Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
  Τζανετουλάκου Φαίη / Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια
SUBLIME HORIZONTAL, ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΩΣ ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΩΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ

Βιογραφικό

 Η Ευτυχία (Φαίη) Τζανετουλάκου είναι Ιστορικός Τέχνης/ Κριτικός Τέχνης/ Επιμελήτρια Εκθέσεων. Είναι Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης του τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Διδάσκει τα μαθήματα “Ερμηνεία και Κοινωνική Λειτουργία της Τέχνης”/ “Υλικότητα στη Σύγχρονη Τέχνη”, στο τμήμα Συντήρησης Έργων Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

2/2020-6/21 Υπότροφος επιδοτούμενης ερευνητικής εργασίας με θέμα Ψηφιακή Τέχνη στην Ελλάδα, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

2020 Υπότροφος του προγράμματος NEON Curatorial Exchange, Λονδίνο, Whitechapel Gallery.

1996 Απόφοιτος Integrated ΜΑ History of Art with Honours,Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης. Παρακολούθησε MPhil courses στο Goldsmiths College του Λονδίνου 2001-2002.

Αrts editor τουπολιτιστικούιστότοπου www.culturenow.gr.

Γενική Γραμματέας του Προεδρείου του Ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης AICA Hellas (2015-24), έχοντας συνδιοργανώσει τη διετή έκθεση σύγχρονης Ελληνικής τέχνης «ΘΕΩΡΗΜΑΤΑ» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, όπως και τη διετή απονομή του Βραβείου Καλλιτεχνικής Προσφοράς AICA Hellas, ενώ έχει συμμετάσχει με το Προεδρείο της AICA Hellas στην επιτροπή επιλογής της Ελληνικής συμμετοχής στη Μπιενάλε της Βενετίας 2017, 2019, 2022.

Μέλοςεπιτροπής επιλογής των καλλιτεχνών για το Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2013.

Επίτροπος της Ελλάδας στην 7η Βαλτική Μπιενάλε της Πολωνίας, 2007.

Καθηγητής Ιστορία της Τέχνης σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ στην Αθήνα, 1997-1999, στα ΙΕΚ Γαλατσίου, Χαλανδρίου, CampusΕκπαιδευτήρια Ζηρίδη, LEICA Academy.

Ειδική Σύμβουλος Πολιτισμού Δήμου Βόλου και Διευθύντρια Σύγχρονης Τέχνης του Κέντρου Τέχνης Giorgio de Chirico, 2004-2006.

Σύμβουλος κοινούστη Βασιλική Συλλογή του Buckingham Palaceστο Λονδίνο 2001-2, και στη Σχολή Καλών Τεχνών Charles Rennie Mackintosh στη Γλασκώβη 1995-6.

Επιμελητής εκθέσεων σύγχρονης τέχνης καθώς και του βραβευμένου ντοκιμαντέρ Giorgio de Chirico-Argonaut of the Soul. Έχει συμμετάσχει ως Performer σε εκθέσεις, και έχει διοργανώσει και συμμετάσχει ως ομιλήτρια/moderator σε πολλά συνέδρια ενώ άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά.

Συντάκτης κριτικών κειμένων τέχνης σε εκδόσεις όπως Artnet, Highlights, Time-Out Athens, A. Contemporary, Boilermag, Kaput, AICA Dossier, Χάρτης, Monocle, Επίκαιρα, Ελλάδα Αύριο, Αυγή, Αντί, Άρτι, Επενδυτής, κ.α.

Έχουν δημοσιευθεί συνεντεύξεις της με σημαντικούς καλλιτέχνες της Ελληνικής και διεθνούς εικαστικής σκηνής.

Ανήκε στο συγγραφικό δυναμικό της επιστημονικής έκδοσης Κριτική και Τέχνη, και του Λεξικού Ελλήνων Καλλιτεχνών, Εκδόσεις Μέλισσα.

Ερευνητικά ενδιαφέροντα

Η έννοια του Υψηλού (Sublime) έχει σε μεγάλο βαθμό συνδεθεί με μια σύνθετη αισθητική ανταπόκριση στην οποία η απόλαυση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα αισθήματα του δέους και του φόβου. Συγκροτημένη κυρίως από το Ρομαντικό βλέμμα απέναντι στην άγρια και χωρίς όρια, αδιαμόρφωτη ροή της φύσης, αυτή η προσέγγιση έχει επανέλθει στο προσκήνιο των σύγχρονων καλλιτεχνικών επιτελέσεων και θεωρητικών επεξεργασιών. Με πολλούς τρόπους, η συζήτηση περί Υψηλού συνεχίζει να έχει μια ερμηνευτική δραστικότητα, ειδικά στις τρέχουσες διεργασίες σε πεδία σύγκλισης της Τέχνης, της Οικοκριτικής και των πολιτικών της Υλικότητας.

Η προτεινόμενη έρευνα θα επικεντρωθεί στη μελέτη μιας ευρείας γκάμας καλλιτεχνικών εγκαταστάσεων που χαρακτηρίζονται από ένα είδος μετάβασης της land art από το ανοιχτό πεδίο στο κλειστό περιβάλλον των εκθεσιακών χώρων.

Στη διερεύνηση που θα επιχειρηθεί θα αναδειχτούν κοινοί τόποι της τέχνης και της αρχιτεκτονικής ως προς την κριτική πραγμάτευση του εδάφους και της σχέσης του με ευρύτερα διακυβεύματα της εποχής μας.

Η έρευνα θα εστιαστεί στην διεξοδική ανάλυση καλλιτεχνικών εγχειρημάτων και στα θεωρητικά και πολιτικά συμφραζόμενά τους ενώ θα επιχειρηθεί η ένταξή τους σε μια γενεαλογία εμπλοκών της τέχνης με την εδαφική υλικότητα και τις σύνθετες αναφορές του χώματος και του υπεδάφους.

Στην πορεία της έρευνας θα συζητηθούν μεγάλες εκθέσεις που έχουν ως πυρήνα την επίδραση του ανθρώπου στη γη, σε μια εποχή που οι αναδυόμενες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης διατέμνονται με πολλαπλές εκφάνσεις της εξελισσόμενης οικολογικής κρίσης, προσφέροντας την ευκαιρία να επανεξετάσουμε τις σχέσεις μεταξύ τέχνης και περιβάλλοντος.

e-mail

faye.tzanetoulakou@gmail.com