Ο όρος augmented reality (AR) ή επαυξημένη πραγματικότητα περιγράφει την διαδικασία με την οποία, κατά την διάρκεια μίας άμεσης ή έμμεσης θέασης του φυσικού κόσμου, στοιχεία της θέασης αυτής επαυξάνονται με πληροφορίες παραγόμενες από ηλεκτρονικό υπολογιστή και οι οποίες μπορεί να είναι γραφικές ή ηχητικές.
Ο ορισμός αυτός, παρά το γεγονός ότι περιγράφει μία διαδικασία που έχει πλέον απλουστευτεί σε μεγάλο βαθμό, καταφέρνει να συνδέσει, με άμεσο τρόπο, το φυσικό περιβάλλον με το εικονικό περιβάλλον των υπολογιστών. Το τελευταίο, αν και όπως φαίνεται από το όνομά του, δεν έχει πραγματική υπόσταση, είναι μόνο μία υπόθεση, έχει την δυνατότητα να περιγραφεί με χωρικές έννοιες αλλά να δημιουργήσει και το ίδιο χώρο οι κανόνες του οποίου ορίζονται πλήρως από τον σχεδιαστή. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι ο άνθρωπος πολλές φορές σκέφτεται έχοντας ως εργαλείο το χώρο καθώς η οπτικοποίηση των πληροφοριών διευκολύνει την αντίληψη. Το γεγονός ωστόσο παραμένει ότι στην τομή του εικονικού περιβάλλοντος με το φυσικό δημιουργείται μία καινούρια κατάσταση τα όρια και οι περιορισμοί της οποίας είναι ακόμα θολά.
Η δυνατότητά αυτού του νέου μέσου να δημιουργεί σχέσεις σε πληροφορίες, οι οποίες ως σήμερα ήταν αποσπασματικές ή ακόμα και διασκορπισμένες σε διαφορετικά σημεία του χώρου, μπορεί να αλλάξει όλες τις πτυχές της καθημερινής μας ζωής και να θέσει υπό αμφισβήτηση τους ορισμούς που δίνουμε σε έννοιες όπως χώρος, αρχιτεκτονική, δημόσιο περιβάλλον, διάδραση, επικοινωνία.
Η προσπάθεια λοιπόν να προσεγγίσουμε την αυξημένη πραγματικότητα, και να εξερευνήσουμε τις σχέσεις που αποκτά με την αρχιτεκτονική, δεν μπορεί να ακολουθήσει ένα γραμμικό τρόπο. Όπως θα φανεί, κατά την ανάγνωση του παρόντος ερευνητικού θέματος, ορίστηκαν 4 βασικοί άξονες: η αυξημένη πραγματικότητα, η αρχιτεκτονική/χώρος, οι κοινωνικές προεκτάσεις και η τεχνολογία.
Τα κείμενα κινούνται πάνω στους άξονες αυτούς ή στις ενδιάμεσες επιφάνειες που αυτοί ορίζουν και γράφτηκαν έχοντας ως στόχο, μέσα από την ανάλυση του συστήματος αιτιών που οδήγησαν στη δημιουργία της αυξημένης πραγματικότητας και των τρόπων με των οποίων υλοποιείται και λειτουργεί, να ψηλαφήσουν την σχέση που αποκτά το μέσο αυτό με την αρχιτεκτονική αλλά και τους τρόπους με τους οποίους την επηρεάζει και σταδιακά την αλλάζει.