Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English

Την Πέμπτη 18-04-2019 στις 18:00, θα πραγματοποιηθεί, στην αίθουσα Ζ, διάλεξη του Χριστόφορου Μαρίνου, με τίτλο “Τα μνημεία του Βλάση Κανιάρη”, στα πλαίσια του μαθήματος Ιστορία Μοντέρνας Τέχνης.

Περίληψη διάλεξης:
Το 1959 ο John Berger έγραφε πως «το καλύτερο σύγχρονο πολεμικό μνημείο στην Ευρώπη» ήταν το γλυπτό Η κατεστραμμένη πόλη (Ville détruite, 1947-1953) του Ossip Zadkine. Ο Γιώργος Πετρής, από την άλλη, θεωρούσε το Μνημείο Πεσόντων Κοκκινιάς (1955-1956) του Γιώργου Ζογγολόπουλου ως «ένα σημαντικό καλλιτεχνικό επίτευγμα», όπως και το Μνημείο της Μάχης της Πίνδου (1951-1956) του Χρήστου Καπράλου. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Βλάσης Κανιάρης (1928-2011) έρχεται να προτείνει μια σειρά από μνημεία-μακέτες που ανατρέπουν κατεστημένες παραδοχές και αντιλήψεις. Με σκωπτική διάθεση, αδιαφορώντας για τις πλαστικές αρμονίες, ο Κανιάρης σχολιάζει τα βάσανα της δημόσιας γλυπτικής (από τους συντηρητικούς καλλιτέχνες), της χώρας του (από τους δικτάτορες) και της πόλης του (από την ανεξέλεγκτη ανοικοδόμηση). Οι πολλαπλές Προτάσεις για ένα μνημείο που φτιάχνει μεταξύ 1961 και 1970, το Μνημείο του γνωστού στρατιώτη (1969 και 1970) και το Εις δόξαν του 1993 προτείνουν έναν διαφορετικό τρόπο μνημείωσης, που συνομιλεί περισσότερο με τις καταστροφές που συντελούνται στο παρόν. Σε αντίθεση με τον τραγικό και δραματικό χαρακτήρα των πολιτικών μνημείων άλλων συναδέλφων του (Ζογγολόπουλος, Μακρής, Φανακίδης) τα μνημεία του Κανιάρη, εκτός του ότι είναι φορητά, διακρίνονται από φιλοπαιγμοσύνη, ειρωνεία και αντιμνημειακότητα. Τέλος, η εισήγηση εξετάζει και την επιμελητική διαχείριση των «αντιμνημείων» του καλλιτέχνη: την προσωρινή εγκατάσταση του Εις δόξαν στην πλατεία Ομονοίας το 2011 και την παρουσίαση, την ίδια χρονιά, του Πρόταση για ένα μνημείο (1966) στο Μουσείο «Ελευθέριος Βενιζέλος» του Δήμου Αθηναίων.

Ο Χριστόφορος Μαρίνος (Αθήνα, 1975) είναι ιστορικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων. Το 2016 επιμελήθηκε την έκθεση Βλάσης Κανιάρης: Προς Τήνο ΙΙΙ στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, στην Τήνο. 

 

Την Τετάρτη 17 Απριλίου 2019 στις 20:00 στο Αμφιθέατρο του ΤΑΜ, ο ομ. καθ. Α.Π.Θ. Αναστάσιος Κωτσιόπουλος θα δώσει διάλεξη με θέμα "Ένταξη και Επανάχρηση: Απόπειρες και Εμπειρίες", στο πλαίσιο των μαθημάτων του Μ.Π.Σ. Επαναχρήσεις Κτιρίων και Συνόλων.

Δείτε την αφίσα.

 

Στο πλαίσιο του μαθήματος Γεωγραφίες της Τροφής, η κα. Χριστίνα Μητσοπούλου θα δώσει διάλεξη με θέμα Κυκεών την Τετάρτη 17/4/2019 ώρα 15.00 στην αίθουσα Δ.

 

Την Τετάρτη 10 Απριλίου 2019 στις 20:00 στο Αμφιθέατρο του ΤΑΜ, οι αρχιτέκτονες Ελισάβετ Πλαΐνη και Γιάννης Καραχάλιος θα δώσουν διάλεξη με θέμα "Ασκήσεις Συνύπαρξης", στο πλαίσιο των μαθημάτων του Μ.Π.Σ. Επαναχρήσεις Κτιρίων και Συνόλων.

Δείτε την αφίσα.

 

Την Τρίτη 9 Απριλίου 2019 ώρα 12.00μ.μ. στο Αμφιθέατρο του ΤΑΜ, θα γίνει διάλεξη της Εριφύλης Βενέρη, υποψήφιας διδάκτορος του ΤΑΜ, με θέμα "Τα Ελληνικά Εστιατόρια του Βερολίνου ως Χώροι Ανα-παραγωγής Πολιτισμού", στο πλαίσιο του μαθήματος Χώρος και Πολιτισμός

 

Την Τετάρτη 3 Απριλίου 2019 στις 20:00 στο Αμφιθέατρο του ΤΑΜ, ο αρχιτέκτων Αριστομένης Βαρουδάκης θα δώσει διάλεξη με θέμα "Τοπίο - Χρήση - Επανάχρηση", στο πλαίσιο των μαθημάτων του Μ.Π.Σ. Επαναχρήσεις Κτιρίων και Συνόλων.

Δείτε την αφίσα.

 

Επιχειρούμε μια χαρτογράφηση των διαφορετικών τάσεων της μουσικής πρωτοπορείας του 20ου αιώνα. Συζητάμε τις ρήξεις που προκάλεσε, την απίθανη αίσθηση ελευθερίας που κόμισε, μα και τις αντιφάσεις της. Επικεντρώνουμε την προσοχή μας σε όψεις του έργου του Ιάννη Ξενάκη, αλλά και στην εργασία μουσικών όπως o Scelci, ο Χρήστου, ο Cardew, και οι AMM (των οποίων οι θέσεις και η μουσική αποτελούν μια ριζική κριτική της avantgarde).

Η παρουσίαση γίνεται στα πλαίσια του μαθήματος Εισαγωγή στην Αρχιτεκτονική ΙΙ, την Τετάρτη 27/3/2019, 18:00-22:00 στην αίθουσα Ε.

Δείτε την αφίσα.

Βιογραφικό
Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος σπούδασε Μουσική Παιδαγωγική στο Reading University (UK) (MA, 1994 – Ph.D, 2000).  Εργάζεται ως Αναπληρωτής Καθηγητής στο Π.Τ.Π.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.  Έχει παρουσιάσει την επιστημονική του δουλειά σε πολλά συνέδρια στο εξωτερικό και την Ελλάδα.  Εργασίες του έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή περιοδικά (ResonancePsychology of MusicPhilosophy of Music Education ReviewAction Criticism & Theory for Music EducationBritish Journal of Music EducationEducational Philosophy and Theory) και συλλογικούς τόμους. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη μελέτη του μουσικού αυτοσχεδιασμού των παιδιών, σε ανθρωπολογικές-εθνογραφικές και φιλοσοφικές προσεγγίσεις της μουσικής δημιουργικότητας, και σε κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις της μουσικής εκπαίδευσης. Ως εκτελεστής μαντολίνου έχει συμμετάσχει σε πολλές συναυλίες με μικρά σύνολα, έχει συνεργαστεί με τη Χορωδία της ΕΡΤ, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και την Ορχήστρα των Χρωμάτων ενώ συμμετέχει και σε αρκετούς δίσκους σύγχρονων τραγουδοποιών (της Τατιάνας Ζωγράφου, του Νίκου Ξυδάκη, του Λουδοβίκου των Ανωγείων). Αυτοσχεδιάζει και συνθέτει με μικρούς και μεγάλους σε πολύ διαφορετικά πλαίσια, στη βάση της πεποίθησης ότι η μουσική ‘χωρά’ περισσότερους από όσους μας λένε ότι χωράει.

 

Την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019 ώρα 15:00 στην αίθουσα Δ, του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ο Καθηγητής Αλέξανδρος Ψυχούλης, θα δώσει διάλεξη με θέμα: "Προϋποθέσεις της Ευδαιμονίας".

Η διάλεξη θα γίνει στο πλαίσιο του μαθήματος επιλογής "Γεωγραφίες της Τροφής". Διδάσκοντες: Ζήσης Κοτιώνης, Θάλεια Μάρου.

Δείτε την αφίσα.

 

Την Τρίτη 26 Μαρτίου 2019 στις 12.00 στο Αμφιθέατρο του ΤΑΜ, ο Παναγιώτης Δουδέσης, υποψήφιος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Cambridge, θα δώσει διάλεξη με θέμα: "Πλουσιοπάροχα και καθημερινά: Η χωρική συνθήκη μέσω της δυτικής κουλτούρας του φαγητού".

Στα πλαίσια του υποχρεωτικού μαθήματος Χώρος και Πολιτισμός. Διδάσκουσες: Φοίβη Γιαννίση και Ειρήνη Φατσέα. 

Περιγραφή
Είναι δυνατόν μια έξοδος για φαγητό στην Αθήνα του 2005 να μοιάζει με ένα δείπνο στην προ-επαναστατική Γαλλία; Η διάλεξη έχει ως αφετηρία την επιλεκτική αναβίωση μιας προ-νεωτερικής τελετουργίας εστίασης σ' ένα εμβληματικό κτίσμα της Γαλλίας από τη μία πλευρά, και την αστική κουλτούρα των εστιατορίων στην Αθήνα λίγο πριν και κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, από την άλλη. Πρόκειται για ένα εκ πρώτης όψης ετερογενές δείγμα πρακτικών, ιδιαίτερα διαφωτιστικό όμως για μια συζήτηση του πως διαφορετικές εκφάνσεις της κουλτούρας του εσθίειν οδηγούν στη σχηματοποίηση και χρήση συγκεκριμένων χωρικών περιβαλλόντων, και τελικά στην προβολή συγκεκριμένων νοημάτων. Ο λόγος των Παναγιώτη Κονδύλη και Pierre Bourdieu αποτελεί εδώ το απαραίτητο θεωρητικό πλαίσιο για την ανάγνωση των κοινωνιολογικών και ανθρωπολογικών χαρακτηριστικών των παραδειγμάτων.


* Η φωτογραφία είναι στιγμιότυπο από τη σάλα του εστιατορίου Σπονδή σε λειτουργία. Αθήνα, 2016. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO. Πηγή: www.lifo.gr

 

ΚΑΘ. Ε ΠΡΑΓΜΑ
Έκθεση φοιτητικών εργασιών από το μάθημα Καθημερινό, Επιτελεστικό Πράγμα. Θεωρία και Σχεδιασμός Αντικειμένων Οικιακής Κλίμακας

Διάρκεια έκθεσης 20/02/2019-22/03/2019
Εκθεσιακός Χώρος Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Βόλος
Εγκαίνια: Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019 | 20.00

Η έκθεση παρουσιάζει τα αποτελέσματα του μαθήματος ΚΑΘ. Ε ΠΡΑΓΜΑ, Καθημερινό, Επιτελεστικό Πράγμα. Θεωρία και Σχεδιασμός Αντικειμένων Οικιακής Κλίμακας που πραγματοποιήθηκε το χειμερινό εξάμηνο της ακαδημαϊκής χρονιάς 2018-2019.

Στόχος του μαθήματος υπήρξε η ανάπτυξη της επινοητικότητας και της δεξιότητας στον σχεδιασμό και την κατασκευή αντικειμένων μικρής κλίμακας όπως και η επιχειρησιακή ενεργοποίηση των φοιτητών για την επικοινωνία και την προώθηση ενός σχεδιασμένου προϊόντος στη δημόσια επικράτεια. Το «ΚΑΘ.Ε ΠΡΑΓΜΑ» προωθεί την θεωρητική και πρακτική/ εργαστηριακή έρευνα για την κατασκευή αναπαραγώγιμων πραγμάτων μικρής κλίμακας. Η έννοια του «πράγματος» σε αντίθεση με αυτήν του «αντικειμένου» εισάγει την έννοια της πράξης και της επιτελεστικότητας μέσα στην υλική μορφή. Σχεδιάζονται αντικείμενα καθημερινής χρήσης με βάση τις ιδιότητες συγκεκριμένων υλικών του οικιακού μας εξοπλισμού που επαναχρησιμοποιούνται με αδόκιμους τρόπους. Ο σχεδιασμός υπηρετεί τις ιδιότητες και τις διαστάσεις των υλικών και όχι το αντίστροφο. Αυτό που σχεδιάζεται δεν είναι τα αντικείμενα αλλά ο τρόπος της κατασκευής τους. Το σχέδιο είναι ένα είδος συνταγής πρός εκτέλεση: Το σχέδιο είναι ο προγραμματισμός της συναρμογής διαφορετικών υλικών σε συγκεκριμένες διαστάσεις έτσι ώστε να υπηρετείται η εργονομία και η ανθρωπομετρική καταλληλόλητα του επίπλου.

Συμμετέχοντες φοιτητές: Ασημίνα Γκαγκαδέλλη, Βαρβάρα Μπάνου, Σμαράγδα Καραγιαννάκου, Καρολίνα-Αθήνα Βαμπούλα, Ευαγγελία Πνευματικού, Αμαλία Τσιόμπρα, Αργυρώ-Βασιλική Χαρμπή, Ειρήνη Σπυριδοπούλου, Νίκη Βιδάλη, Ιωάννης Μουντογιαννάκης, Στρατής Λαμπρούλης,, Νικολέττα Διαμάντου, Ναταλία Σκόρδου, Βασιλική Βουνάτσου, Ειρήνη-Μαρία Μπακάλη,Αθανασία Στασινοπούλου, Χριστίνα Ηλιάδη, Πετρούλα Κοντάκου, Δημήτρης Λελάκης, Μαρία Τσιλομήτρου, Κωνσταντίνα Αντωνέλη, Νεφέλη Φωτιάδου, Γιώργος Γιρβαλάκης, Τζοβάννι Μούσιας, Ελένη Μπόκαρη, Σουμέλα Μακανίκα, Έλένη Ζωγράφου, Αναστασία-Ηλιοστάλακτη Μωραΐτη, Νικολίνα Παραθύρα, Βαγγέλης Ξενοδοχίδης, Ευαγγελία Σκοτεινιώτη Σταφυλά, Μαριάννα Φιλοπούλου, Ευτυχία Βαραλή, Κωνσταντίνα Μελαχροπούλου, Στάθης Μελαχρόπουλος, Αναστασία-Ιωσηφίνα Κούνιο, Αλεξία Ροντιόνοβα, Μαρία Σγούρου, Ηλέκτρα Ναούμ, Χρυσούλα Πετροχείλου

Διδάσκων: Ζήσης Κοτιώνης

Επικουρική Διδασκαλία: Ευθυμία Δημητρακοπούλου

Δείτε την αφίσα.

 

Σελίδες: 130 31 32 33 3474