Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΙV-VI Ζ: Παλιά Κελύφη – Νέες Χρήσεις
ΑΣ1510, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ, ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ
Αρχ. Σύνθεση Υποχρεωτική με επιλογή στο εξαμ. 6, 8, ECTS: 12

 

 

 

 

 

 

 

 

Αεροφωτογραφία της Νέας Ιωνίας, 1955.
Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού, Χαστάογλου, Βόλος, Πορτρέτο, σ. 85.

 

 

 

 

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

[Ανάλυση, Σύνθεση]

Το μάθημα αυτό επιδιώκει να δώσει στους φοιτητές εργαλεία κατανόησης μιας διαφορετικής αρχιτεκτονικής γλώσσαςμέσα στην πόλη (vernacular) και του τρόπου που αυτή συνυπάρχει μέσα στον σύγχρονο αστικό ιστό. Ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί μέσα από τη μελέτη και βαθιά κατανόηση του “εδάφους” ως έννοιας του δημόσιου, ιδιωτικού και κοινοτικού χώρου στην περιοχής της Νέας Ιωνίας, μιας περιοχής διαφορετικής κλίμακας μέσα στον ιστό της πόλης του Βόλου. Κατόπιν, κάθε φοιτητής καλείται να δημιουργήσει τη δική του πρόταση για τη συνέχεια και συνύπαρξη αυτής της αρχιτεκτονικής γλώσσας μέσα στον σύγχρονο αστικό ιστό πειραματιζόμενος με διαφορετικές κλίμακες.

Η φοιτητές θα εξοικειωθούν με τα χαρακτηριστικά της περιοχής και θα βρουν τα δικά τους εργαλεία για τους ακόλουθους σκοπούς: α. να κατανοήσουν τη σχέση μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού και κοινοτικού χώρου -ο τελευταίος εκφράζει την ανάγκη για συλλογική και ατομική συμμετοχή, β. να εξετάσουν τη σχέση μεταξύ φυσικού και τεχνητού τοπίου, γ. να δουν τη σχέση μεταξύ των στοιχείων μιας λαϊκής αρχιτεκτονικής (vernacular) και της σύγχρονης ζωής. Θα χαρτογραφήσουν, θα αποτυπώσουν, και θα πάρουν συνεντεύξεις με σκοπό την κατανόηση του “εδάφους” των διαφορετικών υλικών, υψομετρικών, χρήσεων και χώρων. Θα ασχοληθούν με τη σχέση μεταξύ θεωρίας και σχεδιασμού μέσω της ερμηνείας μιας αρχιτεκτονικής πρακτικής που προέρχεται από τη λαϊκή παράδοση, την ιστορία και όλα τα συστατικά που συνθέτουν την κουλτούρα μιας πόλης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αυτό το μάθημα αρχιτεκτονικής σύνθεσης βασίζεται στην κατανόηση και την ερμηνεία της αρχιτεκτονικής γλώσσας στη Νέα Ιωνία, μια περιοχή που δημιουργήθηκε αρχικά για να εγκατασταθούν πρόσφυγες και μετανάστες στην αρχή του 20ού αιώνα. Ένας πιο περιγραφικός τίτλος για το μάθημα θα ήταν “Η κλίμακα της λαϊκής αρχιτεκτονικής (vernacular) μέσα στον σύγχρονο ιστό της πόλης.” Για να γίνει πλήρως κατανοητή η αρχιτεκτονική γλώσσα μια περιοχής πρέπει να έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: οφείλει να είναι κοινή, να καλύπτει τις κοινές ανάγκες των ανθρώπων, να περιγράφει τον πολιτισμό τους, και να γνωρίζει πού απευθύνεται και τι θέλει πραγματικά να πει. Η κατανόηση αυτή θα εφαρμοστεί στην περιοχή της Νέας Ιωνίας, η οποία έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά όπως μικρά οικόπεδα και κατοικίες, καθώς και κοινοτικούς χώρους ως μέρη μνήμης ενός παραδοσιακού τρόπου ζωής. Το μάθημα αποτελείται από τέσσερις εργασίες ώστε οι φοιτητές να διερευνήσουν και να κατανοήσουν την περιοχή, να φανταστούν και να δημιουργήσουν προτάσεις προς όφελος της τοπικής κοινότητας.