Τι είναι το σχολείο;
Το σχολείο είναι ένας θεσμός με συγκεκριμένη δομή και σκοπούς που αφορούν, κατά κύριο λόγο, τον μαθητή/τρία και κατ’ επέκταση την ίδια την κοινωνία. Το σχολείο ως ένας μηχανισμός περικλείεται από το γνωστικό θεωρητικό πεδίο αλλά και το ίδιο το πεδίο της πρακτικής. Οι βασικότερες προσεγγίσεις είναι στις ρίζες της επιστήμης της παιδαγωγικής.
Στο πλαίσιο μιας διεπιστημονικής προσέγγισης, επιχειρήσαμε να έρθουμε σε επαφή ή [1] [2] [3] [4] [5] [6] με τους κλάδους της Παιδαγωγικής και της Κοινωνιολογίας με στόχο την καλύτερη κατανόηση για την εκπόνηση της διπλωματικής. Μέσα από την επισκπόπηση του εκπαιδευτικού συστήματος διακρίναμε ορισμένους θεματικούς άξονες όπως: τον προσδιορισμό βασικών όρων παιδαγωγικής, τις επιστημολογικές προσεγγίσεις και τις βασικές αρχές μάθησης, τη διαθεματικότητα ως βασική αρχή οργάνωσης και τις κοινωνιολογικές της προεκτάσεις. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να γεφυρώσει τα παραπάνω δεδομένα με το χώρο και τις σχέσεις που ανπτύσσονται σχολείο.
Θεωρούμε ότι η έννοια, το περιεχόμενο, η διαμόρφωση της σχολικής ζωής, η διδασκαλία και η μάθηση εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από τους συντελεστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας με κεντρικά υποκείμενα τον παιδαγωγό και τον μαθητή. Τα μοντέλα οργάνωσης και διεύθυνσης στην εκπαίδευση, η τυπολογία μιας σχολικής τάξης και οι θεωρίες για την σχολική ζωή, η λειτουργία ενός σχολικού συγκροτήματος και μιας σχολικής μονάδας, η προώθηση και διεύρυνση της γνώσης και η ανάπτυξη της νοητικής, κοινωνικής και ηθικής αυτονομίας των μαθητών είναι ζητήματα που θα εξετάσουμε.
Επιχειρήσαμε να δημιουργήσουμε ένα συνδετικό κρίκο αφενός ανάμεσα στην πόλη και στην ύπαιθρο και αφετέρου ανάμεσα στους παιδαγωγούς και τους μαθητές. Σκοπός αυτής της προσέγγισης είναι η δημιουργία μιας πιο εξωστρεφούς σχέσης της εκπαιδευτικής κοινότητας με τους δημοτικούς και δημόσιους χώρους. Αποσκοπώντας στην ενεργοποίηση των ίδιων των υποκειμένων μέσα στα πλαίσια του εκπαιδευτικού συστήματος, συγκροτήσαμε σχέσεις μέσα από χωρικές λύσεις τις οποίες και προτείνουμε για τη δημιουργία ενός νέου σχολείου. Πρόκειται για μια πειραματική βλέψη, για ένα σχολικό συγκρότημα που περιλαμβάνει μαθητές και μαθήτριες 12 έως 18 ετών, στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μια νέα πρόταση για έναν άλλον σχολικό προσανατολισμό, για μια αλλαγή πλεύσης στο σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα που επικρατεί στην ελλάδα. Επιδιώκουμε την σύμπλευση της πνευματικής με την τεχνική γνώση στη μαθησιακή διαδικασία, τη μάθηση μέσα από την πράξη και τις κοινωνικές εμπειρίες και τέλος την καλλιέργεια των ενδιαφερόντων των μαθητών και την προαγωγή της αυτενέργειας σε όλες τις διαδικασίες μάθησης του γνωστικού, ψυχοκινητικού και καλλιτεχνικο τομέα.