H Αθήνα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που δεν διαθέτει κτίριο λυρικού θεάτρου. Η Εθνική Λυρική Σκηνή στεγάζεται τα τελευταία 50 χρόνια στο θέατρο «Ολύμπια» που παρά τις όποιες προσπάθειες έχουν γίνει κατά καιρό είναι πλέον ακατάλληλο.
Το οικόπεδο που προτείνεται για την ανέγερση Νέας Εθνικής Λυρικής Σκηνής με δεδομένο το γεγονός ότι η Ε.Λ.Σ. από την πρώτη μέρα ίδρυσης της βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, το πολύ μεγάλο σε κλίμακα κτιριολογικό που απαιτείται για την στέγαση ενός τέτοιου κτιρίου, είναι ο χώρους που βρίσκεται το γηπέδου του Παναθηναϊκού στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας. Η προοπτική ανάπλασης της συγκεκριμένης περιοχής και η μετεγκατάσταση γηπέδου σε νέο χώρο παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του οικοπέδου.
Ο μαέστρος παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και πριν αλλά και κατά την διάρκεια μιας παράστασης. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι ο ρόλος του μαέστρου μοιάζει πολύ με τον ρόλο του αρχιτέκτονα. Είναι αυτός που αναλύει τις ανάγκες ενός έργου – οικοδομήματος, συγκεντρώνει τα απαραίτητα επιμέρους στοιχεία, το αφουγκράζεται – το επεξεργάζεται, και τέλος είναι αυτός που με τις χειρονομίες του το υλοποιεί. Επομένως οι χειρονομίες που κάνει ο μαέστρος μπορούν να μετατραπούν σε αρχιτεκτονική. Έτσι η σύνθεση του κτιρίου προκύπτει από τις συνδυαζόμενες κινήσεις του μαέστρου που αρχικά οργανώνουν την κάτοψη και στην συνέχεια μεταφέρονται στην όψη.