Οι Εβραίοι της Ελλάδας χωρίζονται σε δυο ομάδες ανάλογα με την καταγωγή τους. Οι Ρωμανιώτες κατοικούν στη χώρα από τον 1ο με 2ο π.Χ. αιώνα και οι μεγαλύτερες κοινότητες τους ήταν η Χαλκίδα, τα Γιάννενα και η Θήβα. Οι Σεφαραδίτες άρχισαν να καταφτάνουν το 1490 διωγμένοι από τους βασιλείς της Ισπανίας Ισαβέλλα και Φερδινάνδο και εγκαταστάθηκαν στη Βόρεια Ελλάδα, κυρίως στη Θεσσαλονίκη και τη Ρόδο. Με το Β’ Παγκόσμιο πόλεμο οι περισσότερες εβραϊκές κοινότητες της χώρας αφανίζονται και από τις 77.000 Εβραίους που κατοικούσαν στην Ελλάδα μόνο 10.000 επιβίωσαν. Σήμερα, ο εβραϊκός πληθυσμός ανέρχεται στα 5.000 άτομα κατανεμημένα σε 8 οργανωμένες κοινότητες.
Τα εβραϊκά νεκροταφεία καταστράφηκαν σε μεγάλο βαθμό κατά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο και τα χρόνια που ακολούθησαν. Από αυτά που σώζονται μέχρι σήμερα τα σημαντικότερα είναι της Χαλκίδας, των Ιωαννίνων, το Α’ της Αθήνας και της Κέρκυρας. Εκτός από της Αθήνας που δεν λειτουργεί πια, στους υπόλοιπους χώρους βρίσκονται, μνήματα ιστορικής αξίας μαζί με σύγχρονα. Στη Χαλκίδα συναντά κανείς τάφους του 15ου και 16ου αιώνα, τη μοναδική για την Ελλάδα μορφή με θολωτή κατασκευή στο σημείο ταφής του κεφαλιού. Σε μικρή εσοχή της κατασκευής έχουν βρεθεί εβραϊκές επιγραφές των προηγούμενων αιώνων. Στα Γιάννενα, την Κέρκυρα και την Αθήνα τα παλιά μνήματα μοιάζουν σε γενικές γραμμές. Πρόκειται για πλάκες πάχους 20-40 εκατοστών ακουμπισμένες στη γη με επιγραφές στα εβραϊκά.
Ίσως το σημαντικότερο από τα νεκροταφεία που καταστράφηκαν είναι η νεκρόπολη της Θεσσαλονίκης. Τα μνήματα εκεί, καταλάμβαναν μεγάλο τμήμα της πόλης και μαρτυρούσαν τη συνεχή και πρωταγωνιστική παρουσία των Εβραίων στην πόλη από το 1490 και μετά.
Τα σημερινά νεκροταφεία χαρακτηρίζονται από υπερβολές και ανομοιομορφία με αρκετές αποκλίσεις από την παράδοση. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν τα μεταπολεμικά μνήματα της Θεσσαλονίκης.
Στη σύγχρονη εποχή όπου οι εβραϊκές κοινότητες της Ελλάδας έχουν αποδυναμωθεί και που η θρησκευτική κοινότητα προσπαθεί σκληρά να διατηρήσει την ταυτότητά της, είναι σημαντικό να διακρίνουμε τα αυθεντικά στοιχεία ενός νεκροταφείου και αυτά να κρατήσουμε για τη συνέχεια. Θα πρέπει όμως ο κάθε μελετητής να λαμβάνει πάντα υπόψη του την ξεχωριστή πορεία της κάθε κοινότητας στην ιστορία και να συμπεριλαμβάνει τα ιδιαίτερα στοιχεία της στα σχέδια του διατηρώντας την ταυτότητα της κάθε τοπικής κοινότητας.