Η παρομοίωση της ανθρώπινης ζωής ως διαμονή σε ψευδαισθησιακό περιβάλλον δεν είναι κάτι καινούργιο, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την παραβολή του Πλάτωνα «Το σπήλαιο του Πλάτωνα», που εξιστορεί τη σχέση του αληθινού κόσμου (κόσμος Ιδεών) με τον κόσμο των ειδώλων.
Οι ψευδαισθησιακές/ κατασκευασμένες πραγματικότητες των ταινιών
Dogtooth(2009), σκηνοθεσία Γιώργος Λάνθιμος
ThePhantomofLiberty(1974), σκηνοθεσία LuisBunuel
Castle of Purity (1973), σκηνοθεσία Arturo Ripstein
που επιλέχθηκαν προς ανάλυση, είναι σε κρίση.
Αιτία της κρίσης είναι κάθε φορά το χάσμα μεταξύ βιωμένης πραγματικότητας και της άγνωστης (κρυφής) που αποκαλύπτεται. Το Dogtoothκαι το CastleofPurityπεριγράφουν χώρους που κατασκευάζονται με ειδικούς κανόνες επειδή ένας το επέλεξε, στην κλίμακα της οικίας. Στο PhantomofLibertyη κοινωνική ζωή και τα ταμπού, ανεξάρτητα από τον χώρο, δημιουργούν συνθήκες περιορισμού για τους κατοίκους των οργανωμένων κοινωνιών, συμβιβασμούς που ορίζονται από τους πολίτες και επιστρέφουν σε αυτούς.
Στο ερευνητικό αποκαλύπτεται η σχέση εξουσία – αρχιτεκτονικός χώρος και συμπεραίνεται η θέση του ως συγκροτησιακού της κατασκευής περιορισμού, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του δημιουργού της. Επηρεάζει συμπεριφορές, συνήθειες και τη ζωή των εγκλείστων.
Το έργο Dogtooth επιτρέπει τη σύνδεση με την ελληνικό παρόν της κρίσης, ως πολιτικό έργο του 2009 και ακολουθώντας την πλοκή των ταινιών, τονίζεται τελικά η σημασία της υποκειμενοποίησης των επιλογών που αφορούν την καθημερινότητά μας, πράγμα που μπορεί τελικά να μεταποιήσει εκδοχές της πραγματικότητας.
ΚΡΙΣΗ*
Α. 1. γνώμη, εκτίμηση, αποτίμηση 2. εκλογή, επιλογή, προτίμηση
< ΚΡΙΝΩ >
Από: θέμα κριν- + επίθημα -σι- + -ς > κρίσις
Τη λ. δανείστηκε η λατ. (crisis) και από αυτή με τη σειρά της η διεθνής ορολογία, πβ. αγγλ. crisis.
* http://www.greek-language.gr/