Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ III-V Β: Κτίριο-Πρόγραμμα_δημ. κτίριο με μουσειακό ρόλο
ΑΣ1403, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ,
Αρχ. Σύνθεση Υποχρεωτική με επιλογή στο εξαμ. 5, 7, ECTS: 12
Γνωστικά Πεδία (Οδηγία 2005/36/ΕΚ): Αρχιτεκτονική Σύνθεση/Δημιουργία, Ένταξη στο Δομημένο Περιβάλλον.
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Σχεδιασμός και διαχείριση έργων, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Σε ένα ενεργό εργαστήρι (DesignStudio) επιχειρείται ο σχεδιασμός ενός δημοσίου κτιρίου με μουσειακό ρόλο στην εποχή της κλιματικής αλλαγής, των αβέβαιων συνθηκών και κοινωνικών μεταβολών.

Μέσα από σχεδιασμούς και ανασχεδιασμούς, συνθέσεις, διαλύσεις, αμφισβητήσεις, διαγράμματα και αφηγήσεις, θεωρητικές προσεγγίσεις και ερμηνείες δίνονται τα συνθετικά εφόδια γύρω από τη συγκρότηση ενός σύγχρονου και επίκαιρου δημοσίου κτιρίου.

Σε αυτό το εργαστήρι οι σπουδαστές/ριες/xμπορούν να πειραματιστούν, να δοκιμάσουν και να δοκιμαστούν, να παραξενέψουν και να παραξενευτούν προσεγγίζοντας την επιστημονική γνώση αλλά και τη γνώση του εαυτού τους και των Άλλων μέσα από τη δημιουργία, την ισότητα, την αμφισβήτηση αλλά και κυρίως την ελεύθερη δράση.

Βασικός στόχος του μαθήματος είναι, μέσα από χαρακτηριστικές ενότητες και παραμέτρους, η ανάδυση απρόβλεπτων, πολυπαραγοντικών και πλουραλιστικών προτάσεων καλλιεργώντας δεξιότητες, μέσα, την φαντασία, την ποιητική και καλλιτεχνική πλευρά, όσων συμμετέχουν, σε όρια που πιθανότατα αγνοούσαν.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

[Γνώση, Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση, Σύνθεση, Αξιολόγηση]

Με το τέλος του μαθήματος  οι φοιτητές /-ριες θα είναι σε θέση:

·        Να επιλέξουν και οργανώσουν το θέμα και το κτιριολογικό πρόγραμμα ενός δημόσιου κτιρίου με μουσειακό ρόλο σύμφωνα με τις σύγχρονες κοινωνικές, κλιματικές, τεχνολογικές και πολιτιστικές απαιτήσεις και εξελίξεις.

·        Να γνωρίζουν βασική βιβλιογραφία γύρω από το θέμα «κτίριο-πρόγραμμα».

·        Να εισαχθούν στον μουσειολογικό και μουσειογραφικό σχεδιασμό, τις κινήσεις, την ατμόσφαιρα και τις εξελίξεις των κτιρίων με μουσειακό χαρακτήρα.

·        Να ασχοληθούν με κατασκευαστικά ζητήματα: δομικό σύστημα, παραμετροποίηση φερόντα οργανισμού, βιοκλιματικές προσεγγίσεις και υλικά.  

·        Να σχεδιάσουν τρισδιάστατα μοντέλα, μακέτες, απεικονίσεις και διαγράμματα των προτάσεών τους.

Οι γνώσεις, οι ικανότητες και οι δεξιότητες που οι φοιτητές αποκτούν με την ολοκλήρωση του μαθήματος σύμφωνα με την ταξινόμηση Bloom συνοψίζονται σε:

Μνήμη,  Κατανόηση, Ερμηνεία και εφαρμογή, Ανάλυση, Αξιολόγηση, Δημιουργικότητα βασισμένη εκφραστικά μέσα κάθε σπουδαστή/τριας αλλά και τις γνώσεις και τα εφόδια που έλαβε. Καθώς επίσης: Προγραμματισμός - διαχείριση χρόνου, Συναισθηματική εμπλοκή αλλά και Παροχή κινήτρων με στόχο το μάθημα να γίνει κομμάτι της ζωής τους, να βρουν σε αυτό προσωπικές διεξόδους και να διοχετεύσουν τα ταλέντα τους.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα οργανώνεται σε δέκα χαρακτηριστικές ενότητες-παραμέτρους που αποτελούν ουσιαστικά μικρές ασκήσεις για τους σπουδαστές/τριες:

#0 Επί τόπου #2_μουσεία_στο_Βόλο

#1 Συνάφειες

#2 Τοπολογίες-Oικολογίες

#3 «Λειτουργίες»

#4 Τυπολογίες 

#5 Αφηγήσεις 

#6 Κινήσεις 

#7 Ατμόσφαιρες

#8 Δομικά συστήματα

#9 Όψεις-Facade

#10 Συνθέσεις

Βασικό ζητούμενο του μαθήματος είναι η διαδικασία συγκρότησης, επεξεργασίας και απόκτησης συνείδησης γύρω από τα “πως” ενός πρότζεκτ χωρίς δεδομένο κτιριολογικό πρόγραμμα αλλά σε ένα συγκεκριμένο περιβάλλον -πολιτιστικό, κοινωνικό, φυσικό-. Οι ανάγκες που αναγνωρίζονται, οι αναγνώσεις και οι ερμηνείες, οι μετατροπές, ο εμπλουτισμός και οι αμφισβητήσεις του κατά τη διαδικασία διαμόρφωσής του είναι κάποια από τα βασικά στάδια της σχεδιαστικής διαδικασίας.

Εκπαιδευτικές αρχές του μαθήματος:

- Σύνδεση θεωρίας πράξης.

- Ερμηνεία και κριτική σκέψη, με τη διαλεκτική χρήση διαφορετικών κειμένων.

- Ισότητα, μεταξύ των συμμετεχόντων στο μάθημα.

- Ανοικτότητα, εύκολη και ισότιμη πρόσβαση.

- Προσωποκεντρική διδασκαλία,  με γνώμονα κάθε σπουδαστή/τρια και την ιδιοσυγκρασία του/της.

- Ασκήσεις, με αφετηρία την αίθουσα και έχουν σαν στόχο την κατανόηση και την ερμηνεία.

-Διατμηματική προσέγγιση, πλουραλιστική γνώση.

- Τρόπος εργασίας -  workflows, εισαγωγή σε επαγγελματικές ροές εργασίας.

-Πολυεπίπεδηπροσέγγιση: Project based learning, Problem based learning, Performance.

-Συνδυασμένη μορφή εκπαίδευσης: ψηφιακής πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης και φυσική συνύπαρξη δασκάλου και σπουδαστών/τριων στην αίθουσα.

-Ελεύθερη έκφραση.

-«Συνοδεία», η σημασία της υποστήριξη σε όλα τα στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

- Ομάδα βασισμένη στην έννοια της κοινό-τητας [Community based group].

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

60% ενδιάμεσες εργασίες 40% τελική εργασία-παράδοση συνθετικού θέματος

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Τίτλος:

1. Το φανταστικό μουσείο, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 1876, Συγγραφέας/εις: André Malraux

2.            Τίτλος: Το μουσείο και οι πρόδρομοι του, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 30607, Συγγραφέας/εις: HOOPER-GREENHILL EILEAN

3.            Τίτλος: Αρχιτεκτονική και κατοίκηση: Από τον Heidegger στον Koolhaas, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 1883, Συγγραφείς: Παύλος Λέφας

4.            Τίτλος: Enric Miralles, Αρχιτέκτονας, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 33154873, Συγγραφέας/εις: C. Conena, Κ. Τσουκαλά, Λ. Παντελίδου, Μ. Δανιήλ        

5.            Τίτλος: ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΤΙΡΙΩΝ & ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ,

Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68370267, Συγγραφέας/εις: SUEROAF, MANUELFUENTES, STEPHANIETHOMAS

 

 

Φυλλάδια με αποσπάσματα σημαντικών κειμένων μεταφρασμένων στα ελληνικά από τη διδάσκουσα για τις ανάγκες της θεματολογίας του μαθήματος, Σύνθεση-κτίριο πρόγραμμα:

 

1.       Ο ΧΩΡΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ Απόσπασμα από το: Lefebvre, Henri, D. Nicholson-Smith. The production of space. Vol. 142. Blackwell: Oxford, 1991.

2.       TOMSCHUMACHER, Σ ΥΝΑΦΕΙΕΣ: ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ.  

3.       POST-FUNCTIONALISM, ΜΕΤΑ-ΦΟΥΝΞΙΟΝΑΛΙΣΜΟΣ, απότοEisenman, Peter. “Post-functionalism.” Oppositions 6 (1976): 19-21.

4.       RICHARDHILL, ΠΡΟΘΕΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΧΡΗΣΗ. PURPOSE, FUNCTION, USE. 1999

5.       ADRIANFORTY«ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ», Πρώτη δημοσίευση: 2000

6.       Αποσπάσματα από το :«Η Πολυπλοκότητα και η Αντίφαση στην Αρχιτεκτονική», ROBERT VENTURI

7.       Μισέλ Φουκώ (Michel Foucault), Κωστής Παπαγιώργης (μετάφραση) Οι λέξεις και τα πράγματα. Μια αρχαιολογία των επιστημών του ανθρώπου. (εισαγωγή)

8.       Malraux Andre, Το φανταστικό μουσείο.

9.       Hill, Jonathan, Άυλη αρχιτεκτονική-Immaterial architecture, Routledge, 2006.

10.    Beatriz Colomina, Αριάδνη-Αρχιτέκτοναςαπότο«Architectureproduction»