Το Δυνητικό ετυμολογικά, όπως αναφέρει ο κοινωνιολόγος Bruno Latour εικονικό είναι αυτό το οποίο διαθέτει πολλές ιδιότητες και χαρακτηριστικά και δεν περιμένει παρά να υλοποιηθεί. Το εικονικό δεν αρκείται στο να αποτυπώνει την πραγματικότητα, αλλά τη χειρίζεται σαν πρώτη ύλη. Υπήρχε πάντα η έννοια του εικονικού στα πλαίσια του πραγματικού.
Alpha World – Active worlds
Μέχρι το 1996 ο χώρος των Avatars γνώριζε μία μεγάλης κλίμακας ανάπτυξη. Ο ακριβής αριθμός χρηστών του στις 7 Σεπτεμβρίου 2005 ήταν 357.578 Η γέννηση του Alpha World, οποίος έγινε το Active Worlds σήμερα, σήμανε μία φαινομενική έκρηξη αρχιτεκτονικής δίκτυα και η από κοινού κατασκευή του τρισδιάστατου αυτού περιεχομένου οδηγούσε στην ανάπτυξή του.
Ο browser του Active Worlds είναι ένα λογισμικό το οποίο επιτρέπει σε χρήστες να επισκέπτονται τα δυνητικά περιβάλλοντα Active Worlds. Το interface του χωρίζεται σε δυο βασικά τμήματα. Το ένα μέρος της οθόνης προορίζεται για την απεικόνιση του τρισδιάστατου περιβάλλοντος και το άλλο μισό για την προβολή της ιστοσελίδας του κόσμου τον οποίο επισκέπτεται ο χρήστης.
Στο κάτω μέρος της αριστερής πλευράς εμφανίζεται ο χώρος του chat ( διαλόγου μεταξύ των χρηστών ). Στο επάνω μέρος εμφανίζονται κάποια εργαλεία για την κίνηση του avatar, τις κάμερες που βλέπει ο χρήστης . Το δεξί μέρος λειτουργεί όπως ακριβώς ένας συμβατικός browser, με την κλασική μπάρα πλοήγησης πάνω από το χώρο προβολής της ιστοσελίδας. Οι χρήστες μπορούν να έχουν την ιδιότητα του πολίτη ή την ιδιότητα του τουρίστα.
Τα avatars των τουριστών διαφέρουν από κόσμο σε κόσμο, αλλά όλοι οι τουρίστες έχουν το ίδιο avatar το οποίο διαφοροποιείται μόνο στο φύλο. Η μορφή του έχει συνήθως κάποια σχέση με τον κόσμο που επισκέπτεται ο χρήστης. Οι πολίτες του Active Worlds μπορούν να διαλέξουν το avatar τους από μία λίστα με έτοιμα avatars που διαθέτει το πρόγραμμα. Στα Active Worlds, όπου επιτρέπεται η δόμηση, οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν τις δικές τους κατασκευές. Λόγω της μορφής αυτών των κόσμων, υπάρχει η δυνατότητα να διαμορφώσει κανείς εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους. Όλα αυτά δημιουργούνται εκ του μηδενός από τον χρήστη χωρίς περιορισμούς. Τα διάφορα κτίσματα των χρηστών βρίσκονται σε σχετικές μεταξύ τους σχέσεις, όπως ακριβώς και στον πραγματικό χώρο. Βλέποντας τα συνολικά δημιουργούν την αίσθηση μιας πόλης. Αυτή η πόλη άρχισε να αναπτύσσεται με τη μορφή του αστεριού. Δηλαδή κατά μήκος των τεσσάρων αξόνων και κατά μήκος των διχοτόμων των αξόνων αυτών, λόγω του ότι τα σημεία που τις απάρτιζαν είχαν τους ίδιους διπλούς αριθμούς συντεταγμένων ( π.χ. 42,42 , 135,135) κι έτσι ήταν πολύ πιο εύκολο να θυμάται κανείς που ήταν αυτό που έχτισε.
Ο χρήστης μπορεί να μετακινήσει το Avatar του μέσα στο χώρο χρησιμοποιώντας τα βέλη ή το ποντίκι του. Για να διπλασιαστεί η ταχύτητα του avatar κρατάμε πατημένο το Control ( CTRL ). Κάθε κόσμος έχει το δικό του ρεπερτόριο κινήσεων το οποίο βοηθάει στην κίνηση και επικοινωνία βάσει των συνθηκών που επικρατούν εκεί. Οι κινήσεις αυτές ποικίλουν από χορό μέχρι κολύμπι.
Εκτός από αυτού του είδους μεταφορά υπάρχει και η “Τηλεμεταφορά” ( teleport ).
Moove
Το moove είναι μία διαδικτυακή κοινότητα η οποία παρέχει τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης χρηστών σε ένα τρισδιάστατο περιβάλλον. Το κοινό σημείο εκκίνησης των χρηστών είναι η βασική ιστοσελίδα που ανοίγει όταν κανείς έχει κατεβάσει στον προσωπικό του υπολογιστή το λογισμικό που είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του moove και η κοινή βάση σπιτιού, την οποία παρέχει το πρόγραμμα ως αφετηρία στον κάθε χρήστη Το interface λειτουργεί όπως ένας browser προσαρμοσμένος στις ανάγκες του δυνητικού κόσμου με τις επιλογές :Βack, Community, Room, Actor, Help
Το βασικό μενού που μπορεί να δει κανείς πάνω από τη γραμμή εργαλείων έχει κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες που αφορούν την εφαρμογή. Με τις επιλογές : File, Edit , View , Go , Help
Στο moove η σύνδεση των διάφορων δωματίων ενός σπιτιού γίνεται με ¨πόρτες¨, τις οποίες μπορεί να βάλει κανείς στους τοίχους του σπιτιού. Οι πόρτες αυτές δημιουργούν μία ψευδή χωρική αίσθηση. Οι πόρτες από δωμάτιο σε δωμάτιο μπορούν να μετακινηθούν, να προστεθούν η και να αφαιρεθούν κατά βούληση. Μπορεί να έχουν τη μορφή μιας κανονικής πόρτας, αλλά έχουν περισσότερο λειτουργία υπερσύνδεσης, παρά χωρική.
Όταν υπάρχουν περισσότεροι από ένας χρήστες στο ίδιο σπίτι μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους χωρίς να βρίσκονται στο ίδιο δωμάτιο. Στη γραμμή chat εμφανίζονται όλα όσα γράφει κάποιος, εκτός κι αν απενεργοποιήσει ο ιδιοκτήτης τη λειτουργία ενδοεπικοινωνίας ( intercom ) σε κάποιο ή κάποια δωμάτια. Τα αρχεία μπορούν να συρθούν στο χώρο με απλό drag and drop από τον αποστολέα και να εμφανιστούν σαν κύβοι μικρών διαστάσεων. Ο παραλήπτης κάνοντας κλικ πάνω στον κύβο μπορεί να λάβει το αρχείο αφού του εμφανιστεί ένα παράθυρο ερώτησης αν όντως επιθυμεί τη λήψη του αρχείου.
Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει το δικό του avatar στο Actor Studio που παρέχει το πρόγραμμα.
Αφού γίνει η αρχική επιλογή του σώματος και του φύλου, από μία γκάμα μπορεί κανείς να επιλέξει χαρακτηριστικά μέσα από αρκετές κατηγορίες.
Ένας χρήστης μπορεί να δημιουργήσει μια γκάμα από avatars του με διαφορετική εμφάνιση για να προσαρμόζεται στις περιστάσεις και τα περιβάλλοντα τα οποία επισκέπτεται. Δεν υπάρχει η δυνατότητα να τον δει εξωτερικά, παρά μόνο στην περίπτωση που με τη χρήση του zoom out η κάμερα η οποία βλέπει βγει από το χώρο στον οποίο βρίσκεται το avatar του χρήστη. Έτσι βλέπει κανείς έναν μαύρο όγκο χωρίς διαμόρφωση, αφού η εξωτερική άποψη δεν έχει προβλεφθεί.
Active Worlds – Moove on line
Οι δυο αυτές περιπτώσεις δυνητικών διαδικτυακών κοινοτήτων μοιράζονται πολλά κοινά, αλλά παρ’ όλ’ αυτά έχουν κάποιες βασικές διαφορές, οι οποίες δίνουν ένα διαφορετικό χαρακτήρα στο καθένα απ’ αυτά.Στην περίπτωση του Active Worlds τα avatars έχουν συγκεκριμένες μορφές και δεν επιτρέπουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στους χρήστες και στην προσωπική τους έκφραση και αντιπροσώπευση τους μέσω του avatar τους. Στο moove οι δυνατότητες που παρέχονται στους χρήστες για την προσαρμογή του avatar τους είναι πολύ μεγαλύτερες. Σε αντίθεση με το Active Worlds εδώ ο κάθε χρήστης μπορεί να μορφοποιήσει το avatar του επιλέγοντας διάφορες λεπτομέρειες της εμφάνισής του, αντί να είναι αναγκασμένος να επιλέξει από μία μικρή λίστα έτοιμων avatars, τα οποία κατά πάσα πιθανότητα να μην τον αντιπροσωπεύουν καθόλου.
Η βαρύτητα που δίνεται στις δυο εφαρμογές στο χώρο είναι επίσης διαφορετική. Το moove δίνει προτεραιότητα στην διαμόρφωση εσωτερικών χώρων παραβλέποντας τις σχετικές σχέσεις μέχρι και των δωματίων του ίδιου σπιτιού. Έτσι η τελική εικόνα προσομοιώνει τη δομή του διαδικτύου με πολλές ξεχωριστές ιστοσελίδες – δωμάτια στο moove – οι οποίες συνδέονται μεταξύ τους με υπερσυνδέσεις – πόρτες. Από την άλλη πλευρά, στο Active Worlds δίνεται μεγαλύτερη βαρύτητα στη δημιουργία κάποιων συνόλων αποτελούμενων από τις διάφορες κατασκευές των χρηστών, που συνιστούν τελικά ένα μεγαλύτερο σύνολο - “σύμπαν” από κόσμους – πλανήτες τέτοιου τύπου.
Οι δυο εφαρμογές αυτές παρά τις οργανωτικές και σχεδιαστικές διαφορές τους έχουν ένα κοινό το οποίο τις βάζει στην ίδια κατηγορία, τη διάδραση των χρηστών και την “παρουσία” τους στον ίδιο δυνητικό χώρο. Η “παρουσία” αυτή δίνει μία αίσθηση η οποία πλησιάζει περισσότερο στην πραγματική συνύπαρξη στον ίδιο χώρο πολλών ατόμων από τη στιγμή που μπαίνει η έννοια της χωρικότητας.