Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΩΝ ΠΟΛΥΜΕΣΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ
ΟΑ0402, ΨΗΦΙΑΚΑ ΜΕΣΑ & Η/Υ, ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Επιλογής στο εξαμ. 6, 8, ECTS: 3
Διδασκαλία στα Ελληνικά, Διαθέσιμο σε φοιτητές ERASMUS στα Αγγλικά και Γαλλικά.
Γνωστικά Πεδία (Οδηγία 2005/36/ΕΚ): Αρχιτεκτονική Σύνθεση/Δημιουργία, Ιστορία και Θεωρία, Καλές Τέχνες.
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

[Γνώση, Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση, Σύνθεση, Αξιολόγηση]

Το μάθημα αποτελεί μια συστηματική εμβάθυνση στο σχεδιασμό αυτόνομων (off-line) διαδραστικών πολυμεσικών εφαρμογών.  Έχει ως στόχο την παρουσίαση του χώρου των διαδραστικών πολυμέσων ως ένα νέο τομέα αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.Η ανάπτυξη των ψηφιακών τεχνολογιών προσφέρει στους αρχιτέκτονες όχι μόνο νέα εργαλεία σχεδιασμού αλλά και νέα πεδία πρακτικής. Οι βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Η κατανόηση του διαφορετικού τρόπου συγκρότησης ενός πολυμεσικού χώρου σε σχέση με τον τρισδιάστατο ομοιογενή, ψηφιακό χώρο 
  • Η γνώση της ιστορικής εξέλιξης και των σύγχρονων τάσεων σχεδιασμού του περιβάλλοντος επικοινωνίας ανθρώπου-υπολογιστή (HCI)
  • Η γνώση των βασικών χαρακτηριστικών δόμησης μιας διαδραστικής αφήγησης
  • Η γνώση της σύγχρονης κωδικοποίησης πλοήγησης στον ψηφιακό χώρο

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • Αναλύει και να αξιολογεί τα λειτουργικά και αισθητικά χαρακτηριστικά ενός περιβάλλοντος επικοινωνίας (HCI)
  • Έχει γνώση των βασικών μορφών διαδραστικής αφήγησης και πλοήγησης σε ψηφιακό περιβάλλον
  • Έχει κατανοήσει τα βασικά χαρακτηριστικά ένος ψηφιακού πολυμεσικού χωρικού περιβάλλοντος
  • Σχεδιάσει και να υλοποιήσει μια διαδραστική πολυμεσική εφαρμογή

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα διερευνά τη διαφορετική συγκρότηση του πολυμεσικού χώρου σε σχέση με τον τρισδιάστατο ψηφιακό χώρο. Ο τρισδιάστατος ψηφιακός χώρος δομείται στη βάση του προοπτικού παραδείγματος και η μετακίνηση σε αυτόν ακολουθεί το μοντέλο της κινηματογραφικής κωδικοποίησης. Ο χώρος των πολυμεσικών εφαρμογών έχει αρθρωτή, αποσπασματική συγκρότηση και είναι οργανωμένος σε πολλαπλά επίπεδα πληροφορίας. Η διερέυνηση βασίζεται στη διεπιστημονική μεθοδολογία της αρχαιολογίας των μέσων (mediaarcheology) αναζητώντας στην ιστορία των εκφραστικών μέσων στοιχείων συνύπαρξης και διαλόγου διαφορετικών τρόπων αναπαράστασης. Παράλληλα, βασίζεται στις σύγχρονες προσεγγίσεις του χώρου της αρχιτεκτονικής θεωρίας με βάση την μετακίνηση του ανθρώπινου σώματος και τη χρήση των εννοιών σενάριο, συμβάν, κλπ. Διερευνάται επίσης η έννοια του προγράμματος, της έννοιας του αρχιτεκτονικού προγράμματος - όπως αυτή χρησιμοποιείται στην αρχιτεκτονική θεωρία και πρακτική – και της έννοιας του προγράμματος στο χώρο της πληροφορικής

Το περιεχόμενο του μαθήματος εστιάζεται σε τρεις άξονες:

  • στην ανάλυση των διαφορετικών επιπέδων οργάνωσης του χώρου της οθόνης ως περιβάλλον επικοινωνίας (διεπαφή).
  • Στη μελέτη των νέων κωδικοποιήσεων επικοινωνίας και πλοήγησης που βασίζονται στην διαδραστικότητα (χειρονομία, επιλογή, μεταφορά).
  • Τη χρήση της έννοιας του προγράμματος τόσο για την οργάνωση του χώρου όσο και για την οργάνωση της πληροφορίας.

 

Δομή περιεχομένου:

Ιστορική εξέλιξη, είδη και εφαρμογές πολυμέσων.

Ιστορική εξέλιξη του περιβάλλοντος επικοινωνίας ανθρώπου-υπολογιστή (HCI)

Στάδια διαδικασίας μιας παραγωγής διαδραστικής εφαρμογής από την αρχική ιδέα στο τελικό προϊόν.

Διαδραστική αφήγηση, αμφίδρομα σενάρια, άξονες και ροή της πλοήγησης.

Σχεδιασμός των υπερσυνδέσμων.

Σχεδιασμός του περιβάλλοντος επικοινωνίας (διεπαφή) και των τυπικών οθονών.

Δημιουργική χρήση των εικονογραφικών και ηχητικών στοιχείων.

Χρήση μεταφορών, χωρικά περιβάλλοντα και περιβάλλοντα δεδομένων

Σύγχρονες τάσεις στη διαμόρφωση μιας γλώσσας στα διαδραστικά πολυμέσα.

 

Οι πρακτικές εργασίες των φοιτητών υποστηρίζονται τεχνικά από τις εγκαταστάσεις και το στελεχικό δυναμικό του εργαστηρίου ΕΠΕΟΤ.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Άσκηση (ατομική)

Μια διαδραστική παρουσίαση με τη χρήση διαφορετικών εκφραστικών μέσων ενός παλαιότερου πρότζεκτ κάθε φοιτητή ή φοιτήτριας. Η παρουσίαση θα αναδεικνύει τις βασικές επιλογές σχεδιασμού, την εξέλιξη και τα στάδια της σχεδιαστικής πρότασης καθώς και τα βασικά χαρακτηριστικά της τελικής λύσης.

Για τους φοιτητές άλλων τμημάτων που θα παρακολουθήσουν το μάθημα, η άσκηση θα προσαρμοστεί στα δικά τους γνωστικά πεδία και ενδιαφέροντα.

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Δίνεται βιβλιογραφία και προτείνονται τέσσερα βιβλία. Κάθε φοιτητής παίρνει δωρεάν ένα βιβλίο από τα προτεινόμενα.

1) Ζευγώλης, Δημήτριος, Γιώργος Στυλιαράς, Πολυμέσα : Χρήση τεχνολογιών και εφαρμογές, Θεσσαλονίκη: Τζιόλας, 2011

2) Δεληγιάννης Ιωάννης, Διαδραστικά Πολυμέσα και ψηφιακή τεχνολογία στις τέχνες, Fagotto, 2007.

3) Δημητριάδης, Πομπόρτσης, Τριανταφύλλου, Τεχνολογία Πολυμέσων, Τζιόλας

4) Βασιλάκος, Αθανάσιος. Ψηφιακές μορφές τέχνης, Θεσσαλονίκη : Τζιόλας, 2008.

Δίνονται επίσης σημειώσεις του μαθήματος

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ

- Arsac Jacques, Les machines a penser- des ordinateurs et des hommes, Editions du Seuil, Παρίσι, 1990.

- Balpe Jean Pierre, Hyperdocuments, Hypertextes, Hypermedias, Editions Eyrolles, Παρίσι, 1990.

- Νielsen Jacob, Hypertext and Hypermedia, Academic Press Inc, ΣανΝτιέγκο, ΗΠΑ, 1990.

- Waterworth John, Multimedia Interaction with Computers, Ellis Horwood Ltd, Wesr Sussex, Αγγλία, 1992.

- Woodhead Nigel, Hypertext and Hypermedia, Theory and Applications, Sigma Press, Wimslow, Αγγλία, 1991

- Cotton Bob, Oliver Richard, Understanding Hypermedia 2000, Revised edition, Phaidon Press, 1997

- Multimedia Demystified, A guide to the world of multimedia from Apple Computer, Inc., publisher Random House, 1994

- Multimedia, le Guide complet, Canal+, Gallimard, Παρίσι, 1996

- Ομάδα Εργαστηρίου Πολυμέσων Τμήματος Πληροφορικής ΑΠΘ, Μultimediaστη Θεωρία και στην Πράξη, εκδόσεις Α.Τζόλα, Θεσσαλονίκη 1996.

-Ζευγώλης, Δημήτριος, Γιώργος Στυλιαράς,.Πολυμέσα: Χρήση τεχνολογιών και εφαρμογές: Με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, Θεσσαλονίκη :Τζιόλα, 2011

- Πολίτης Π., Υπερκείμενα, Υπερμέσα και Πολυμέσα, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα 1994.

- Tway E. L., Δουλέψτε με τα πολυμέσα, (μτφρ. Βρέτταρου Ι., Γιουβανάκη Ν., Φράγκου Ν.), εκδ. Κλειδάριθμος, Αθήνα 1994- Luppa Nicholas, Designing Interactive digital Media, Focal Press, 1998

- Robert Jason, Director 5 Demystified, Addison-Wesley, 1996

- Villamil-Casanova John, Molina Luis, Multimedia Production, Planning and Delivery, Macmillan Computer Publishing, 1997

- Garrand Timothy, Writing for Multimedia, Focal Press, 1997 (συνοδεύεται από CD-ROM).

- Cotton Bob, Oliver Richard, Understanding Hypermedia 2000, Revised edition, Phaidon Press, 1997.

- Dondis Donis, A Primer of Visual Literacy, MIT Press, 1973.

- Brenda Laurel, editor, The Art of Human – Computer Interface Design, Addison-Wesley 1996

Συλλογή άρθρων που καλύπτει τα διαφορετικά θέματα του σχεδιασμού του περιβάλλοντος επικοινωνίας.

- Brenda Laurel, editor, Computer as Theater, Addison-Wesley 1991

- Nick Luppa, Designing Interactive Digital Media, Focal Press, 1998

- Dominic Milanoeditor, Interactivity in Action, edited by Miller Freeman Books, 1997

- Jonathan Reed editor, Multimedia, Le Guide Complet, Editions Gallimard 1996

- Tognazzini Bruce, Tog on Interface, Addison-Wesley, 1992

- Willem Velthoven, Jorinde Seijdel editors, Μultimedia Graphics, Thames and Hudson, 1996

- Multimedia Demystified, A Guide to the World of Multimedia, Apple Computer Inc.1994.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

διαδραστικά πολυμέσα, διεπαφή, περιβάλλον επικοινωνίας ανθρώπου-υπολογιστή, υπερμέσα, υπερσύνδεσμος, διαδραστικός σχεδιασμός, ψηφιακή αφήγηση

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ e-class

http://eclass.uth.gr/eclass/courses/MHXD173