Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
Διδακτορική Διατριβή: ΤΟ ΠΑΙΔΙ, Η ΠΟΛΗ, ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ: ΜΙΑ ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
18/12/2012

 

Δημόσια υποστήριξη διδακτορικής διατριβής «Το παιδί, η πόλη, το παιχνίδι: Μια πολυφωνική βιογραφία»
Υποψήφια διδάκτωρ: Γαρυφαλλιά Κατσαβουνίδου 
Επιβλέπων καθηγητής: Ζήσης Κοτιώνης 
Αμφιθέατρο Τμήματος Αρχιτεκτόνων Τρίτη, 18 Δεκεμβρίου 2012, ώρα 8 μ.μ. 
 
Η διατριβή ξεκινά από το ζήτημα της σχέσης παιδιού – πόλης την οποία εξετάζει ως αμφίδρομη: πώς τα παιδιά «βλέπουν» τον δημόσιο αστικό χώρο και πώς η αρχιτεκτονική στην αστική κλίμακα έχει, ιστορικά, απαντήσει στις ανάγκες των παιδιών που μεγαλώνουν στη σύγχρονη πόλη. Εισάγοντας την τρίτη έννοια, το παιχνίδι, στη σχέση αυτή, χρησιμοποιεί τον οντολογικό ορισμό του παιχνιδιού για να επανατοποθετήσει τα παραπάνω ερωτήματα σε μια νέα μεθοδολογική βάση, εκείνη της πολυφωνίας. Συγκροτεί, γι’ αυτόν το λόγο, ένα νέο, τριπλό «ερευνητικό υποκείμενο», που εκφράζει την ολότητα «παιδί, παιχνίδι, πόλη» και το οποίο ονομάζει Spielraum. Στόχος της βιογραφίας του Spielraum είναι, διαπιστώνοντας την προβληματική σήμερα σχέση μεταξύ των όρων «παιδί» και «πόλη», να προτείνει μέσα από θεωρητικά και πρακτικά παραδείγματα την ενσωμάτωση του παιχνιδιού και της δημιουργικότητας στη διαχείριση αυτής της σχέσης. Ταυτόχρονα η διατριβή αποτελεί η ίδια μια αφήγηση ενός «άλλου», πιθανού κόσμου, μέσα στον οποίο το παιδί και το παιχνίδι, έννοιες εκδιωγμένες σήμερα από την παραγωγή της πόλης, αποκτούν τον δικό τους νοητό και πραγματικό χώρο· όπου η πόλη σχεδιάζεται για τα παιδιά, γιατί «αλλιώς δεν μπορεί να λέγεται πόλη», με τα λόγια του Aldo van Eyck· και όπου ο σχεδιασμός συνεργάζεται με την παιδαγωγική για να αναδειχτούν νέες αρχές και νέες αξίες, ακολουθώντας τη ρήση του Henri Lefebvre, πως «δεν μπορεί να υπάρξει διαφορετική κοινωνία χωρίς διαφορετικό χώρο».