Στις μέρες μας, η λέξη σχολείο ίσως δημιουργεί στο μυαλό των μαθητών και όχι μόνο πολύ συγκεκριμένες εικόνες και αναμνήσεις. Ίσως οι περισσότεροι συνδέουν το χώρο του σχολείου με την ύπαρξη μίας αυστηρής, βαρετής και καθόλου πρωτότυπης ατμόσφαιρας. Παρόλα αυτά όμως, αν κάνουμε μια βόλτα στα σχολεία ανά τον κόσμο ίσως να μην υπάρχει παντού η ίδια άποψη.
Το παρόν ερευνητικό εξετάζει διαφορετικά παραδείγματα ατμοσφαιρών σε σχολικά περιβάλλοντα της Ελλάδας και του εξωτερικού. Εστιάζουμε σε παραδείγματα που παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες και ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα με αποτέλεσμα η ατμόσφαιρα που δημιουργείται για τους εκάστοτε μαθητές να θεωρείται ακραία.
Ξεκινώντας με ένα ερωτηματολόγιο σε σχολείο της Αθήνας μαθαίνουμε την άποψη των μαθητών για το που θα προτιμούσαν να λαμβάνει χώρα η διδακτική ώρα. Στη συνέχεια, ανατρέχουμε σε σχολεία που βρίσκονται στην Αθήνα τα οποία για κάποιο λόγω θεωρούνται από τα πιο ιδιαίτερα αφιερώνοντας αρκετές σελίδες στο σχολείο της Γκράβας και το ιστορικό 8ο Λύκειο Αθηνών.
Σε ένα δεύτερο βήμα, ασχολούμαστε με διαφορετικά σχολεία του εξωτερικού όπου οι επιλογές των παιδιών είναι από εσώκλειστα κολέγια έως σχολεία σε σπηλιές και πάνω στη θάλασσα. Παρατηρούμε διαφορές μεταξύ των σχολείων ανάλογα με τη γεωγραφική θέση, το βιοτικό επίπεδο και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της κάθε περιοχής.
Όλα αυτά τα σχολεία που θα γνωρίσουμε μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η έννοια του σχολείου ποικίλει εξαιρετικά στον κόσμο ως προς την ατμόσφαιρα που δημιουργεί η αρχιτεκτονική του σχολείου, η ταυτότητα των μαθητών, η τοποθεσία της ‘σχολικής αίθουσας’ και το πρόγραμμα σπουδών με ένα κοινό στόχο που είναι η όσο το δυνατόν καλύτερη κάλυψη των αναγκών των μαθητών τους.
Η εργασία τελειώνει όχι με μία απάντηση αλλά με ορισμένα ερωτηματικά:
-Ποιά ατμόσφαιρα θεωρείται κατάλληλη για τα παιδιά; Αυτή του καθιερωμένου σχολικού κτιρίου ή οι περισσότερο ακραίες και πρωτότυπες;
-Μέχρι ποιό σημείο μία συγκεκριμένη ατμόσφαιρα θεωρείται ακραία αλλά ασφαλής και πότε αυτή γίνεται επικίνδυνη για το άτομο;