Το μάθημα αυτό έχει σκοπό: 1. να μεθοδεύσει την απόκτηση γνώσεων περί βασικών κατηγοριών, εννοιών και θεματικών της τέχνης του 20ου αιώνα όπως αυτές γίνονται κατανοητές διαμέσου συγκεκριμένων εικαστικών έργων 2. να μεθοδεύσει την απόκτηση βασικών γνώσεων περί μεθοδολογίας της επιστήμης της ιστορίας της τέχνης 3. να αναπτύξει την ικανότητα κριτικής ανάλυσης εικαστικών έργων, να εμπλουτίσει με γνώσεις γύρω από το ιστορικό πλαίσιο του κάθε έργου, την ανάλογη αισθητική ιδεολογία που το διέπει καθώς και τις εκάστοτε πολιτισμικά δεδομένες απόψεις την κοινωνίας περί γούστου 4. να συνδράμει στην κατανόηση του κοινωνικού φαινομένου της τέχνης, της αμφίδρομης σχέσης ιστορίας και καλλιτεχνικής δημιουργίας 5. να συνδράμει παρέχοντας κλειδιά κριτικής ανάγνωσης και ερμηνείας του εικαστικού έργου στην ανάπτυξη υπόθεσης εργασίας και ανάλογης ερμηνευτικής επιχειρηματολογίας με βάση συγκεκριμένα ερωτήματα τα οποία αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει: 1. την εισαγωγική επισκόπηση της ιστορικής εξέλιξης της τέχνης του 20ου αιώνα, από τις απαρχές της μοντέρνας περιόδου μέχρι τα κινήματα τέχνης του β’ μισού του 20ου αιώνα. 2. Την τυπολογική σχηματοποίηση βασικών κατηγοριών, εννοιών και θεματικών της τέχνης του 20ου αιώνα όπως αυτές γίνονται κατανοητές διαμέσου συγκεκριμένων εικαστικών έργων 3. Την κριτική προσέγγιση βασικών μεθοδολογιών ερμηνείας (Ιστορία του στιλ, Εικονογραφία – Εικονολογία –Σημειολογία – Ερμηνευτική, Ψυχολογία της Θέασης, Θεωρία της πρόσληψης, Κοινωνικοιστορική προσέγγιση, Πολιτισμική ερμηνευτική της εικόνας, Προσεγγίσεις της φεμινιστικής, και μετα-αποικιακής κριτικής στην ερμηνεία του έργου)
Δίδεται βιβλιογραφία και προτείνονται δύο βιβλία. Κάθε φοιτητής παίρνει δωρεάν ένα βιβλίο από τα δύο προτεινόμενα. Arnason, H. Harvard, Ιστορία της σύγχρονης τέχνης : ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική, φωτογραφία, Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, 1995 Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yve-Alain; Buchloh, Benjamin H. D., Η τέχνη από το 1900, πρόλογος-επιμέλεια ελληνικής μετάφρασης: Μιλτιάδης Παπανικολάου, Αθήνα: Επίκεντρο, 2007