Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την κριτική παρατήρηση του γενικευμένου φαινομένου κόσμησης των μπαρόκ αρχοντικών της Σικελίας και ιδιαίτερα των προβόλων με αποτροπαϊκά προσωπεία. Αποσκοπεί στην ερμηνεία της εκτεταμένης χρήσης τους, καθώς και της θεματολογίας των μορφών που παρουσιάζονται σε σχέση με τον καταστροφικό σεισμό του 1693, που πυροδότησε την εμφάνισή τους στο νοτιοανατολικό τμήμα της Σικελίας, γνωστό ως Κοιλάδα του Νότο ( Val di Noto). Hεπικέντρωση πραγματοποιείται γύρω από τις πόλεις που δέχθηκαν τα ισχυρότερα πλήγματα, ώστε να χρειαστούν τμηματική ή ολική ανοικοδόμηση, καθώς παρουσιάζουν εμφανέστερη αρχιτεκτονική ομοιογένεια. Η διακοσμητική ροπή άπλωνε τις ρίζες της σε πολλαπλές παραμέτρους, κοινωνικών-πολιτικών ανακατατάξεων, ψυχολογικών αποκρίσεων και ιστορικών υπομνήσεων, μέσω της αφορμής της φυσικής καταστροφής που επικαλούνταν την επιτακτικότητα αρχιτεκτονικής αναδόμησης.
Η εργασία ξεκινά με μια σύντομη αναφορά στην ιστορία της Σικελίας από τις απαρχές της κατοίκησής της έως τον σεισμό, στα πλαίσια που τα προσωπεία φέρουν επιρροές από το ιστορικό παρελθόν της Σικελίας. Έπειτα, εξετάζοντας τα γενικά χαρακτηριστικά του Μπαρόκ προχωρά στην αναφορά της εξέλιξης της τεχνοτροπίας στην υπόλοιπη Ιταλία, αλλά και στην Ισπανία, ως αποικιακής κυρίαρχου της Σικελίας. Κατόπιν καταγράφονται οι πληροφορίες που αφορούσαν το συμβάν του σεισμού και τις διαδικασίες ανοικοδόμησης. Στη συνέχεια διατυπώνεται κριτική ανάλυση των χαρακτηριστικών της νέας τεχνοτροπίας, με επέκταση στην πρακτική εφαρμογή της, μέσω της ανάλυσης των πιο προβεβλημένων επαύλεων κάθε πόλης. Επόμενο βήμα ήταν η δημιουργία ενός καταλόγου παρουσίασης των προσωπείων των παλατιών ανά πόλη και μια υποτυπώδης συλλογική καταλογοποίηση, όπου υπήρχαν διακριτές κατηγορίες μορφών. Θεματικές που τέθηκαν υπό διερεύνηση είναι η ανάδυση των αποτροπαϊκών συμβόλων και σχημάτων ως υποσυνείδητη παραπομπή στην αντισεισμικότητα, η αιχμαλώτιση της τραγωδίας του σεισμού εντός τους, καθώς επίσης και η θεραπεία της τραυματικής εμπειρίας μέσα από την ίδια την βιωματικότητα της τέχνης και της αρχιτεκτονικής.