Ο άνθρωπος στο πέρασμα των αιώνων συνήθιζε να χρησιμοποιεί τη γνώση και την ευφυΐα του για να δράσει, να δημιουργήσει, να εξελιχθεί. Πηγές γνώσης παρέχονται στον άνθρωπο μέσω πολλών κοινωνικών μέσων. Θεμελιώδες κοινωνικό μέσο προβολής πληροφοριών, προώθησης και υποστήριξης της γνώσης είναι η βιβλιοθήκη.
Η αναζήτηση και η κατάκτηση της γνώσης έχει ως αφετηρία την πρώτη στιγμή που ο άνθρωπος πάτησε στη γη. Στην αρχή είχε τη μορφή της ανακάλυψης και της κατανόησης του κόσμου και των φαινομένων του. Από τη στιγμή που ανακαλύφθηκε η γραφή συγκεντρώθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες σελίδες γραπτού λόγου κι από τη στιγμή που ο άνθρωπος αντιλήφθηκε τη σπουδαιότητα της μετάδοσης της γνώσης μέσω της γραπτής πληροφορίας, αντιλήφθηκε και την ανάγκη για αποθήκευσή της. Από την αρχαιότητα, μάλιστα, έχουμε τα πρώτα δείγματα ιδιαίτερων χώρων αποθήκευσης, ταξινόμησης και συντήρησης, τις “βιβλιοθήκες”.
Η μορφή των βιβλιοθηκών εξελίχθηκε ανά τους αιώνες αλλάζοντας πολλές φορές χαρακτήρα και τρόπο λειτουργίας. Η άφιξη του διαδικτύου κι άλλων τεχνολογιών πληροφόρησης κι επικοινωνίας έχει προκαλέσει σφοδρό αντίκτυπο στις βιβλιοθήκες.
Στο σημείο αυτό δημιουργούνται ορισμένα ερωτήματα που αφορούν αυτή τη θέση του βιβλίου στις βιβλιοθήκες της νέας εποχής, το νέο χαρακτήρα των βιβλιοθηκών, το ρόλο που διαδραματίζουν πλέον στη σύγχρονη κοινωνία. Τα ερωτήματα αυτά επιχειρούνται να απαντηθούν με τη χρήση παραδειγμάτων σύγχρονων κτιρίων βιβλιοθήκης σε όλο τον κόσμο-εθνική βιβλιοθήκη Λονδίνου, κεντρικές βιβλιοθήκες Brabantκαι Delftστην Ολλανδία, βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο και κεντρική βιβλιοθήκη του Seattle στη Washington- με αποκορύφωμα τον πρόσφατο Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για τη δημιουργία της βιβλιοθήκης της Πράγας στην Τσεχία η οποία ξεκίνησε για να δημιουργηθεί εν μέσω όλων αυτών των αλλαγών και των νέων τεχνολογιών.