Η παραδοσιακή θεώρηση της πόλης ως ιστορικού και θεσμικά-ορισμένου πυρήνα που περιβάλλεται από προάστια, ενώ στη συνέχεια ακολουθεί η ανοιχτή ύπαιθρος, έχει πλέον αντικατασταθεί από την εικόνα μιας πολυκεντρικής και άτακτα εκτεταμένης «περιφερειακής μετάπολης». Η συνεχής εξάπλωση του οικιστικού ιστού και η επακόλουθη άναρχη ανάμειξη χρήσεων γης κατέστησαν την σημερινή πόλη ένα σύμπλεγμα δικτύων που συνεχώς επεκτείνεται. Η έμφαση έτσι μετατίθεται από τις μορφές αστικού χώρου στις διαδικασίες αστικοποίησης, οι οποίες αναπτύσσονται υπό τη μορφή δικτύων μεταφορών. Ως αποτέλεσμα, οι υποδομές και οι υλικές ροές αποκτούν πλέον μεγαλύτερη βαρύτητα και νόημα, τόσο χρηστικά όσο και εμπειρικά, σε σύγκριση με τα προηγούμενα, στατικά προσδιορισμένα, χωρικά όρια.
Στην περίπτωση της Αθήνας η συχνότητα δημοσίευσης άρθρων και εικόνων σχετικών με την Αττική Οδό είναι μεγάλη, παρά του μικρού χρονικού διαστήματος λειτουργίας της, και μαρτυρά τόσο την αξία και σημασία που έχει στη σύγχρονη Αθήνα η γρήγορη μετακίνηση, όσο και την αξία των μορφών που παράγουν οι κόμβοι, οι τάφροι και οι ελικοειδείς ανισόπεδες ως τρισδιάστατες μορφές στο χώρο.
Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο γεγονός ότι συνδέει «απευθείας» τις κεντρικές περιοχές της Αθήνας με την ανατολική και τη δυτική Αττική και τον Διεθνή Αερολιμένα. Η γρήγορη μετάβαση από διαφορετικές περιοχές της Αθήνας, αυτό που αποτελεί το κύριο πλεονέκτημα ενός δρόμου όπως η Αττική Οδός, είναι ταυτόχρονα αυτό που τον καθιστάένα χώρο ταχείας μετακίνησης χωρίς ιδιαίτερες εξάρσεις σαν εμπειρία. Η πόλη και τα προάστια αφομοιώνονται από οδηγούς και επιβάτες ως συνεχείς και επεκτεινόμενοι χώροι, οι οποίοι σε ελάχιστο χρόνο διαδέχονται ο ένας τον άλλο ως «σημάνσεις εξόδων». Οι ταξιδιώτες πλέον προσπερνούν περιοχές χωρίς να αποκτούν την παραμικρή εμπειρία για αυτές, την ανάγκη ή το δικαίωμα της στάσης.
Η Αττική Οδός αποτέλεσε τη γενεσιουργό δύναμη για μια νέα εμπορική γεωγραφία και χάρη στο αυτοκίνητο, προκλήθηκε μια νέας κλίμακας χωρική διάχυση. Το άλλοτε εμπορικό και οικονομικό κέντρο της Αθήνας αντιστοιχεί πλέον σε έναν ακόμη πόλο, όχι ισχυρότερο από τους προαστιακούς χώρους εμπορίου και αναψυχής. Κτήρια κιβώτια, κτήρια χωρίς ιδιότητες πολλαπλασιάζονται κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου σαν παραγμένα από την ίδια την αρτηριακή υποδομή. Στο σχετικά μικρό χρονικό διάστημα λειτουργίας της, έχει καταφέρει να προσελκύσει έναν μεγάλο αριθμό πολυεθνικών πολυκαταστημάτων (ανταποκρινόμενων σε τομείς της αγοράς όπως: επίπλωση, οικιακά είδη, γραφείο, ηλεκτρονικά, τρόφιμα, ρουχισμός, ηλεκτρικά είδη, αυτοκινητισμός, κ.ά.) τα οποία φέρουν το καταναλωτικό κοινό από τα κέντρα των πόλεων-δήμων της Αττικής σε μια νέα «υπεροδική αγορά».