Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ III(ECTS: )

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υπόθεση της Έρευνας: Πρωτότυπα αντίγραφα

Το ζήτημα της αντιγραφής στη δημιουργία τίθεται ξανά και ξανά μέσα στα χρόνια με διαφορετικό πρόσημο κάθε φορά.
Ο Gauguin επιδοκιμάζει τον Van Gogh για τον τρόπο με τον οποίο αντέγραψε τους Arlésiennes του. Ο Αμερικανός νεορεαλιστής συγγραφέας Raymond Carver γράφει ξανά τις ήδη δημοσιευμένες συλλογές διηγημάτων του.
Ο Gus van Sant αναπαράγει λεπτό προς λεπτό το Ψυχώ του Χίτσκοκ σε μια ιδιότυπη προσωπική θεώρηση  της έννοιας του remake. 
Ο Rem Koolhaas εμφανίζει το Casa da Música σαν μια εκδοχή της μελέτης του για την κατοικία Υ2Κ που δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, ισχυριζόμενος ότι δεν χρειάστηκε παρά να αλλάξει την κλίμακα.

Στην αρχιτεκτονική, το διαδίκτυο λειτουργεί σαν μια δεξαμενή θεμάτων, υλοποιημένων και μη, τα περισσότερα από τα οποία μπορούν να αντιγραφούν με σχετική ευκολία. Σε ανώνυμα και επώνυμα project, η πρακτική της αντιγραφής εξασκείται περισσότερο από ποτέ. Ταυτόχρονα, και ενώ οι ευκαιρίες για οπτικές προσλαμβάνουσες πολλαπλασιάζονται καθημερινά, η αντιγραφή στην αρχιτεκτονική παραμένει λέξη ταμπού.
Στον αντίποδα, η Κίνα αντιγράφει ολόκληρες Ευρωπαϊκές πόλεις, στο όνομα του θαυμασμού της για τον Δυτικό πολιτισμό. Αγιάζει ο σκοπός τα μέσα; 'I don’t want to be interesting I just want to be good'. Ποιο νόημα αποκτά η φράση του Mies van der Rohe, ιδωμένη μέσα από αυτό το πρίσμα;
Μια δεκαετία πριν ο Gareth Pearce, ένας άγνωστος Βρετανός αρχιτέκτονας, μηνύει τον Rem Koolhaas, ισχυριζόμενος ότι αντέγραψε ένα φοιτητικό του project για το σχεδιασμό του Kunsthal στο Ρότερνταμ. Τι είδους στοιχεία επιστρατεύτηκαν για την επίλυση της δικαστικής αυτής διαμάχης και πως αξιοποιήθηκαν; Θα μπορούσε ποτέ να υπάρξει στην αρχιτεκτονική επιστήμη το αντίστοιχο του ιατροδικαστή;
Το Soho Complex στο Πεκίνο, ένα εμπορικό κέντρο που σχεδίασε η Zaha Hadid και θα ολοκληρωθεί το 2014, αντιγράφεται  από 'πειρατές' αρχιτέκτονες στο Chongqing, μια μεγάλη αλλά άγνωστη πόλη στην δυτική Κίνα. Η κατασκευή του δεύτερου προχωράει πολύ γρήγορα και όλα δείχνουν ότι θα ολοκληρωθεί πριν από το κτίριο που σχεδίασε η Hadid. 
Σε ποιο βαθμό και με ποιο τρόπο επηρεάζεται το πρωτότυπο από το αντίγραφό του;  Πως διαμορφώνεται η συμβιωτική σχέση των δυο και πως μεταβάλλεται μέσα στο χρόνο;

Στην τελευταία Biennale Αρχιτεκτονικής στη Βενετία, κεντρικό θέμα στην Arsenale είχε η εγκατάσταση The Museum of Copying, που επιμελήθηκαν οι FAT. Ο Sam Jacob αναφέρεται σε ένα δίπολο: Την θεμελιώδη αξία της αντιγραφής στην εξέλιξη της αρχιτεκτονικής και την ίδια στιγμή τον υπονομευτικό της ρόλο, όσο η πρωτοτυπία παραμένει βασικός στόχος στην αρχιτεκτονική σύνθεση. Ο Jacob ερευνά την δυνατότητα δημιουργίας νέων μορφών αντιμετωπίζοντας την αντιγραφή ως στρατηγική διαδικασία.

Το ζήτημα της αντιγραφής στην αρχιτεκτονική, όχι ως μηχανιστικός τρόπος αναπαραγωγής δελεαστικών μορφών και στιλιστικών προτύπων, αλλά ως διαδικασία σύνθεσης, είναι ο άξονας γύρω από τον οποίο θα διαμορφωθεί το πρώτο εργαστήριο του εξαμήνου.
Στόχος είναι μέσα από την απενοχοποίηση της διαδικασίας αντιγραφής και την διερεύνηση των ορίων της, να αναζητηθούν νέοι τρόποι προσέγγισης του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και της αρχιτεκτονικής σκέψης.