Arch.Uth Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Arch.Uth UTH.gr English
ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΣΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΟΑ0202, ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ,
Επιλογής στο εξαμ. 6, 8, ECTS: 3

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα εστιάζει στη σχέση της αρχιτεκτονικής με την οπτικοακουστική γλώσσα και αποσκοπεί στη διερεύνηση και κατανόηση των χωρικών ποιοτήτων που προκύπτουν από αυτή την αντιστοιχία. Οι σπουδαστές θα εξοικειωθούν με τις αναπαραστάσεις του χώρου όπως αυτές παρουσιάζονται στο πεδίο του πειραματικού κινηματογράφου, τη βιντεοτέχνη, τις διαδραστικές εγκαταστάσεις και τα ηλεκτρονικά βιντεοπαιχνίδια και θα κληθούν να τις χρησιμοποιήσουν δημιουργικά επινοώντας μία νέα σχέση με το πεδίο της αρχιτεκτονικής.

Η παρατήρηση και μελέτη του χώρου των αναπαραστάσεων από τις αρχές του 20ου αιώνα έως σήμερα εμπεριέχει παράλληλα και τη διερεύνηση των κοινωνικών, πολιτισμικών και τεχνολογικών παραμέτρων που υπεισέρχονται στη διαδικασία του σχεδιασμού ή, αλλιώς, όπως σχολιάζει ο KevinLynch, του χωρικού τρίπτυχου που αντιπροσωπεύει την εικόνα της πόλης: της ταυτότητας, της δομής και του νοήματός της (Lynch 1960, 8). Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων θα ανασκοπούνται και θα συγκρίνονται τα διαφορετικά προϊόντα των αναπαραστάσεων με στόχο να αναγνωρίζονται και να σχολιάζονται οι παράμετροι αυτές.

 Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη διερεύνηση των χωρικών αναπαραστάσεων στα βιντεοπαιχνίδια, τα οποία εκτός από προϊόντα αιχμής της ψηφιακής τεχνολογίας και κουλτούρας αποτελούν δυναμικά, ευρύτατης διάδοσης προϊόντα, που εκφράζουν και διαμορφώνουν τις σύγχρονες κοινωνικές πεποιθήσεις και συμπεριφορές σχετικά με την αντίληψη των χώρων που αναπαριστούν. Το γεγονός αυτό καθιστά ερευνητικά πολύτιμη και μεθοδολογικά αναγκαία τη μελέτη και την ανάλυσή τους ως εργαλείων αναπαράστασης του χώρου στο πλαίσιο της αρχιτεκτονικής εκπαίδευσης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα χωρίζεται σε δύο ενότητες, τη θεωρητική και τη δημιουργική, οι οποίες αναπτύσσονται παράλληλα κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.

Η θεωρητική ενότητα περιλαμβάνει αναφορές σε ζητήματα αναπαράστασης του χώρου, της ψηφιακής διάδρασης, καθώς και οπτικοακουστικών εφαρμογών. Παράλληλα, δίνεται έμφαση σε θέματα που σχετίζονται με την αναπαράσταση του χώρου στον πειραματικό κινηματογράφο, τη βιντεοτέχνη και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Το μάθημα περιλαμβάνει παραδόσεις με τη χρήση διαφανειών, προβολές βίντεο, παρουσιάσεις οπτικοακουστικών έργων, onlineπεριηγήσεις και διαδραστικές εφαρμογές.

Η δημιουργική ενότητα του μαθήματος οργανώνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε κατά τη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές να έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν μικρότερα αυτόνομα έργα, χρησιμοποιώντας διαφορετικά softwareμε δημιουργικό τρόπο. Η ενότητα αυτή περιλαμβάνει ασκήσεις οι οποίες διερευνούν τη σχέση αρχιτεκτονικής και οπτικοακουστικής γλώσσας μέσα από χωρικές μεταφράσεις και συνθέσεις, δημιουργικές μεταφορές από το ένα πεδίο στο άλλο, καθώς και θεωρητικό σχολιασμό των χωρικών ποιοτήτων τους.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η αξιολόγηση του μαθήματος περιλαμβάνει εξέταση στο τέλος του εξαμήνου και επιμέρους ερευνητικές εργασίες.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

BARTHES, Roland, Εικόνα- Μουσική- Κείμενο. Αθήνα: Πλέθρον, 1988

BENJAMIN, Walter, Τοέργοτέχνηςτηνεποχήτηςτεχνικήςαναπαραγωγικότητάςτου, στοΔοκίμια γιατηντέχνη.  Αθήνα: Κάλβος, 1978

DELEUZE, Gilles, “Cinema 1: The movement - Image”, Minnesota, Minneapolis, 1986

DELEUZE, Gilles, “Cinema 2: The Time - Image”, Minnesota, Minneapolis, 1989

JUUL, Jesper. Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. The MIT Press, 2011.

KRESS, Gunther,  VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal Discourse, 1st ed., Bloomsbury USA, 2001.

KOULECHOV, Lev, «Η τέχνη του Κινηματογράφου», Αθήνα, Αιγόκερος, 1982

KRACAUER, Siegfried, “Theory of Film”, Princeton University Press, 1997

KRACAUER,Siegfried, “From Caligari to Hitler”, Princeton University Press, 1966

LOTMAN, Iouri, «Αισθητική και Σημειωτική του Κινηματογράφου», Αθήνα, Θεωρεία, 1989

MARTEN, Marchel, «Η γλώσσα του Κινηματογράφου», Αθήνα, Κάλβος, 1984

LYNCH, Kevin. The Image of the City. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1960.

MAYRA, Frans. “An introduction to games studies: games in culture”, SAGE, 2008.

SALEN, Katie; ZIMMERMAN, Eric. Rules of Play: Game Design Fundamentals. The MIT Press, 2003.

VON BORRIES, Friedrich; P. WALZ, Steffen; BOTTGER, Matthias and DAVIDSON, Drew. Space Time Play: Computer Games, Architecture and Urbanism: The Next Level. Birkhäuser Architecture; 1 edition, 2007.