«Όλοι λένε πως το Ρότερνταμ είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη που μετάτρεψε τις καταστροφές και τις δυσχέρειες της κατοχής σε θρίαμβο» γράφει ο LewisMumfordτο 1957. Το Ρότερνταμ βομβαρδίστηκε στις 14 Μαΐου του 1940 και το μεσαιωνικό του κέντρο καταστράφηκε ολοσχερώς. Κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής, συζητήθηκαν διαφορετικά σχέδια για τη νέα πόλη και στο τέλος, το Δημοτικό Συμβούλιο επέλεξε το Βασικό Σχέδιο που έδωσε στο Ρότερνταμ μια νέα και εντελώς σύγχρονη εικόνα. Κάτω από αυτό το πνεύμα της νεωτερικότητας και του θριάμβου, οι Van Den Broek και Jaap Bakema - δύο τοπικοί αρχιτέκτονες με ισχυρούς δεσμούς με τον ρεφορμαλισμό του σύγχρονου κινήματος, δηλαδή το TeamX -, σχεδίασαν ένα πολύ σημαντικό έργο: το εμπορικό κέντρο Lijnbaan. Ήταν η πρώτη αγορά με πεζόδρομο στην Ευρώπη και από τη γέννησή της υπήρξε υποδειγματική τόσο για την Ευρώπη όσο και για τη Βόρεια Αμερική. Πρόκειται για ένα σύμπλεγμα καταστημάτων στο κέντρο του Ρότερνταμ, το οποίο έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να ενισχύει το κοινοτικό πνεύμα και την αίσθηση ελευθερίας, όχι μόνο στους περαστικούς ή / και τους αγοραστές, αλλά κυρίως στους ιδιοκτήτες των καταστημάτων και διαχειριστές των φυσικών δομών. Η Ολλανδική κυβέρνηση άξια το χαρακτηρίσει ένα σύγχρονο εθνικό μνημείο αναγνωρίζοντας την αρχιτεκτονική του αξία σε συνδυασμό με το γεγονός ότι διατηρεί την αρχική του χρήση μέχρι τώρα.
Σε αυτό το ερευνητικό έργο, θα προσπαθήσω να παρουσιάσω μια ολοκληρωμένη εικόνα του εμπορικού κέντρου Lijnbaan όσον αφορά τόσο την ιστορία του όσο και την αρχιτεκτονική του. Θα διερευνήσω πρώτα την ανάπτυξή του στα πρώτα πολεοδομικά σχέδια, τα οποία σχεδιάστηκαν μετά την καταστροφή της πόλης κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου, με βάση δύο βασικά ζητήματα: ποια ήταν η πόλη και τι ήθελε να γίνει. Στη συνέχεια, θα αναλύσω το αρχιτεκτονικό έργο τόσο ως προς τα δομικά στοιχεία που το αποτελούν όσο και ως προς τις σχεδιαστικές του ιδιότητες, λαμβάνοντας υπόψη τις επαγγελματικές και ιδεολογικές ατζέντες των δύο αρχιτεκτόνων του, καθώς και την ευρύτερη πολιτική δυναμική στην οποία λειτουργούσαν. Τέλος, θα εξετάσω την κυμαινόμενη φήμη του συμπλέγματος στην διάρκεια του χρόνο σε συνδυασμό με την αλλαγή εμπορικών στρατηγικών μετά την αρχική και πιο επιτυχημένη φάση του. Τέλος, θα προσπαθήσω να κάνω μια συνολική εκτίμηση του συμπλέγματος Lijnbaan και των επιπτώσεών του - δηλαδή, αν έχει αντέξει στο χρόνο ή όχι, αν εξακολουθεί να αποτελεί ζωτικό μέρος της ζωής των πολιτών ή όχι - μέσω μιας προσωπικής έρευνας που απευθύνθηκε και δόθηκε επί τόπου σε ένα τυχαίο δείγμα του πληθυσμού του Ρότερνταμ.