Θα μπορούσε το σχολικό κτίριο να αποτελεί μια συνολική εμπειρία μάθησης; Στην παρούσα διπλωματική εργασία γίνεται μια προσπάθεια για την ενίσχυση τόσο του εκπαιδευτικού ρόλου (μετάδοση γνώσεων) όσο και του παιδαγωγικού χαρακτήρα του σχολικού κτιρίου μέσα από μια σειρά παρεμβάσεων, με άξονα τη χωρική διάχυση της μάθησης. Το συγκεκριμένο εγχείρημα αφορά υφιστάμενα σχολικά, στα οποία θα μπορούν να εφαρμοστούν οι παρεμβάσεις. Το εύρος των σχολείων και κατά συνέπεια των βαθμίδων εκπαίδευσης περιορίζεται στα δημοτικά σχολεία. Αφορμή για την έναρξη της μελέτης υφιστάμενων δημοτικών σχολείων αποτέλεσε η πόλη της Καλαμάτας.
Στο πρώτο μέρος διεξάγεται μια έρευνα σε τρία επίπεδα. Αρχικά γίνεται προσέγγιση της πόλης, όσον αφορά τους χώρους και τις χρήσεις που παρέχει, εστιάζοντας κυρίως στους εκπαιδευτικούς της χώρους. Στη συνέχεια μελετώνται τα σχολικά της κτίρια. Για την καλύτερη διαχείριση του πλήθους των σχολείων, ταξινομούνται σε πέντε κατηγορίες με βάση κοινά τους χαρακτηριστικά. Τέλος, γίνεται προσέγγιση των ανθρώπων που κινούνται σε αυτά καθημερινά, παιδιών και δασκάλων, ακολουθώντας τη μέθοδο των ερωτηματολογίων. Στόχος της δράσης είναι να αποκαλυφθεί η συνολική σχολική πραγματικότητα, μέσω της οποίας προκύπτουν οι βάσεις για το σχεδιασμό.
Στο δεύτερο μέρος δημιουργείται ένα συντακτικό παρεμβάσεων. Οι παρεμβάσεις διακρίνονται σε τρείς κατηγορίες που αφορούν τη δομή του σχολικού κτιρίου, τη λειτουργία του και συγκεκριμένα της τάξης, καθώς και τον εξοπλισμό του. Τέλος, γίνεται εφαρμογή των παρεμβάσεων αυτών σε τέσσερα σχολεία-παραδείγματα. Η συνολική προσέγγιση εστιάζει στη διεύρυνση του πεδίου μάθησης, καθώς και στην ποικιλία ερεθισμάτων και εμπειριών που θα βιώνουν καθημερινά τα παιδιά στο σχολικό κτίριο.