Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English

Έκθεση φοιτητικών εργασιών του Τ.Α.Μ.

Στις 26 Σεπτεμβρίου, 8 μμ, εγκαινιάζεται έκθεση με επιλεγμένες εργασίες από το εργαστήριο σχεδιασμού ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΝΟΗ και από το μάθημα επιλογής ΑΠΕΙΘΑΡΧΑ ΕΔΑΦΗ, με επιμέλεια των διδασκόντων Κώστα Μανωλίδη και Φαίης Τζανετουλάκου.

Η έκθεση πραγματοποιείται στον Χώρο Τέχνης “δ”,  Χατζηαργύρη 4, στον Βόλο και θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Οκτωβρίου.

Δείτε το δελτίο τύπου και την αφίσα της έκθεσης.

 

Innovation in Humanitarian Habitat
A place to call home?
Materializing shelters and emergency infrastructures as neighborhoods

Το ερευνητικό εργαστήριο «Αειφορικού Σχεδιασμού του Δομημένου Περιβάλλοντος» του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΠΘ σε συνεργασία με το “Institute of Social Planning, Organizational Change, and Urban Development του University of Applied Sciences and Arts of Northwestern Switzerland” διοργανώνει φοιτητικό εργαστήριο, στα πλαίσια της προετοιμασίας για την συμμετοχή στις δράσεις “Innovation in Humanitarian Habitat” που διοργανώνει το “Shelter Research Unit of the Luxembourg Red Cross” μαζί με το “Luxembourg Institute of Science and Technology”.

Το φοιτητικό εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί, 6-10/9/2023 στον Βόλο με την συμβολή διεθνούς διεπιστημονικής ομάδας από τους τομείς αρχιτεκτονικής, αστικού σχεδιασμού, πολεοδομίας και ανθρωπιστικών σπουδών.

Τα αποτελέσματα του εργαστηρίου θα περιλαμβάνουν τον σχεδιασμό πρωτότυπου καταφυγίου για πρόσφυγες και εκτοπισμένους στην Υποσαχάρια Αφρική (Σαχελ). Η πρόταση πρέπει να λάβει υπόψη τους εξής περιορισμούς:

  1. Να αποτελεί μια βιώσιμη λύση που θα καλύπτει τόσο την κατάσταση έκτακτης ανάγκης (3,5 μ2 / ανά άτομο) όσο και την μόνιμη κατοίκιση για μια εξαμελή οικογένεια
  2. Να ανταποκρίνεται στα κλιματολογικά και γεωγραφικά δεδομένα της Υποσαχάριας Αφρικής (Σαχελ), σεβόμενη τον τοπικό πολιτισμό, τα υλικά και τους τρόπους δόμησης
  3. Να ανταποκρίνεται στα χαρακτηριστικά της οικογενειακής δομής της περιοχής
 

FROM BUILDING TO BUILDING. reusing local building material for new structures
REUSING MATERIAL. design & build workshop | Trondheim, Norway | 22 Σεπτεμβρίου-1 Οκτωβρίου, 2023

Η Ερευνητική Μονάδα Δομικών Κατασκευών του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας συμμετέχει στο εργαστήριο σχεδιασμού & υλοποίησης κατασκευών FROM BUILDING TO BUILDING, που διοργανώνεται στο Trondheim της Νορβηγίας, το διάστημα 22 Σεπτεμβρίου- 1 Οκτωβρίου 2023, από την αρχιτεκτονική σχολή NTNU – Norwegian University of Science and Technology, Faculty of Architecture and Planning, Department of Architecture and Technology.

To εργαστήριο πραγματεύεται την ιδέα της κυκλικότητας στην κατασκευή και έχει ως αντικείμενο τον σχεδιασμό και υλοποίηση μια νέας αρχιτεκτονικής κατασκευής μικρής κλίμακας (ένα ξύλινο στέγαστρο/ αποθήκη) με επανάχρηση των υλικών από την κατεδάφιση παρακείμενου κτίσματος (εγκαταλελειμμένου στάβλου). [βλ.call]

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 

22 Σεπτεμβρίου. ΑΦΙΞΗ στο Trondheim.

- 23 Σεπτεμβρίου. ΞΕΝΑΓΗΣΗ στο Trondheim & ΜΕΤΑΒΑΣΗ στο πεδίο (λίμνη Laugen, 35 χλμ. από το Trondheim).

- 23-30 Σεπτεμβρίου. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ & ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ. Εργασία σε ομάδες.

. ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ. Αναγνώριση διαθέσιμων στοιχείων. Αναγνώριση πεδίου.

. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, τα υλικά δηλαδή που θα συγκεντρωθούν από το κτίσμα που κατεδαφίζεται. 

   Χρήση ψηφιακών και αναλογικών εργαλείων, μακετών (υπό κλίμακα), mock-ups (1:10) και πρωτότυπων συνδέσμων (1:1), προκειμένου να αποφασιστεί η τελική σύνθεση.

. ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ της πρότασης σε πραγματική κλίμακα. 

   Επεξεργασία στοιχείων και συνδέσμων σε κλίμακα 1:1 και συναρμολόγηση της κατασκευής.

- 30 Σεπτεμβρίου. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ & ΜΕΤΑΒΑΣΗ στο Trondheim.

- 1 Οκτωβρίου. ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ από Trondheim

*** Την πρώτη (22/9) και τελευταία (30/9) μέρα η διαμονή θα γίνει σε ξενοδοχείο, ενώ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (23-30 Σεπτεμβρίου) Η ΔΙΑΜΟΝΗ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ ΣΕ ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΚΗΝΕΣ. ***

*** ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ:
ΤΕΤΑΡΤΗ 26 ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 28 ΙΟΥΛΙΟΥ 2023. 11.00πμ | MS-Teams | LINK | password: ApsTGQ

ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ
NTNU Trondheim | August Schmidt, Arnstein Gilberg

ΠΛΑΙΣΙΟ
Το εργαστήριο διοργανώνεται στα πλαίσια του ερευνητικού έργου ERASMUS+ Crafting Circularity– Rethinking Sustainable Design and Construction in Architecture, στο οποίο συμμετέχει η Ερευνητική Μονάδα Δομικών Κατασκευών του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Το έργο επιχειρεί να διερευνήσει, αφενός, το εύρος των συγχρόνων πρακτικών βιώσιμου σχεδιασμού κτιριακών κατασκευών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και να τις μεταφέρει, αφετέρου, στην αρχιτεκτονική εκπαιδευτική κοινότητα, προκειμένου να καλλιεργήσει ένα νέο παράδειγμα σχεδιασμού, που θα λαμβάνει υπόψιν τη διαθεσιμότητα πρώτων υλών σε τοπικό επίπεδο (resource availability-based design) και την ενσωμάτωση αρχών κυκλικότητας στον σχεδιασμό (circular design thinking).

Στα πλαίσια του έργου πραγματοποιούνται, μεταξύ άλλων, τρία design & build workshops:

. REUSING ELEMENTS. Amsterdam, Netherlands. Μάρτιος 2023
. REUSING MATERIAL. Trondheim, Norway. Σεπτέμβριος 2023
. REUSING STRUCTURES. Βόλος, Ελλάδα. Απρίλιος 2024

ΕΤΑΙΡΟΙ
. NTNU Trondheim | August Schmidt, Arnstein Gilberg
. Amsterdam Academy of Architecture | Machiel Spaan, Jeroen van Mechelen
. University of Liechtenstein | Carmen Rist-Stadelman, Urs Meister
. University of Antwerp | Mario Rinke, Frederik Vandyck
. University of Thessaly | Maria Vrontissi

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ
Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε σπουδαστές που έχουν ολοκληρώσει τον πρώτο κύκλο σπουδών (1ο & 2ο έτος), με την προϋπόθεση ότι έχουν μια σχετική εξοικείωση με την κατασκευή (τρισδιάστατη απεικόνιση ψηφιακά και σε μακέτα, κατασκευαστική επίλυση ελαφρών ξύλινων κατασκευών, υλοποίηση-παραγωγή-επεξεργασία-συναρμολόγηση σε κλίμακα 1:1).

* Η διοργάνωση καλύπτει έξοδα μετακίνησης και διαμονής, εφόσον αυτά πραγματοποιηθούν σύμφωνα με τις υποδείξεις των διοργανωτών και προσκομιστούν τα σχετικά παραστατικά.

** Το εργαστήριο δίνει 3 ECTS, που αντιστοιχούν σε μάθημα επιλογής του εαρινού εξαμήνου.

*** Δεδομένου πως Η ΔΙΑΜΟΝΗ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ ΣΕ ΣΚΗΝΕΣ, κρίνεται απαραίτητη η ανάλογη εξοικείωση και η σχετική εμπειρία… ***

ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ έως 31 Ιουλίου 2023 στο email: omadak@gmail.com

[ΣΕ ΕΝΑ PDF 3-5 σελίδων A4 με portfolio ΣΧΕΤΙΚΩΝ εργασιών + ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ βιογραφικό + επιγραμματική ΑΝΑΦΟΡΑ σε σχετική εμπειρία σε διαμονή στην ύπαιθρο!]

 

Liminal Spaces of Living / Inhabiting Liminality
Ιάσιο, Ρουμανία, 25-29 Σεπτεμβρίου 2023

Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Παν. Θεσσαλίας θα συμμετάσχει με άλλα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια σε ένα Blended Intensive Program (BIP) που οργανώνει το Technical University “Gh. Asachi” Iasi, “G. M. Cantazunino” Faculty of Architecture. Στο εργαστήριο μπορούν να συμμετέχουν 4/5 φοιτητές / φοιτήτριες του Τμ. Αρχιτεκτόνων και θα πραγματοποιηθεί με φυσική παρουσία στο Iasi, Ρουμανία (25-29 Σεπτεμβρίου 2023). Θα περιλαμβάνει on-line εργασία πριν και μετά την φυσική παρουσία.

Η συμμετοχή στο BIP θα αντικαταστήσει ένα μάθημα επιλογής 3 ECTS του 3ου / 4ου έτους.

Για όσους ενδιαφέρονται θα γίνει on-line συνάντηση στο MsTeams με τον κ. Micocci την Δευτέρα 17 Ιουλίου 2023 στις 11.00.
Κωδικός πρόσβασης Teams: 5qje17e

Δείτε περισσότερες πληροφορίες στο έγγραφο.

 

Επιλογή φοιτητών / φοιτητριών

Οι ενδιαφερόμενοι/ες για το Εργαστήριο μπορούν στείλουν την εκδήλωση ενδιαφέροντος μέχρι τις 22/7/2023, όπου θα αναφέρεται ο τίτλος του εργαστηρίου, το έτος σπουδών, οι βαθμοί στα μαθήματα Πολεοδομία Ι και ΙΙ και αν έχουν συμμετάσχει σε άλλο BIP, στο e-mail του κ. Micocci: fmicocci@uth.gr

Προτεραιότητα έχουν οι φοιτητές / φοιτήτριες που θα εγγραφούν τον Σεπτέμβριο στο 4ο και 5ο έτος και χρωστάνε μαθήματα επιλογής του 3ου / 4ου έτους και κατόπιν όσοι/ όσες θα εγγραφούν στο 3ο έτος.

 

Τerraced Landscapes

Ραβέλο, Ιταλία, 3-7 Οκτωβρίου 2023

Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Παν. Θεσσαλίας θα συμμετάσχει με άλλα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια σε ένα Blended Intensive Program (BIP) που οργανώνει το Università degli studi di Napoli Federico II - Civil, Building and Environmental Engeenering. Στο εργαστήριο μπορούν να συμμετέχουν 4/5 φοιτητές / φοιτήτριες του Τμ. Αρχιτεκτόνων και θα πραγματοποιηθεί με φυσική παρουσία στο Ραβέλο, Ιταλία (3-7 Οκτωβρίου 2023). Θα περιλαμβάνει on-line εργασία πριν και μετά την φυσική παρουσία.

Η συμμετοχή στο BIP θα αντικαταστήσει ένα μάθημα επιλογής 3 ECTS του 3ου / 4ου έτους.

Για όσους ενδιαφέρονται θα γίνει on-line συνάντηση στο MsTeams με τους κ. Micocci και Ψυχογιυό την Δευτέρα 17 Ιουλίου 2023 στις 11.00.
Κωδικός πρόσβασης Teams: 5qje17e

Δείτε περισσότερες πληροφορίες στο έγγραφο.

 

Επιλογή φοιτητών / φοιτητριών

Οι ενδιαφερόμενοι/ες για το Εργαστήριο μπορούν στείλουν την εκδήλωση ενδιαφέροντος μέχρι τις 22/7/2023, όπου θα αναφέρεται ο τίτλος του εργαστηρίου, το έτος σπουδών, οι βαθμοί στα μαθήματα Οικοδομική Ι και ΙΙ και αν έχουν συμμετάσχει σε άλλο BIP, στο e-mail του κ. Micocci: fmicocci@uth.gr

Προτεραιότητα έχουν οι φοιτητές / φοιτήτριες που θα εγγραφούν τον Σεπτέμβριο στο 4ο και 5ο έτος και χρωστάνε μαθήματα επιλογής του 3ου / 4ου έτους και κατόπιν όσοι/ όσες θα εγγραφούν στο 3ο έτος.

 

To Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΠΘ ανακοινώνει με χαρά τη βράβευση ομάδων φοιτητών/τριών σε πανελλήνιο φοιτητικό διαγωνισμό σχεδιασμού πρότυπου φωτιστικού σώματος με τον τίτλο “Light Up”   (https://eia.gr/competitions/light-up/), που προκήρυξαν το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σχεδιασμός Φωτισμού» της Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών και Βιώσιμου σχεδιασμού του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Τα τρία πρώτα βραβεία συνοδεύονται από χρηματικά έπαθλα συνολικής αξίας 2000 Ευρώ ενώ εξετάζεται και η εμπορική τους αξιοποίηση σε συνεργασία με εταιρεία παραγωγής φωτιστικών.

Οι βραβευθείσες προτάσεις των φοιτητών/τριων του ΤΑΜ ΠΘ είναι:
 
Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: CymbaLux
ΙΑΣΩΝ – ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΒΟΤΤ & ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΣΙΩΤΗΣ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Δείτε την πινακίδα του πρώτου βραβείου.

Γ’ ΒΡΑΒΕΙΟ: Larvae
ΔΗΜΗΤΡΑ ΖΑΧΟΥ & ΜΟΤΣΙ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Δείτε την πινακίδα του τρίτου βραβείου.
 

Τελικές Παρουσιάσεις Εργασιών Μαθήματος ΑΣ1512_ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΙV-VI ΙΒ "Προγράμματα, Υλικά, Επαναχρήσεις: Αρχιτεκτονικές της Φροντίδας".

30/06/2023 12:00

Φοιτήτριες/ες:
ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ, ΘΙΣΒΗ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, ΜΑΡΙΑ ΓΚΙΡΤΟΒΙΤΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΚΟΥΡΑΒΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ-ΤΡΙΑΔΑ ΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΠΗΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ, ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ-ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΚΑΛΕΤΣΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ ΚΑΤΣΙΜΑΝΗ, ΔΑΦΝΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΛΕΞΙΑ ΜΠΑΖΑΝΟΥ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΗΣ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΜΠΑΡΚΑΜΠΑ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΜΠΑΡΚΑΜΠΑ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΠΙΛΙΟΥΡΗΣ, LETICIA OCHOA, ΓΡΗΓΟΡΙΑ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ, ΣΟΦΙΑ ΠΑΠΑΜΑΡΓΑΡΙΤΗ, ΑΝΝΑ ΠΡΑΝΤΣΙΔΗ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΣΟΥΛΙ, ΚΛΕΙΩ-ΤΡΙΑΔΑ ΣΤΑΜΑΤΑ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΤΑΜΟΥ, ΤΑΤΙΑΝΗ ΦΡΑΓΚΟΥ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΕΥΘΥΜΙΟΥ

Προσκεκλημένοι κριτές:
ΜΕΤΑΞΙΑ ΜΑΡΚΑΚΗ / ΛΟΥΚΑΣ ΤΡΙΑΝΤΗΣ / ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ / ΑΝΝΑ ΧΡΟΝΑΚΗ

Διδάσκων: 
ΠΕΤΡΟΣ ΦΩΚΑΪΔΗΣ

Δείτε την αφίσα.

 

Τετάρτη 19 – Παρασκευή 21 Ιουλίου

Τριήμερο εργαστήριο ξύλινων κατασκευών στην πλατεία Χατζίνη Αγίου Λαυρεντίου.

Περιλαμβάνει συζητήσεις, πρακτική εξάσκηση σε ξυλουργικό εργαστήριο και εφαρμογή στην πλατεία Χατζίνη υπό την καθοδήγηση επαγγελματιών της κατασκευής. 

Προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος συμμετοχής: 30 Ιουνίου 2023
Για  δηλώσεις συμμετοχής ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: https://forms.gle/5SDAWcn5gvoY7f6o8
Επιπλέον πληροφορίες εδώ και στο buildingtechnology2022@gmail.com

 

Βιβλίο Φεμινιστικές Θεωρίες, Αισθητικές Πρακτικές και Παγκοσμιοποιημένες Τεχνολογίες

Επιμέλεια: Ελπίδα Καραμπά, Ίρις Λυκουριώτη
Ερευνητική Ομάδα: Ιωάννα Ζούλη, Βάλια Παπαστάμου, Κώστας Στασινόπουλος, Μαριάννα Στεφανίτση
Εκδότης: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, 2021

Το Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στο Δημόσιο Χώρο, ερευνητική μονάδα του ΤΑΜ και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, παρουσιάζει στο κοινό το πρώτο εκδοτικό του εγχείρημα, μια ανθολογία σημαντικών φεμινιστικών κειμένων, τα οποία διασυνδέουν δημιουργικά τον φεμινισμό, την τεχνολογία, την τέχνη, τη δημόσια σφαίρα και το δημόσιο χώρο ανοίγοντας έναν δυναμικό, διεπιστημονικό και διαθεματικό διάλογο στην σχετική ελληνική βιβλιογραφία. Η ανθολογία περιλαμβάνει κείμενα των Nansy Fraser, Audre Lorde, Sara Ahmed, Άνζτελα Δημητρακάκη, Angela McRobbie, Silvia Federici, Ursula Biemann, José Muñoz, Έλενα Τζελέπη, Αθηνά Αθανασίου και Άλκηστη Ευθυμίου, Trinh T. Minh-Ha, Χριστίνα Γραμματικοπούλου, Donna Haraway, Rosi Bridotti, Judith Butler, Judy Wajcman, Teresa de Lauretis, Cornelia Sollfrank, Yayo Herrero, Paul Preciado.

Η έκδοση πραγματοποιήθηκε με χρηματοδότηση από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ) και τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας (ΓΓΕΚ).

Διατίθεται κατόπιν παραγγελίας στις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας σε έντυπη μορφή και σε e-book ανοικτής πρόσβασης στον σύνδεσμο: https://753243c7-db63-4f64-b8b2-5dd210d08056.usrfiles.com/ugd/753243_84368fea978a4c7eb531f2bc81349c10.pdf?fbclid=IwAR0k12l5SqRQj5FLhDq1xuisozi4bp-SIBovkuunbnyUUc3uUF9jvxqJyN0

Το βιβλίο διαμορφώνεται  σε σχέση με τρεις άξονες: τον φεμινισμό, τις αισθητικές πρακτικές  διευρυμένου πεδίου και την παγκοσμιοποιημένη τεχνολογία. Η σύνδεση αυτών των τριών πεδίων δεν είναι ούτε αυτονόητη, ούτε προφανής και σίγουρα ενέχει ποικίλες εστιάσεις. Παρά τις διαφορετικές προσεγγίσεις, η παραδοχή που διαπερνά τον τόμο είναι ότι η τεχνολογία πρόσφερε την ώθηση για μερικές από τις πιο θεμελιώδεις κοινωνικές τάσεις και μετασχηματισμούς. Και η  κατανόηση του ρόλου των τεχνολογιών στην οικονομία και στην κοινωνία είναι πλέον κεντρική για την κοινωνική θεωρία. Είναι εξίσου κρίσιμο, όμως, αυτή η παραδοχή να συνοδεύεται από την κριτική και προβληματοποιημένη κατανόηση που προσφέρει η φεμινιστική σκέψη. Η κατεύθυνση που δίνει η συγκέντρωση των συγκεκριμένων  κειμένων δείχνει ότι η θέση μας δεν αφορά μια αισιόδοξη τεχνοφιλική προσέγγιση, που συνδέει, συνήθως, την τέχνη εργαλειακά ή φορμαλιστικά με την τεχνολογία ή αναφέρεται μονοδιάσταστα στην κάλυψη από τις γυναίκες θέσεων, επαγγελμάτων, ειδικοτήτων που  παραδοσιακά αποδίδονται στους άντρες (αν και αυτές οι διεκδικήσεις υπήρξαν καταστατικές για τη σχέση φεμινισμού και τεχνολογίας). Δεν αφορά ούτε μια απαισιόδοξη τεχνολογική αιτιοκρατία. Αφορά τη διερεύνηση εκ-κεντρικών προσεγγίσεων για ένα δυναμικό φεμινιστικό τεχνοαισθητικό μέλλον(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου).

«...Υιοθετώντας το πρίσμα της επικαιροποίησης ιστορικών φεμινιστικών κειμένων αλλά και της ιστορικοποίησης φεμινινιστικών πρακτικών του παρόντος, η ανθολογία προσφέρει μια πολύτιμη εργαλειοθήκη κατανόησης και κριτικής εμβάθυνσης των συγχρόνων συνθήκων παραγωγής και υποδοχής φεμινιστικού λόγου. Το τελευταίο καθίσταται ιδιαίτερα σημαντικό στο πλαίσιο της τρέχουσας πανδημίας, όπου η συζήτηση γύρω από τις θηλυκές υποκειμενικότητες κυριαρχεί όλο και περισσότερο στη δημόσια σφαίρα. Ας μην παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι τέτοιου βάθους ερευνητικά και εκδοτικά εγχειρήματα-σημεία αναφοράς μπορούν να υποστηριχθούν και να πλαισιωθούν σχεδόν αποκλειστικά από δημόσιους φορείς, όπως το Δημόσιο Πανεπιστήμιο.» Απόσπασμα από τη βιβλιοκριτική της Τίνας Πανδή, επιμελήτριας του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Δημοσιεύτηκε στο The Art Newspaper Greece, Tεύχος 6, Απρίλιος-Μάιος 2022 με τίτλο «Μια συλλογή φεμινιστικών κειμένων για τη γυναικεία χειραφέτηση, την τεχνολογία και την τέχνη».

Ολόκληρο το κείμενο της βιβλιοκριτικής στον σύνδεσμο: https://centrefeministmedia.arch.uth.gr//storage/PDF/TAN_book_6_53.pdf

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις υπόλοιπες δράσεις του Κέντρου μπορείτε να επισκεφθείτε τον ιστότοπο www.centrefeministmedia.arch.uth.gr

Ακολουθήστε το ΚΝΜΦΠ FACEBOOK

 

Βιβλίο Materiality in the Architectural Design Studio: Good Practices

Επιμέλεια: Βάσω Τροβά, Ίρις Λυκουριώτη
Εκδότης: Caleidoscopio

Ο συλλογικός τόμος Materiality in the Architectural Design Studio: Good Practices σε επιμέλεια Βάσως Τροβά και Ίριδας Λυκουριώτη κυκλοφόρησε από τις πορτογαλικές εκδόσεις Caleidoscopio στην αγγλική γλώσσα.

Το βιβλίο αφορά τον ρόλο της υλικότητας στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και τις πρακτικές της διδασκαλίας που συνδέονται με αυτόν. Συμπεριλαμβάνει κεφάλαια γραμμένα από μια διεθνή ομάδα αρχιτεκτονισσών/ων που διδάσκουν αρχιτεκτονικό σχεδιασμό σε σχολές της Ευρώπης και της Τουρκίας. Αποτελούν μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και ποικιλόμορφη συγκριτική ενότητα διδακτικών εμπειριών και πειραμάτων στις χωρικές υλικότητες.

Η έκδοση είναι αποτέλεσμα της διεθνούς επιστημονικής συνάντησης (εργαστηρίου διδασκόντων/διδασκουσών) με το ίδιο θέμα που διοργανώθηκε από το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Βόλο, το 2018, στα πλαίσια της συμμετοχής του στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα MATERIART, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Erasmus+).

Η ψηφιακή μορφή του βιβλίου είναι προσβάσιμη (open access) στον παρακάτω σύνδεσμο: 
https://www.docdroid.net/ItuklTO/1-book-ver-ii-digital-materiality-in-the-architectural-studio-process-good-practices-1-pdf#page=3

Materiality is a major component in architectural design education. Different methods are used depending on the level of students’ education (introductory year, middle years, final year, post graduate studies), the curriculum and the identity of each architectural school. Students are introduced into the use, aesthetics and mechanics of real materials; they learn how to use materials in symbolic ways in order to represent material reality; they learn how to experiment with non material imageries in order to rethink spatial materiality; they learn the techniques, the social aspects and impacts of material production. Handwork, manufacturing as well as high tech, digitalized material production processes are considered as distinct sets of knowledge to be taken into account likewise. They are equally important for the overall training of students of architecture since they provide a diverse context in the shaping of our material cultures.

In September 2018 the Dept. of Architecture, University of Thessaly organized the Volos Tutors’ Workshop within the framework of MATERIART project. The workshop functioned as a platform of exchange of good teaching practices of different schools of Architecture with regard to the methods used to integrate materiality in architectural studios. During the presentations and the discussions, a variety of methods and tactics have been presented and discussed, ranging from computational design to quick concept modeling.

Materiality as techniques can be understood in terms of the materiality of the final constructed product (a building, a structural detail, an object). A number of participants have shown how the specific restrictions, the potential and the structural properties of materials which are going to be used in the implementation of the project, have to be incorporated into the design processes and therefore shape the final outcome. This doesn’t necessarily mean the subordination of the creative process to a technicalreality. On the contrary, the challenge refers to the negotiation between imagination and technical frameworks and could lead to innovative results. Materials can function as a media isolating and transferring qualities of urban scale to abstract models. They enable us to focus on the specific which is normally interrelated – and therefore hidden- in the interweaved world of urban experience. Materiality could facilitate our way of thinking about certain spatial properties while at the same time it could create ambiguities which force us to reconsider the reality. The visual and the structural aspects of materiality interrelate in the process of understanding the existing and creating the new.

Modeling is a form of thinking, not just a presentation of an idea already completed. The process of design is a continuous negotiation between the abstract thinking and the materiality of the model. In this sense materiality plays a crucial role to the development of the design concept. Models as artefacts are constructing abstract relations between elements (as the sketch in drawing) but instead of lines they are using materials which insert their own properties into the design thinking process. From hands-on explorations to computational design the thinking-making process is heavily based on materiality and the rules imposed by it.

Materials have texture, they create atmospheres, soundscapes, they convey feelings, they formulate physical sensorial experiences. In this sense the poetics of materiality remain an issue which contributes to the design process, either with reference to the materials of the final product or with regard to the materiality of the design process and the thinking-modeling practices. (Κείμενοτηςεισαγωγήςτωνεπιμελητριών)

 

Σελίδες: 18 9 10 11 1281