Hence it is the advent of a new perception, of an intellectualist mode, which these literatures and these architectures of vision mark out ... Paris and France become under Hugo's pen and Michelet's (and under the glance of the Tower) intelligible objects, yet without -and this is what is new -losing anything of their materiality; a new category appears, that of concrete abstraction; this, moreover, is the meaning which we can give today to the word structure: a corpus of intelligent forms."
Roland Barthes (1979). The Eiffel Tower, and Other Mythologies
Το μαθημα διαπραγματευεται ζητηματα δομικου σχεδιασμου μεσα απο μια διερυμενη τοπολογικη οπτικη, σε αντιδιαστολη με την κυριαρχη τυπολογικη πρακτικη. Κατ’αναλογια με την αρχιτεκτονικη συνθεση, η δομικη συνθεση προσεγγιζεται ως μια ανοιχτη διαδικασια και αναζητωνται οι καταλληλες μεθοδοι και τα εργαλεια για να υπηρετησουν τη συγκεκριμενη υποθεση.
Η προσεγγιση κινειται σε δυο επιπεδα:
- σε εννοιολογικο επιπεδο, διερευναται η συγκροτηση της δομικης συνθεσης ως αφηγημα ανοιχτο σε πολλες ερμηνειες
- σε επιχειρησιακο επιπεδο, διερευναται η προοπτικη του υλικου προπλασματος ως εργαλειο συνθετικης διερευνησης
Με αφετηρια μια υλικη συνθεση ως πρωτολεια συνθετικη δομικη ιδεα, στοχο του μαθηματος αποτελει η συγκροτηση μιας προτασης εργασιας αναφορικα με τη συνθετικη δομη μιας αρχιτεκτονικης κατακευης. Το εγχειρημα αναπτυσσεται μεσα απο μια ακολουθια επαλληλων προσεγγισεων/ διερευνησεων, που επιχειρουν να αποτυπωσουν τις αρχικες επιλογες - αφηρημενες εννοιες που αφορουν χωρικες ποιοτητες και δομικες αρχες - σε μια σειρα υλικων μορφωματων με συγκεκριμενα χαρακτηριστικα.
space | volume | solid-void | foam-plaster | TRACING | IMAGE
program | surface | static-dynamic | cardboard-plywood | MAPPING | DIAGRAM
structure | line | deep vs. surface structure | materials | MONTAGE/ COLLAGE | METAPHOR
- Το μαθημα αποτελειται απο μια σειρα αυτοτελων εργασιων, που εντασσονται σε μια ακολουθια με σπονδυλωτη δομη, η οποια ολοκληρωνεται στο τελος του εξαμηνου με την παρουσιαση κ σχολιασμο ολου του υλικου με τη μορφη ενος διαδικτυακου ημερολογιου. Η καθε αυτοτελης εργασια θα εχει διαρκεια 1-3 εβδομαδων, θα ξεκινα στην ταξη, υστερα απο μια εισαγωγη/ συζητηση, κ θα ολοκληρωνεται με την αναρτηση στο blog του μαθηματος κ συντομη παρουσιαση/ συζητηση/ σχολιασμο.
- ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ, ειναι καθε σπουδαστης να συμμετεχει ενεργα με την εκπονηση των αυτοτελων εργασιων ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΘΑΙΡΕΤΟ ΧΡΟΝΟ, προκειμενου να εξασφαλιζεται η συγχρονη αναρτηση των εργασιων, να ειναι δυνατη η συγκριτικη παρουσιαση των θεματων κ να γινεται οσο πιο δημιουργικη η σχετικη συζητηση/ σχολιασμος.
- ΚΑΘΕ ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΣ ΠΟΥ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ, θα πρεπει να αποστειλει email στη διδασκουσα (ΜΑΡΙΑ ΒΡΟΝΤΙΣΗ mvrontis@arch.uth.gr) ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΛΗΞΗΣ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ (24.2.2017) προκειμενου να εγγραφει στο blog του μαθηματος & να συμμετεχει στις εργασιες.
- Πεπονης, Γ. (2003). Χωρογραφιες. Ο Αρχιτεκτονικος Σχηματισμος του Νοηματος. Εκδοσεις Αλεξανδρεια
- Moussavi, F. (2009). The Function of Form. Actar and Harvard Graduate School of Design
- Reiser, J. (2006). Atlas of Novel Tectonics. Princeton Architectural Press
- Spuybroek, L. (ed.) (2009). Research & Design: The Architecture of Variation. Thames & Hudson
δομικη συνθεση