Αρχ. Σύνθεση Υποχρεωτική με επιλογή στο εξαμ. 5, 7, ECTS: 12
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Λήψη αποφάσεων, Ομαδική εργασία, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
[Γνώση, Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση, Σύνθεση, Αξιολόγηση]
Ένα κτίριο σχεδιάζεται σε σχέση με ένα πρόγραμμα αλλά πάντα το υπερβαίνει. Το κτίριο φυσικά φιλοξενεί δραστηριότητες αλλά έχει αυτονομία ως αντικείμενο. Ο χρόνος ζωής του είναι πολύ μεγαλύτερος από τον χρόνο ζωής των χρήσεων που φιλοξενεί και που αλλαζουν καθώς αλλάζουν οι ανάγκες που καλύπτει. Γιαυτό άλλωστε μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί με πολύ διαφορετικό περιεχόμενο. Ζητήματα όπως η κίνηση μέσα, έξω, γύρω από το κτίριο και αντίστοιχα η ορατότητα, κατασκευάζουν την αντίληψη και την εμπειρία του κτιρίου πέρα από το πρόγραμμα που υπηρετεί.
Το μάθημα επιχειρεί να αναδείξει την σημασία της κίνησης και της ορατότητας ως καθοριστικούς παράγοντες στον σχεδιασμό, παράγοντες που μπορούν να συγκροτήσουν μια πέραν του προγράμματος αρχιτεκτονική εμπειρία
Το εργαστήριο θα επικεντρώσει στον σχεδιασμό ενός εκθεσιακού χώρου μέσα από μια σειρά συνθετικών τακτικών. Ξεκινώντας από ασκήσεις χαρτογράφησης και διαγραμματοποίησης υπαρχόντων κινήσεων και πορειών, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μετακινηθούν από το κτίριο στο πρόγραμμα. Ο τελικός σχεδιασμός θα αφορά την οργάνωση ενός εκθεσιακού χώρου.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα αξιολογηθούν μέσα από μια σειρά ασκήσεων και παρουσιάσεων:
1.Χαρτογραφήσεις ως μηχανισμοί κωδικοποίησης της εμπειρίας (K. Lynch, T. Ooms) ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ 10%
2. Διαγράμματα ως κωδικοποίηση της εμπειρίας (κίνηση και ορατότητα) ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ 15%
4. Πρόγραμμα και κτίριο: σενάρια ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ 20%
5.Τελική παρουσίαση εξεταστικής 55%
Colomina, B. (1992) Sexuality and Space. Princeton Architectural Press: Princeton NJ
Lynch, K. (1960) The Image of the city. MIT Press:Cambridge Mass
Πεπονής, Γ. (1997) Χωρογραφίες. Αλεξάνδρεια: Αθήνα
Τροβά, Β. (2006) Αναπαράσταση και ανακατασκευή της αντίληψης: Ζητήματα αρχιτεκτονικής εκπαίδευσης. στο Τροβά, Β., Μανωλίδης, Κ., Παπακωνσταντίνου, Γ (επιμ). Η αναπαράσταση ως όχημα αρχιτεκτονικής σκέψης. Futura: Αθήνα
ορατότητα, κίνηση, αντίληψη του χώρου, εκθεσιακές τακτικές