Η παιδαγωγική του μαθήματος περιέχει τη συστηματική παρουσίαση και ερμηνεία παραδειγμάτων από προγράμματα ανάλογης πολυπλοκότητας, αλλά όχι σε αναγκαστική σύμπτωση με το λειτουργικό πρόβλημα της άσκησης. Η χρήση του διαγράμματος έχει προταθεί ως αποτελεσματική ευρετική μέθοδος, που εγγυάται τη δυναμική προσαρμογή της συνθετικής ιδέας προς το μετατοπιζόμενο ορισμό του δημόσιου χαρακτήρα της αρχιτεκτονικής.
Στο 7ο και το 8ο εξάμηνο του Προγράμματος Σπουδών προβλέπεται η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με αρχιτεκτονικές στρατηγικές κατασκευής του δημόσιου στοιχείου. Οι συνθετικές ασκήσεις που επιλέγονται αφορούν σε κτιριολογικά προγράμματα υψηλής συνθετότητος και μεσαίου ή και μεγάλου μεγέθους, σε θέσεις που βρίσκονται σε συνάφεια προς το αστικό τοπίο – κατά προτίμηση στο κέντρο των πόλεων, ή, οπωσδήποτε, εντός του αστικού ιστού. Η αρχιτεκτονική διαχείριση των χωρικών αντιθέσεων βρίσκεται, επίσης, στο επίκεντρο της διδακτικής προσοχής. Για να αποφευχθεί η αδρανής αναπαραγωγή εδραιωμένων κτιριολογικών τυπολογιών, τις εκφωνήσεις των συνθετικών Ασκήσεων τις διαπερνά μια σκόπιμα γενικεύουσα περιγραφή των προγραμματικών ζητουμένων, η οποία επιτρέπει ή και ευνοεί την προσανατολισμένη, εκ μέρους των φοιτητών/τριών, ανάγνωση και αναδιατύπωση του λειτουργικού Προγράμματος, σύμφωνα με τη γενικότερη ιδεολογικοκοινωνική τους στάση. Η συζήτηση πάνω στην εξέλιξη των φοιτητικών προτάσεων αποσκοπεί στη συγκρότηση, εκ μέρους τους, μιας στρατηγικής σχεδιασμού (ομαδοποιήσεις μεγεθών, ιεραρχήσεις χώρων, διαρθρώσεις κινήσεων, επινόηση και αξιοδότηση αρχιτεκτονικών μορφών, γεωμετρικά πρότυπα…), που ανταποκρίνεται στις δικές τους περιγραφές και υποθέσεις. Η Ασκηση κατά το Χειμερινό Εξάμηνο του 2010-11 αφορούσε στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό μιας Δημοτικής Βιβλιοθήκης, η οποία υποστηρίζει ένα διευρυμένο πρόγραμμα δημόσιων πολιτιστικών και ευρύτερα κοινωνικών δράσεων. Η επιλογή της θέσης της, στο κέντρο του Βόλου, δεν ανταποκρίνονταν σε κάποιο υφιστάμενο σχεδιασμό, ούτε δανείσθηκε άλλα στοιχεία του πραγματικού, πέρα από το ζητούμενο κλίμα του δημόσιου στοιχείου μέσα στο αντιφατικό τοπίο του κέντρου της πόλης και από τη γνωριμία με τα μεγέθη του Προγράμματος (εμβαδά, ύψη, πυκνότητες, κυκλοφορία …).