Επιλογής στο εξαμ. 6, 8, ECTS: 3
Γενικές ικανότητες (βάσει παραρτήματος διπλώματος): Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
[Ανάλυση, Σύνθεση]
Ανάλυση, Σύνθεση
Η επινόηση ιδιοσυγκρασιακών μεθόδων δημιουργικής διαδικασίας.
Ως βάση στην εξέλιξη μιας προσωπικής δημιουργική μεθοδολογίας χρησιμοποιούνται οι αφηγηματικές τακτικές και υπερβάσεις της ονειρικής αφήγησης.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες:
· Θα γνωρίζουν καλύτερα τους εαυτούς τους και τις δημιουργικές τους δυνατότητες
· Θα έχουν μάθει να εκπονούν μια έρευνα τόσο σε θεωρητικό όσο και πρακτικό επίπεδο και να επεξεργάζονται τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας για να διευρύνουν τους τα ενδιαφέροντά τους και τους δικούς τους δημιουργικούς ορίζοντες
· Θα έχουν κατανοήσει τη σημασία των καλλιτεχνικών πρακτικών μέσα στην ακαδημαϊκή έρευνα.
· Θα έχουν γνωρίσει και κατανοήσει καλλιτεχνικά κινήματα, ρεύματα και σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές.
· Θα έχουν μάθει να επεξεργάζονται νοήματα από όλο το εύρος της Ιστορίας της Τέχνης.
· Θα έχουν μάθει να ολοκληρώνουν ένα καλλιτεχνικό project.
· Θα έχουν αποκτήσει γνώση για την επιμέλεια και το στήσιμο εκθέσεων
Μεθοδολογία της δημιουργικής διαδικασίας. Στο μάθημα αυτό σχεδιάζεται ένας χώρος εμπειρίας υπό κλίμακα, η χρήση του οποίου προσδιορίζεται από το πρόγραμμα που επινοεί κάθε φοιτητής.
Αφετηρία του μαθήματος είναι ο αυστηρά προσωπικός ονειρικός χώρος. Η αρχική σύλληψη περνάει από συνεχόμενα στάδια επεξεργασίας που δανείζεται στοιχεία από τη φυσιολογία του ονείρου και την «ονειρική διαδικασία». Ο όρος «ονειρική διαδικασία» δεν υπονοεί κάποιον συμψηφισμό, αλλά ορίζεται από τον αυστηρά προσωπικό τρόπο που ο καθένας βιώνει τις ονειρικές του εμπειρίες, από τον τρόπο δηλαδή που παράγει διαδοχικές εικόνες και συναισθήματα χωρίς την βοήθεια του αμφιβληστροειδούς και της λογικής κρίσης.
Υποβιβάζοντας την κυρίαρχη όραση τόσο στο πεδίο της αντίληψης όσο και στη διαδικασία παραγωγής χώρου και εικόνων, ένα φανταστικό σενάριο βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη μέχρι το στάδιο της υλοποίησης. Τα δίπολα λογικό – παράλογο, αναμενόμενο – απρόσμενο, επανάληψη – παύση είναι διαδικασίες από τις οποίες το φανταστικό σενάριο περνάει και επιστρέφει διαρκώς μέχρι την οριστικοποίησή του.
Το κάθε μάθημα περιλαμβάνει εισηγήσεις, και συνεχίζεται με ομαδική διόρθωση των ατομικών ή ομαδικών Projectμέχρι την τελική παράδοση. Μέσα από τις ιδιαιτερότητες κάθε εργασίας προκύπτουν νέες μικρές εισηγήσεις και αναφορές στην σύγχρονη τέχνη με την χρήση οπτικοακουστικών μέσων.
Τα τελικά αποτελέσματα των εργασιών αποτελούν το υλικό μιας έκθεσης που πραγματοποιείται τόσο στο χώρο της σχολής όσο και σε εκθεσιακούς χώρους έξω από αυτή.
Το μάθημα εξελίσσεται με εισηγήσεις και διορθώσεις της μίας μεγάλης άσκησης που διαρκεί όλο το εξάμηνο.
Για την τελική αξιολόγηση, εκτιμάται η παρουσία του φοιτητή στο μάθημα και η συχνότητα των διορθώσεων.
Η αρτιότητα της εκτέλεσης, η πρωτοτυπία και η ιδιοσυγκρασιακή προσέγγιση του θέματος είναι τα στοιχεία που αξιολογούνται για την τελική βαθμολόγηση της άσκησης που παραδίδεται στο τέλος του εξαμήνου.
Περι μνήμης. Κωστής Παπαγιώργης, εκδ. Καστανιώτη
Η Μεταμόρφωση του κοινότοπου, εκδ. Μεταίχμιο
Όνειρο, Μέθοδος, Μνήμη