Η Φανή Παραφόρου είναι διδάκτορας του Ludwig Maximilians Universität του Μονάχου [Dr. phil., 2012 - τίτλος διατριβής: «ἔκφρασις και χειρονομία: απόπειρες αποκατασκευής μιας πολύπλοκης σχέσης»]. Νωρίτερα (2006) είχε αποκτήσει Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης από το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Νεοελληνικές Σπουδές και Πολιτισμός (Ευρωπαϊκός, Ανατολικός, Βαλκανικός)», Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης - Φιλοσοφική Σχολή. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ (2002).
Κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2017-2018, 2018-2019 και 2019-2020 υπήρξε μέλος Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού στο Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών με γνωστικό αντικείμενο: «Θεωρία της Τέχνης, Αισθητική Φιλοσοφία και Κοινωνιολογία της Τέχνης» και έχει διδάξει συναφή μαθήματα.
Έχει διδάξει με ανάθεση συναφή μαθήματα στο Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας τόσο του ΕΚΠΑ όσο και του ΑΠΘ, σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.
********************
ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:
"On the Spectrum of Migration: Notes on the Imprint of the Victoria Square Project", στο: RICK LOWE, επιμ. Dieter Roelstraete, Gagosian - σε συνεργασία με το Neubauer Collegium for Culture and Society, University of Chicago 2023, σελ. 109-138
*ο όρος "ἔκφρασις" [ekphrasis] στη φιλοσοφία και την ιστορία της τέχνης
*σχέσεις εικόνας και λόγου στη σύγχρονη τέχνη (π.χ. Art & Language)
*εκφάνσεις γραφισμού στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη
*χειρονομία και τέχνη - πρακτικές και εννοιολογήσεις
*κοινωνικές προσεγγίσεις της τέχνης με έμφαση στη θεωρία των κοινωνικών συστημάτων
*διακαλλιτεχνικότητα - διαμεσικότητα
*διαπολιτισμικές προσεγγίσεις στις εικαστικές τέχνες
2020, Theoretical Thinking and Writing in Art, Node Center for Curatorial Studies, Berlin
2016, Practical Guide to Curating, Node Center for Curatorial Studies, Berlin
2012, Dr. phil., Ludwig Maximilians Universität München
2006, Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Νεοελληνικές Σπουδές και Πολιτισμός (Ευρωπαϊκός, Ανατολικός, Βαλκανικός)», Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης-Φιλοσοφική Σχολή
2003-2004, Erasmus, Ludwig Maximilians Universität München
2002, Πτυχίο, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης - Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
fparaforouuth.gr
Αισθητική των μέσων
Διαθεματική έρευνα
Εικονο-γραφές: Διαμεσικές πρακτικές
Ιστορία Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης
2021 - 2022,
[εαρινό εξάμηνο]
Εντεταλµένη διδάσκουσα βάσει ΠΔ 407 [στη βαθµίδα του επίκουρου καθηγητή], Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο Αθηνών – Φιλοσοφική Σχολή, Τµήµα Γερµανικής Γλώσσας και Φιλολογίας | μαθήματα επιλογής: DLB77 Literatur und Anthropologie [Λογοτεχνία και Ανθρωπολογία], DLD80 Ästhetik / Kunst [Αισθητική / Τέχνη]
2020 - 2021,
[εαρινό εξάμηνο]
Εντεταλμένη διδάσκουσα βάσει ΠΔ 407 [στη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή], Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης – Φιλοσοφική Σχολή, Τµήµα Γερµανικής Γλώσσας και Φιλολογίας | μάθημα επιλογής BK0271 Kunstbeschreibungen in der Literatur [Εικαστικές περιγραφές στη λογοτεχνία]
2020 - σήμερα, αυτοδύναμο διδακτικό έργο (μέλος ΕΔΙΠ) στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, γνωστικό αντικείµενο: «Θεωρία της Τέχνης, Αισθητική Φιλοσοφία και Κοινωνιολογία της Τέχνης»
2019 - 2020,
[εαρινό εξάμηνο]
Εντεταλμένη διδάσκουσα βάσει ΠΔ 407 [στη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή], Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο Αθηνών – Φιλοσοφική Σχολή, Τµήµα Γερµανικής Γλώσσας και Φιλολογίας | μάθημα επιλογής: DLD80 Ästhetik / Kunst [Αισθητική / Τέχνη]
2017 - 2020, αυτοδύναμο διδακτικό έργο (μέλος ΕΔΙΠ) στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, γνωστικό αντικείµενο: «Θεωρία της Τέχνης, Αισθητική Φιλοσοφία και Κοινωνιολογία της Τέχνης» [ΦΕΚ ορισμού γνωστικού και διδακτικού αντικειμένου 1091/Γ/03.11.2017]
Συλλογικό έργο, εικόνα / λόγος. Ερευνητικά ζητήματα και σύγχρονες προσεγγίσεις, επιμ.- εισαγ. Νίκος Ερηνάκης – Φανή Παραφόρου, Αθήνα: Στιγμός 2022
"On the Spectrum of Migration: Notes on the Imprint of the Victoria Square Project", στο: RICK LOWE, επιμ. Dieter Roelstraete, Gagosian - σε συνεργασία με το Neubauer Collegium for Culture and Society, University of Chicago 2023, σελ. 109-138
«Εικόνα – λέξη – παρουσία: σχόλια με αφορμή την έκφραση στον στοχασμό του Martin Heidegger». Στο: Εικόνα / λόγος. Ερευνητικά ζητήματα – σύγχρονες προσεγγίσεις. Επιμ.-εισ.: Νίκος Ερηνάκης – Φανή Παραφόρου, Αθήνα: Στιγμός 2022, 103-123
"„sίch νerschίebende Ηοrίzοnte" : Das (Nicht-)Wissen der Bilder in der Poetik Anne Dudens". Στο: Turns und kein Ende: Aktuelle Tendenzen in Germanistik und Komparatistik. Olga Laskaridou, Elke Sturm-Trigonakis κ.ά. (επιμ.) Frankfurt aM: Peter Lang 2017, 347-360.
[παρουσίαση έκθεσης] Στο χωράφι του Θανάση Τότσικα – άπειρα συμβάντα, εφημ. ΑΥΓΗ [Αναγνώσεις], 9 Ιουνίου 2024
[παρουσίαση έκθεσης] Νίνα Παπακωνσταντίνου / Οι φασματικές γραφές της, εφημ. ΑΥΓΗ [Αναγνώσεις], 18 Ιανουαρίου 2023
[παρουσίαση έκθεσης] Οι χάρτες του Rick Lowe ως αλληγορίες του κόσμου, εφημ. ΑΥΓΗ [Αναγνώσεις], 20 Ιουλίου 2023
[άρθρο] "Μιχαήλ Μήτρας: 'Ζωγραφίζοντας' ποιήματα", στο: Νησίδες. Περιοδικό τέχνης & λόγου 25 (Φθινόπωρο 2023), 58-67
[Επίμετρο σε έκδοση] «Διακυβεύματα της χειρονομίας. Για την εκφραστική στροφή στον στοχασμό του Ζιλ Ντελέζ», στο: Gilles Deleuze, Φράνσις Μπέικον. Η λογική της αίσθησης, μτφρ. Ροζαλί Σινοπούλου, Αθήνα: Πλέθρον 2021, σελ. 211-236
[επιμέλεια αφιερώματος] Heinrich von Kleist, διακόσια χρόνια από το θάνατό του, στο: Νησίδες. Περιοδικό τέχνης & λόγου 6 (2011), 57-105
[άρθρο] Ο Χάινριχ φον Κλάιστ και οι ανα/παραστατικές τέχνες. Σκέψεις με αφορμή μια παρατήρηση, ό.π. 99-105
[μετάφραση κειμένου] Heinrich von Kleist: «Αισθήματα αντικρύζοντας το θαλασσινό τοπίο του Φρήντριχ», ό.π. 97-98.
Visualität als Schnittstelle – Schnittstellen des Visuellen. [βιβλιοκρισία για: Sandra Poppe: Visualität in Literatur und Film. Eine medienkomparatistische Untersuchung moderner Erzähltexte und ihrer Verfilmungen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2007] Στο: IASLonline [IASL = Internationales Archiv für Sozialgeschichte der Literatur (= Παγκόσµιο Αρχείο Κοινωνικής Ιστορίας της Λογοτεχνίας)] [20.10.2009] [ISSN 1612 – 0442]
2023,
εισήγηση κατόπιν πρόσκλησης στη Στρογγυλή τράπεζα με θέμα * Νέες προσεγγίσεις στις διαμεσικές σπουδές μέσα από διάφορα ακαδημαϊκά πεδία*
στο πλαίσιο του διαπανεπιστημιακού έργου με αντικείμενο τις διαμεσικές σπουδές, τίτλος συνάντησης: The Odyssey of Intermedial Space, Τμήμα Φιλολογίας, ΕΚΠΑ - Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών (1-6 Οκτωβρίου 2022)
>>> τίτλος εισήγησης: «ninfa fluida - Franz Kafka and the Image»
2022,
εισήγηση κατόπιν πρόσκλησης στη Στρογγυλή τράπεζα με θέμα *Σύγχρονες διαμεσικές/διακαλλιτεχνικές σπουδές: Ζητήματα μεθόδου*
στο πλαίσιο του 11ου Συνεδρίου Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Υποψηφίων Διδακτόρων, του Τμήματος Φιλολογίας, ΕΚΠΑ - Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών (3-7 Οκτωβρίου 2022)
>>> τίτλος εισήγησης: «Εικονο-γράφοντας: Ποιητολογικές συνάφειες και διαμεσικότητα στο έργο της Νίνας Παπακωνσταντίνου»
2021,
συμμετοχή με εισήγηση στο στο Διεθνές διεπιστημονικό διαδικτυακό συνέδριο Κάφκα και Ελλάδα - Kafka und Griechenland, διοργάνωση: Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ-Φιλοσοφική Σχολή, 18 και 19 Ιουνίου 2021
>>> τίτλος εισήγησης: Το καφκικό σύμπαν ως διακαλλιτεχνικό εγχείρημα: η περίπτωση της «Δίκης του Γιόζεφ Κ.» του Γιάννη Κολιού
2015,
συµµετοχή με εισήγηση στο 1ο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Γερµανικών Σπουδών με τίτλο "Turns und kein Ende: Aktuelle Tendenzen in Germanistik und Komparatistik*, φορέας διοργάνωσης: Ελληνική Εταιρεία Γερµανικών Σπουδών [έδρα: Τµήµα Γερµανικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ], Αθήνα – 9-12 Δεκεµβρίου 2015
>>> τίτλος εισήγησης: „Bilder heben ein Wissen auf […]“: Das (Nicht-)Wissen der Bilder in der Poetik Anne Dudens
2015,
συµµετοχή με εισήγηση στο Συνέδριο *Μνήµη και Αφήγηση", φορέας διοργάνωσης: Τµήµα Γερµανικής Γλώσσας και Φιλολογίας – Ερευνητική Οµάδα Μνηµοσύνη, Θεσσαλονίκη – 2-3 Ιουνίου 2015
>>> τίτλος εισήγησης: Εµπειρία – in-fanzia – αφήγηση: οι συνιστώσες της ανάµνησης στη δραµατουργία του Ολοκαυτώµατος του Θανάση Τριαρίδη
2008,
συµµετοχή με εισήγηση στο Διεθνές Συνέδριο Metareference in Arts and Media, φορέας διοργάνωσης: Τµήµα Αγγλικής Φιλολογίας, Γκρατς – 22-24 Μαΐου 2008
>>> tίτλος εισήγησης: Ekphrasis as ›performative representation‹ in Eve Sussmans 89 seconds at Alcazar (2004)
2007,
συµµετοχή με εισήγηση στο συνέδριο Imagine Media! Media Borders and Intermediality, φορέας διοργάνωσης: Nordic Sociey for Interarts Studies / Forum for Intermedial Studies, Βέξιε – 25-28 Οκτωβρίου 2007
>>> τίτλος εισήγησης: Images and Their Beholders on Stage: Michel Foucaults Las Meninas and Heiner Müllers Bildbeschreibung
2022, εισήγηση κατόπιν πρόσκλησης, τίτλος εισήγησης: "Περιπέτειες της γραμμής - Σχόλια για τα ιχνογραφήματα του Franz Kafka" , στο πλαίσιο του Ερευνητικού Σεμιναρίου του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ - Φιλοσοφική Σχολή, 29 Μαρτίου 2022
2022, εισήγηση κατόπιν πρόσκλησης, τίτλος εισήγησης: "Kafka (ge)zeichnet", στο πλαίσιο του Ερευνητικού Σεμιναρίου του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ - Φιλοσοφική Σχολή, 12 Ιανουαρίου 2022
2022, εισήγηση κατόπιν πρόσκλησης, τίτλος εισήγησης: "Denkfiguren des Manuellen bei Roland Barthes und Gilles Deleuze“ [Στοχαστικές φιγούρες του χειρωνακτικού στον Ρολάν Μπαρτ και στον Ζιλ Ντελέζ], στο πλαίσιο του Σεμιναρίου *Kulturwissenschaftliche Ästhetik* του Hochschule für Bildende Künste Essen [Σχολή Εικαστικών Τεχνών Έσσης], υπευθ. καθ.: Prof. Dr. Luca Viglialoro, 7 Ιουνίου 2022
2019, Διεθνές Συνέδριο «Το Bauhaus και η Ελλάδα. Η νέα ιδέα της σύνθεσης στις τέχνες και την αρχιτεκτονική», Αθήνα, 29 Μαΐου-1 Ιουνίου 2019, φορέας διοργάνωσης: Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών-Τµήµα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης, Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart [οργανωτική επιτροπή]
2019, Ηµερίδα «Η Ιστορία της Τέχνης στη Δευτεροβάθµια Εκπαίδευση και την Επαγγελµατική Κατάρτιση», ΑΣΚΤ-13 Μαΐου 2019, φορέας διοργάνωσης: Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών-Τµήµα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης [οργανωτική επιτροπή]