Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι ο σχεδιασμός καλλιτεχνικού λυκείου στο Πολιτιστικό ΄Αλσος Ν.Ιωνίας Βόλου. Το άλσος ήταν μέχρι τη δεκαετία του 1970 ελικοδρόμιο, του γειτονικού στρατοπέδου. Σταδιακά προστέθηκαν λόφοι και τεχνητές λίμνες, μικρά μονοπάτια και διαδρομές, αλλά και το Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο, καθώς και το Πολιτιστικό Κέντρο Ν.Ιωνίας. Η σημερινή του μορφή δεν είναι η τελική, καθώς η εκάστοτε τεχνική υπηρεσία συνεχίζει να το διαμορφώνει. Αν και παρουσιάζει σοβαρά σημεία παρακμής, το άλσος είναι πνεύμονας πράσινου και οξυγόνου για την περιοχή και συχνά το επισκέπτονται οι κάτοικοι της Ν.Ιωνίας.
Τα καλλιτεχνικά σχολεία (γυμνάσια- λύκεια) υφίστανται ως θεσμός από το 2004. Μέχρι σήμερα λειτουργούν ήδη τρία, στο Γέρακα Αττικής, στους Αμπελόκηπους Θεσ/κης και στο Ηράκλειο Κρήτης. Μέχρι το μεσημέρι διδάσκονται κανονικά τα μαθήματα γενικών γυμνασίων - λυκείων ενώ μετά το μεσημεριανό γεύμα ( η σίτιση παρέχεται από το σχολείο) οι μαθητές συνεχίζουν ως τις 16:00 με καλλιτεχνικά μαθήματα. Υπάρχουν κοινά μαθήματα για όλους τους μαθητές αλλά και μαθήματα τομέα. Οι τομείς που καλούνται να επιλέξουν οι μαθητές είναι χορός, θέατρο-κινηματογράφος και εικαστικά. Η εισαγωγή τους γίνεται κατόπιν κατατακτήριων εξετάσεων.
Επιλέχθηκε ο σχεδιασμός λυκείου, αφενός για τον περιορισμό της εκμετάλλευσης του φυσικού τοπίου του άλσους, αφετέρου λόγου της σημασία που θα μπορούσε να έχει το άλσους στην προετοιμασία των μαθητών στην εισαγωγή σε ανώτατα καλλιτεχνικά ιδρύματα.
Η διαδικασία της αποσάθρωσης-διάβρωσης-πρόσχωσης ήταν η βασική ιδέα σχεδιασμού, καθώς η μεταφορά και επανατοποθέτηση υλικών στη φύση, με την επίδραση του νερού ή/και του ανέμου μπορεί να βρεθεί σε αντιστοιχία με τη διαδικασία της αέναης κίνησης, της μάθησης και της έκφρασης των μαθητών και νέων καλλιτεχνών. Το τοπίο του άλσους γεννά εξωτερικά ερεθίσματα στους νέους καλλιτέχνες συμβάλλοντας στην ολοκλήρωσής τους.
Το κτίριο τοποθετείται στο βορειοδυτικό τμήμα του άλσους και χωρίζεται σε τρεις βασικού όγκους, οι οποίοι μέσω κεκλιμένων, φυτεμένων, βατών δωμάτων καταλήγουν σε μικρούς λοφίσκους, εναρμονισμένους με το φυσικό περιβάλλον. Οι όγκοι εξυπηρετούν τόσο τη βασική όσο και την καλλιτεχνική εκπαίδευση και ενώνονται σε έναν κόμβο, ένα εσωτερικό αίθριο όπου λαμβάνουν χώρα και πολιτιστικές εκδηλώσεις. Στο λύκειο εκτός από τις βασικές αίθουσες και τις αίθουσες των καλλιτεχνικών μαθημάτων, υπάρχει αμφιθέατρο-γυμναστήριο, εστιατόριο, βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη. Σημαντική είναι η παρουσία δυο προαυλίων, το ένα εκ των οποίων προορίζεται κυρίως για καλλιτεχνικά μαθήματα και εκδηλώσεις.
Από την αρχή δόθηκε έμφαση στον προσανατολισμό, στην εκμετάλλευση του φυσικού φωτός όπου αυτό ήταν αναγκαίο, την ύπαρξη επαρκούς σκίασης και την προώθηση του βιοκλιματικού σχεδιασμού, ώστε να εξασφαλίζονται υγιεινές και άνετες συνθήκες εργασίας και μάθησης στο χώρο του σχολείου.
Επίσης δόθηκε μεγάλη προσοχή ώστε ο σχεδιασμός να μην διαταράσσει το τοπίο αλλά και τον χαρακτήρα του άλσους. Στόχος ήταν η ανάδειξη του άλσους και η μετατροπή του σε ημι-αστικό πόλο έλξης, αλλά και η προοπτική περαιτέρω χρήσης του για καλλιτεχνικά και κοινωνικά δρώμενα.
Τέλος, η αποφυγή αποκλεισμού των κατοίκων από την χρήση του άλσους και των διαδρομών του ήταν σοβαρός περιορισμός. Τα μονοπάτια επαναπροσδιορίστηκαν σύμφωνα με την τυπολογία της αρχικής ιδέας, ενισχύθηκε η φύτευση, ιδιαίτερα περιμετρικά του σχολείου, και προστέθηκαν μικρότερες τεχνητές λίμνες, ώστε να επιτευχθεί φυσική περίφραξη του σχολικού χώρου.