Αντικείμενο αυτής της διπλωματικής εργασίας αποτελεί ο σχεδιασμός αρχιτεκτονικών επεμβάσεων στο σχολικό χώρο του 3ου Γενικού Λυκείου Ιλίου, μέσω συμμετοχικών διαδικασιών. Στόχος είναι η δημιουργία μιας πειραματικής εργασίας η οποία υποστηρίζει μια νέα συνθήκη (εκπαιδευτική, προγραμματική, μορφολογική) για τους μεταβατικούς χώρους του 3ου Γενικού Λυκείου Ιλίου.
Η παρούσα εργασία αποτελεί τη συνέχεια του ερευνητικού θέματος με τίτλο Περιβάλλοντα μάθησης – μια πρόταση εργασίας σε 3 μέρη, το οποίο πραγματεύεται ένα σύμπλεγμα πηγών έμπνευσης και θεωρητικής υποστήριξης για το σχεδιασμό. Η σύνταξη ενός συστήματος πρωτογενών παρατηρήσεων, η επινόηση των κατάλληλων εργαλείων για την ανίχνευση των αφηγήσεων των καθημερινών χρηστών του χώρου και η άρθρωση σχεδιαστικών προτάσεων για την εφαρμογή των παρεμβάσεων είναι οι τρεις άξονες της παρούσας μελέτης. Η μελέτη αρθρώνεται σε τρεις κύκλους εργασίας, με σκοπό την σαφή παρουσίαση των μηχανισμών παραγωγής του χώρου.
Ο πρώτος κύκλος αποτελείται από τις αρχικές καταγραφές χωρικών εκφράσεων και σχέσεων που παρατηρήθηκαν. Η προσέγγιση γίνεται μέσω της έρευνας πεδίου στο σχολείο που αποτελεί το κέντρο γύρω από το οποίο διεξάγεται η παρούσα εργασία, το 3ο Γενικό Λύκειο Ιλίου. Ο δεύτερος κύκλος αφορά ένα σύνολο γνώσεων που συμπυκνώνει τη συλλογή διαφορετικών αφηγήσεων για το σχολείο, μέσα από τρεις δράσεις που έλαβαν χώρα στο 3ο Γενικό Λύκειο Ιλίου. Τα εργαστήρια παρουσιάζονται σε τρία επίπεδα: σχεδιασμός, υλοποίηση και ανάλυση. Ο τρίτος κύκλος συγκεντρώνει τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό παρεμβάσεων για το 3ο Γενικό Λύκειο Ιλίου. Από τις διαγραμματικές αναλύσεις των ενδιάμεσων χώρων, μέχρι την μελέτη εφαρμογής των προτάσεων, στο κεφάλαιο αυτό συμπυκνώνεται η αρχιτεκτονική παραγωγή που προέκυψε μέσα από τα φίλτρα επεξεργασίας των δύο προηγούμενων κύκλων που παρουσιάστηκαν.