Αρχ. Σύνθεση Υποχρεωτική με επιλογή στο εξαμ. 7, 9, ECTS: 12
[Ανάλυση, Σύνθεση, Αξιολόγηση]
Τo studio εστιάζει στην έννοια της γέφυρας, ως μια αρχιτεκτονική χειρονομία που σκοπό έχει να συνδέσει δυο πλευρές ενός φυσικού ή τεχνητού εμποδίου (ποτάμι, χαράδρα, αυτοκινητόδρομος). Πιο συγκεκριμένα το εργαστήριο θα ασχοληθεί με το σχεδιασμό μιας κατοικήσιμης γέφυρας, που εκτός από χώρο διέλευσης, θα φιλοξενεί χρήσεις και διαφορετικές εμπειρίες «κατοίκησης» ανάλογα με το χώρο στον οποίο τοποθετείται. Οι γέφυρες, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, συχνά αποτελούν ορόσημο-τοπόσημο, τόσο ενταγμένες στο αστικό τοπίο, όσο και στο φυσικό περιβάλλον. Θα διερευνηθεί η έννοια της σύνδεσης, της κίνησης και στάσης, αλλά και γεωγραφικά-περιβαλλοντικά στοιχεία που θα τροφοδοτήσουν τη σχεδιαστική διαδικασία. Κατά το αρχικό στάδιο του εργαστηρίου οι φοιτητές θα διερευνήσουν την έννοια της σύνδεσης μελετώντας παραδείγματα από τη διεθνή βιβλιογραφία και στη συνέχεια με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων θα πειραματιστούν με γεωμετρικούς και τοπολογικούς μετασηματισμούς προσπαθώντας να διατυπώσουν σχεδιαστικά μια αρχιτεκτονική πρόταση που συνδυάζει τη διέλευση με την κατοίκηση.
Τα ψηφιακά μέσα σχεδιασμού θα αποτελέσουν σημαντικό κομμάτι του εργαστηρίου, καθώς οι φοιτητές θα εξασκηθούν μέσω ασκήσεων κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, ενσωματώνοντας τη γνώση αυτή στο συνθετικό θέμα της γέφυρας. Στόχος είναι η χρήση των ψηφιακών μέσων όχι μόνο ως σχεδιαστικό εργαλείο, αλλά και ως εργαλείο μορφογέννεσης και αρχιτεκτονικής σκέψης, εισάγωντας νέες πειραματικές μεθόδους στη διαδικασία του σχεδιασμού.
Figure 1: ‘Paik Nam June Media Bridge’ in Seoul, Korea designed by Planning Korea. Image source.
Στόχος του μαθήματος είναι ο σχεδιασμός μιας κατοικήσιμης γέφυρας, που θα συνδέει, θα προσθέτει και θα μετασχηματίζει το υπάρχον αστικό, περιαστικό ή φυσικό τοπίο. Οι φοιτητές μέσα από ασκήσεις θα διερευνήσουν την έννοια της σύνδεσης, της κίνησης και στάσης, τις τυπολογίες αντίστοιχων παραδειγμάτων αλλά και τις μορφογεννητικές διαδικασίες μέσω των ψηφιακών αναπαραστάσεων.
Το κτιριολογικό πρόγραμμα θα προκύψει μέσω της έρευνας μέσα από την μελέτη αντίστοιχων παραδειγμάτων από το διεθνή χώρο, ώστε να απαντάει στις ανάγκες της σύνδεσης και μορφές κατοίκησης που είναι κατάλληλες για την εκάστοτε περιοχή μελέτης. Μπορεί να περιλαμβάνει Μοτέλ πάνω από αυτοκινητόδρομο, εστιατόριο, touristinformationcenter, καταστήματα, ίντερνετ καφέ, σταθμό ενοικίασης σκαφών (αν πρόκειται για ποτάμι) κτλ. Θα δωθεί έμφαση στη συνθετική διαδικασία, αξιοποιώντας τα ψηφιακά μέσα σχεδιασμού, και διερευνώντας χωρικούς μετασχηματισμούς που απαντούν στα σχεδιαστικά ερωτήματα.
Figure 2: New Concept Bridge in Wuxi Xidong Park in China by L&A Design Group. Image source.
Οι φοιτητές θα εργαστούν σε μικρές ομάδες. Η αξιολόγηση θα βασισθεί σε ασκήσεις κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (έρευνα, ψηφιακά πειράματα, κλπ) και στο τελικό παραδοτέο που θα είναι μια πλήρως διατυπωμένη και τεκμηριωμένη σχεδιαστική πρόταση για μια κατοικήσιμη γέφυρα (κατόψεις, όψεις, τομές, τρισδιάστατες απεικονίσεις, animation).
Betsky, A., The Complete Zaha Hadid, Thames & Hudson, 2016.
Hensel, M., Menges, A. (eds). Morpho-Ecologies: Towards Heterogeneous Space In Architecture Design, AA Publications, 2007.
Hensel, M., Menges, A. (eds). Versatility and Vicissitude: Performance in Morpho-Ecological Design,Academy Press, 2008.
Kolarevic, B. (ed.), Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing. 1 edition. Taylor & Francis, 2004.
Leach, N. (ed.), Designing for a Digital World, Academy Press, 2002.
Long, K. (ed.), Hatch: The New Architectural Generation, Laurence King Publishing, 2008.
Lynn, G., Archaeology of the Digital, Ram Publications, 2014.
Picon, A., Digital Culture in Architecture, Birkhäuser Architecture; 2010.
Rahim, A. & Jamelle H. (eds), Elegance, Academy Press; 1 edition, 2007.
Sakamoto, T. (ed), FROM CONTROL TO DESIGN, Actar, 2008.
Spuybroek, L. (ed), Research & Design: The Architecture of Variation, Thames & Hudson, 2009.