Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ V
ΑΣ0205, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ,
Υποχρεωτικό στο 7ο εξαμ., ECTS: 8
Διδασκαλία στα Ελληνικά, Διαθέσιμο σε φοιτητές ERASMUS κατόπιν συνεννόησης

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ζητούμενο του εργαστηρίου είναι η εξειδίκευση της λογικής του σχεδιασμού στις διαφορετικές κλίμακες του έργου: στην αποσαφήνιση της σχέσης με την πόλη, στη διατύπωση του γενικού οργανωτικού σχήματος, στην επιλογή του γεωμετρικού προτύπου των μορφών, στον τύπο και τη διάταξη της αστικής επίπλωσης και εξοπλισμών.

Στα πλαίσια του εργαστηρίου θα διεξαχθούν θεματικές διαλέξεις και μια αυτόνομη εισαγωγική άσκηση, που αφορά διαγραμματικές αναπαραστάσεις της χρήσης, της λειτουργίας και του προγράμματος της δημόσιας βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ζητούμενο του μαθήματος είναι ο σχεδιασμός ενός συγκροτήματος πολυθεματικής δανειστικής βιβλιοθήκης αναλογικών και ψηφιακών μέσων στο κέντρο της πόλης του Βόλου. Η δημόσια υφή του προγράμματος και ο συσχετισμός του με τον πυκνό αστικό ιστό, οι λειτουργίες της εκπαίδευσης και της φιλοξενίας αναγνωστών και ερευνητών παράλληλα με τη συνύπαρξη των συμβατικότερων με τις πιο νέες τεχνολογικές υποδομές αναδεικνύουν την ιδιαίτερη ποιότητα του συγκροτήματος ως δημόσιο έδαφος.

Τα προβλήματα που προσεγγίζονται και απαντώνται  με αρχιτεκτονικά μέσα αφορούν:

  • Τη σχέση του πολίτη με την παιδεία και γενικότερα τη δημόσια σφαίρα – δηλαδή με το είδος και τις ποιότητες του δημόσιου χώρου, την ανάδυση ή την υποστήριξη υφιστάμενων μορφών αστικότητας.
  • Τη πυκνότητα και τη διαστρωμάτωση του κτηριακού συγκροτήματος, την αλληλεπίδραση με την πόλη και τη δυνατότητα αρχιτεκτονικής αναπαράστασης των κοινωνικών μορφών και θεσμών
  • Τη δυνατότητα οικειοποίησης του κτηρίου από ανώνυμους αλλά και συγκεκριμένους χρήστες     

 

Τοποθεσία επέμβασης

Το συγκρότημα της βιβλιοθήκης θα επιλυθεί στα όρια του οικοδομικού τετραγώνου που σχηματίζεται από τις οδούς: Δημητριάδος, Σκενδεράνη, Ιάσονος, Εργατικού Κέντρου Βόλου. Οι ειδικοί όροι ανάπτυξης του γηπέδου όσον αφορά τη μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη, μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος και αποστάσεις από τα όρια θα αποσαφηνιστούν στο εσωτερικό κάθε μιας από τις τρεις διδακτικές ομάδες.

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Francesco Della Casa, 2010, The Rolex Learning Center, ACTAR
  • UmbertoEco, 1986, Το όνομα του ρόδου, Ελληνικά Γράμματα
  • Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας – Κτιριολογικό Πρόγραμμα 
  • GA Contemporary Architecture, 2006, Issue 03: LIBRARY, EDITA Tokyo
  • Kubo, M and Prát, R. (eds), 2005, “Seattle Public Library”, ACTAR
  • Αχιλλέας Κυριακίδης (μτφ), 2009, Περί βιβλιοθηκών, Άγρα
  • ΟΜΑ/LMN,1999, The Seattle Public Library Concept Book
  • Sakamoto, T. and Ferré, A. (eds.) 2003, “Sendai Mediatheque”, ACTAR
  • Κωνσταντίνος Σταϊκος, 2010, Ιστορία της Βιβλιοθήκης στο Δυτικό Πολιτισμό, Κότινος