Καθημερινά ακούμε ποικίλους ήχους που ερμηνεύονται διαφορετικά από τον κάθε άνθρωπο, δίνοντας ταυτότητα στο χώρο και συμβάλλοντας στη γενική κατανόηση του. Όλοι αυτοί οι ήχοι του ακουστικού περιβάλλοντος συνθέτουν διάφορα ηχοτοπία.
Όμως το ηχοτοπίο των σύγχρονων πόλεων χαρακτηρίζεται από το θόρυβο και απειλείται από καταστροφικούς ήχους. Έτσι θα γίνει μια προσπάθεια διερεύνησης και αναζήτησης τρόπων και πρακτικών για τη βελτίωση του.
Στην συγκεκριμένη εργασία γίνεται μια αναφορά στα ηχοτοπία, στα χαρακτηριστικά τους και στον τρόπο που γίνονται αντιληπτά. Παράλληλα, γίνεται μια ερμηνεία της ακουστικής οικολογίας, η οποία μελετά τη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο, τον ήχο και το περιβάλλον. Ο βασικός της στόχος είναι η προστασία και η βελτίωση του ηχητικού περιβάλλοντος. Εκτός από τη χρήση ηχοπετασμάτων, προτείνει πολεοδομικές πρακτικές και αρχιτεκτονικές κατασκευές για την ηχοπροστασία αστικών περιοχών και κτιρίων, προκειμένου να επιτευχθεί η βέλτιστη ακουστική άνεση. Παράλληλα θα παρουσιαστούν ορισμένες έρευνες από το εργαστήριο της Cresson, που ασχολούνται με την αντίληψη των ηχητικών φαινομένων στον αστικό χώρο.
Ένα σημαντικό στοιχείο στις πόλεις είναι οι αστικοί υπαίθριοι χώροι, οι οποίοι αναζωογονούν τις γειτονιές και συμβάλουν στην ποιότητα ζωής. Έτσι θα γίνει μια αναφορά σχετικά με τον ρόλο αυτών των χώρων και θα προσδιοριστούν σημαντικοί παράμετροι που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, ώστε να επιτυγχάνεται το βέλτιστο αποτέλεσμα.
Στην συνέχεια, θα αναλυθεί ο ορισμός του θορύβου και ρόλος του αντιθορυβικού σχεδιασμού και θα παρουσιαστούν ορισμένα μέτρα ηχοπροστασίας, αρχές και δράσεις για την αντιμετώπιση του.
Στο δεύτερο μέρος της εργασίας αυτής, θα παρουσιαστούν ορισμένα παραδείγματα οικολογικού σχεδιασμού περιοχών (ecodistrict), τα οποία εφαρμόζουν στρατηγικές ανάπτυξης της βιωσιμότητας, ενώ παράλληλα θα εντοπιστούν πρακτικές και μέθοδοι σχεδιασμού, οι οποίοι έχουν ως στόχο την βελτίωση του ακουστικού περιβάλλοντος και βασίζονται στις προηγούμενες μελέτες. Στόχος αυτής της έρευνας είναι η συγκέντρωση στοιχείων, ιδεών και στρατηγικών σχεδιασμού ώστε να δημιουργηθεί ένα είδος καταλόγου, που να απευθύνεται σε αρχιτέκτονες και πολεοδόμους.