Το πρατήριο υγρών καυσίμων γεννήθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα, και εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην ιστορία της αρχιτεκτονικής, με την έκθεση του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, το 1932. Συνοδεύεται από τον αυτοκινητόδρομο ή τον αστικό δρόμο και το συναντάμε σε όλο τον κόσμο. Αντιπροσωπεύει μια ειδική αισθητική του δρόμου και μετατρέπεται σε οπτικό σήμα, καθώς επιδιώκει να στρέψει το «εν κινήσει» βλέμμα.
Η εξέλιξη της αρχιτεκτονικής στον 20ο αιώνα επηρέασε και την εξέλιξη της μορφής των πρατηρίων. Το πρατήριο είναι ένα ανεξάρτητο κτίριο, αναγνωρισμένο ως τοπικό ή παγκόσμιο. Οι εικόνες της τεχνολογικής προόδου, της ταχύτητας, του ταξιδιού και της εξέλιξης των μέσων μεταφοράς, παίρνουν πλέον μορφή με το σχέδιο του λογότυπου, της ταμπέλας, του στεγάστρου, της αντλίας και του κτιρίου του πρατηρίου. Παρόλο, που το καθένα από αυτά, αποτελεί μικρό κομμάτι του πρατηρίου, όλα μαζί το συνθέτουν, το καθιστούν αναγνωρίσιμο, του δίνουν ξεχωριστή μορφή, και επομένως συνιστούν αναπόσπαστα στοιχεία του. Η σχέση που έχουν τα στοιχεία αυτά μεταξύ τους, με τον υπαίθριο ή ημιυπαίθριο χώρο του πρατηρίου, καθώς και με το τοπίο, δεν είναι καθορισμένη, αλλά μεταβάλλεται ανάλογα με το ρεύμα της κάθε εποχής. Σταθμός ή κτίριο, αιτία κοινωνικού εμπορίου και κοινωνικών συναλλαγών, αποτελούν τμήμα της αρχιτεκτονικής του δρόμου.
Στην Ελλάδα οι εγκαταστάσεις των πρατηρίων εμφανίστηκαν αργότερα σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο και ο αριθμός τους αυξανόταν με σχετικά μικρό ρυθμό. Ειδικότερα στην πόλη του Βόλου, ο αριθμός των πρατηρίων είναι σχετικά μικρός, και παρουσιάζουν κοινά χαρακτηριστικά μεταξύ τους. Καθότι αρκετά από αυτά βρίσκονται στο κέντρο της πόλης, τα επιμέρους στοιχεία τους καταλήγουν να αποτελούν αστικό εξοπλισμό.
Ανιχνεύοντας την τυπολογία τους, διαπιστώνονται σημαντικές διαφορές μεταξύ τους, οι οποίες επιτρέπουν το διαχωρισμό τους σε τρεις τύπους. Τα πρατήρια του ίδιου τύπου είναι σχεδόν ίδια, και το μόνο στοιχείο που τα διαφοροποιεί είναι η εκάστοτε εταιρεία πετρελαίου, η οποία με το λογότυπο και τις επιγραφές τα κάνει αναγνωρίσιμα.
Παρατηρώντας τη θέση και το ρόλο του πρατηρίου μέσα στην πόλη, βλέπει κανείς πόσο αυτό έχει επηρεαστεί, τόσο μορφολογικά όσο και τυπολογικά από την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής, και ταυτόχρονα, πόσο το ίδιο επηρεάζει και διαμορφώνει την αστική επιφάνεια.