασίας διεπιστημονικής συνεργασίας για την επίλυση σχεδιαστικών και κατασκευαστικών προβλημάτων και η εφαρμογή συνεργατικών πρακτικών ψηφιακού σχεδιασμού
- Η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης διαδικασίας μοντελοποίησης, ελέγχου, παραγωγής και συναρμολόγησης ενός έργου, υπό κλίμακα, με την χρήση μηχανημάτων του εργαστηρίου προτυποποίησης. Ο στόχος είναι να διέλθουν και να υιοθετήσουν οι σπουδαστές όλα τα στάδια από την αρχική σύλληψη έως την τελική συναρμολόγηση της κατασκευής.
Το μάθημα εστιάζει στον ρόλο των ψηφιακών τεχνολογιών στην κατασκευαστική διαδικασία.
Η επικράτηση του δικτυακού παραδείγματοςσε όλους τους τομείς των ανθρώπινων δραστηριοτήτων σχετίζεται τόσο με σημαντικές αλλαγές στην οντολογία, την μεθοδολογία και τα εργαλεία σχεδιασμού και κατασκευής όσο και με αλλαγές στις σχέσεις σχεδιασμού και κατασκευής.
Κεντρικό ζητούμενο αποτελεί η δομική συσχέτιση σχεδιασμού και κατασκευής. Η πληροφορία που παράγεται κατά την διάρκεια του σχεδιασμού είναι άρρηκτα συνδεμένη με την κατασκευαστική διαδικασία. Τα ψηφιακά αρχεία που παράγονται κατά τον σχεδιασμό ελέγχουν την λειτουργία των μηχανών παραγωγής (μηχανές κοπής, διαμόρφωσης, τρισδιάστατης εκτύπωσης, ρομποτικές, κτλ) ενώ παράλληλα αποτελούν βάση για την διαχείριση και οργάνωση του έργου. Η πληροφορία σχεδιασμού συνιστά πλέον πληροφορία κατασκευής και πληροφορία παραγωγής βιομηχανικών δομικών προϊόντων και υλικών. Ταυτόχρονα ο σχεδιασμός ενσωματώνει ψηφιακά δεδομένα της παραγωγής δομικών στοιχείων.
Η κατασκευαστική ανάλυση αποτελεί κατάλληλη μεθοδολογία για την δομική συσχέτιση σχεδιασμού και κατασκευήςδιότι συμβάλλει στον σχεδιασμό των αντικειμένων αφενός με βάση τις ιδιότητες αφετέρου με βάση τις σχέσεις των επιμέρους τμημάτων της κατασκευής. Με αυτόν τον τρόπο είναι δυνατόν να αντιμετωπίζονται οι αλλαγές που προκύπτουν τόσο κατά την διάρκεια του σχεδιασμού όσο και κατά την διάρκεια της κατασκευής του έργου. Οι αλλαγές αυτές μπορεί να αφορούν ζητήματα γεωμετρίας, ιδιοτήτων υλικών, οργάνωσης της κατασκευής, προϋπολογισμού έργου, κτλ.. Η λογική της κατασκευαστικής ανάλυσης μπορεί να εφαρμοστεί από το σύνολο του έργου ως τις επιμέρους κατασκευαστικές ενότητες και τα δομικά στοιχεία της κατασκευής.
Την ίδια στιγμή, τόσο η σχεδιαστική όσο και η κατασκευαστική διαδικασία είναι το αποτέλεσμα διεπιστημονικής συνεργασίας που πραγματοποιείται σε πραγματικό χρόνο, απομακρυσμένα και σε παγκόσμιο επίπεδο. Η διεπιστημονική συνεργασία αφορά τις εγκάρσιες επικοινωνίες μεταξύ διαφορετικών επιστημονικών πεδίων καθώς και την δυνατότητα καινοτόμων προσεγγίσεων μέσα από αυτές. Τα δίκτυα πληροφορίας συνδέουν σχεδιαστές, κατασκευαστές και παραγωγούς προϊόντων. Η διεπιστημονικότητα προϋποθέτει την ανάπτυξη μιας κοινής γλώσσας επικοινωνίας (ορολογία, πρότυπα, δια-λειτουργικότητα, κτλ) μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και χρησιμοποιεί ως εργαλεία τις κοινότητες γνώσης και τα συνεργατικά περιβάλλοντα.
Το θέμα του εργαστηρίου (DigiCon18)
Το θέμα του εργαστηρίου θα είναι ο σχεδιασμός μιας αυτό-φερόμενης, μικρής κλίμακας, κατασκευής - περιπτέρου. Πρόκειται για έναν «ανοιχτό» χώρο που θα παρουσιάζει και θα προβάλει το μουσείο της πόλης του Βόλου. Η χωροθέτηση της κατασκευής μέσα στην πόλη του Βόλου καθώς και το περιεχόμενο της παρουσίασης αποτελεί επιλογή των σπουδαστών. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί αφενός στα βήματα και στην μεθοδολογία της κατασκευής αφετέρου στην κατασκευή πρωτότυπων μοντέλων (μακετών) με την χρήση μηχανών παραγωγής (μηχανές κοπής, διαμόρφωσης, τρισδιάστατης εκτύπωσης, ρομποτικές, κτλ). Κεντρικός πυρήνας διεξαγωγής του μαθήματος αποτελεί το εργαστήριο προτυποποίησης της σχολής και οι μηχανές παραγωγής που διαθέτει. Εάν επιθυμούν οι σπουδαστές μπορούν να αναπτύξουν και να χρησιμοποιήσουν και άλλες μηχανές παραγωγής.