Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ Ι: ΑΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
ΠΧ0101, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ, ΑΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Υποχρεωτικό στο 5ο εξαμ., ECTS: 4
Διδασκαλία στα Ελληνικά, Διαθέσιμο σε φοιτητές ERASMUS στα Αγγλικά.
Γνωστικά Πεδία (Οδηγία 2005/36/ΕΚ): Ιστορία και Θεωρία, Πολεοδομικός Σχεδιασμός, Ένταξη στο Δομημένο Περιβάλλον, Κοινωνική Διάσταση του Σχεδιασμού, Κανονισμοί-Νομοθεσία.
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

[Γνώση, Κατανόηση, Ανάλυση, Αξιολόγηση]

Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στον σχεδιασμό της πόλης. Εστιάζει στην ανάπτυξη της πόλης του 20ου αιώνα επιχειρώντας να καταδείξει ότι τα εργαλεία του σχεδιασμού της πόλης δεν είναι ουδέτερα αλλά ότι έχουν διαμορφωθεί με συγκεκριμένες ιδέες, οράματα, στόχους και πολιτικές και σε συγκεκριμένα πολιτικά και κοινωνικά συγκείμενα.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Με αφετηρία την έκρηξη της πόλης μετά την βιομηχανική επανάσταση το μάθημα εξετάζει τις μεγάλες αστικές παρεμβάσεις του Haussmann, τις πολεοδομικές ουτοπίες (από τον Fourierστον Scholeri), τις κηπουπόλεις, τις πόλεις της επανάστασης (Σοβιετική Ένωση 1917-1932, Κόκκινη Βιέννη), τα οράματα για την πόλη του μοντέρνου κινήματος (CIAMκαι Χάρτα της Αθήνας) και τις εφαρμογές στην μεταπολεμική Ευρώπη. Ακολουθεί η ανάλυση της γένεσης των αντιδράσεων στο μοντέρνο (ΤΕΑΜ Χ), η επιστροφή στην αστική πραγματικότητα (Jacobs, Lynch, Cullen) και στον ρόλο του κατοίκου και των κοινωνικών ομάδων (Αlexander, συμμετοχικός σχεδιασμός). Αναλύεται η ιστορικότητα ως στοιχείο του σχεδιασμού στην πόλη (Rossi, Aymonino, RoweandKoetter) και παρουσιάζεται η κριτική ανακατασκευή της πόλης (ΙΒΑ, Βερολίνο 1980-90) και ο σχεδιασμός στην «πόλη – καμβά» (Βαρκελώνη, Δουβλίνο). Τέλος αναφέρεται στις απόψεις περί γενικής πόλης (Koolhaas) και πόλων παρέμβασης.

Σημαντικό στοιχείο του μαθήματος αποτελεί κάθε φορά η μεταφορά των μοντέλων από τον διεθνή στον ελληνικό χώρο και η διαφοροποίησή τους εξαιτίας των ειδικών ελληνικών συνθηκών (ελληνικές κηπουπόλεις, προφυγικοί οικισμοί, οργανωμένη δόμηση και εργατική κατοικία, αντιπαροχή, αυθαίρετα, αναπλάσεις κέντρων πόλεων κλπ).

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αξιολογούνται με γραπτές εξετάσεις που αποδίδουν το 30% της βαθμολογίας και  ομαδική ερευνητική εργασία που αποδίδει το 70% του βαθμού τους.

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Δ. Καρύδης (2006) Τα επτά βιβλία της Πολεοδομίας, Αθήνα, Παπασωτηρίου

Δ. Φιλλιπίδης ( 2009). Εφήμερη και Αιώνια Αθήνα, ΠΙΟΠ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κ. Καυκούλα, Ν. Παπαμίχος, Β. Χαστάογλου (1990). Σχέδια πόλεων στην Ελλάδα του 19ου αιώνα, Θεσσαλονίκη

Κ.Η. Μπίρη (1966). Αι Αθήναι από του 19ου αιώνα εις τον 20ον αιώνα, Αθήναι

Sp. Costof (1991). The city shaped, Thames and Hudson

Sp. Costof (1992). The city assembled, Thames and Hudson

R. Krier (2003). Town Design, Basel

L. Mumford (1974). The story of Utopias, N. York

R. Koolhaas et al (2000). Mutations, Actar

Γ. Σημαιοφορίδης, Γ. Αίσωπος (2001), Η σύγχρονη (ελληνική) πόλη, Metapolis

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

πολεοδομία, αστικός σχεδιασμός, ιστορία της πολεοδομίας, ελληνική πόλη, ευρωπαική πόλη

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ e-class

http://astikos1.wordpress.com