Η διάλεξη, ασχολείται με την χρήση του χαρτιού στο αρχιτεκτονικό έργο του Ιάπωνα αρχιτέκτονα Shigeru Ban. Το έργο του χαρακτηρίζεται από συνεχή πειραματισμό στα υλικά και στους τρόπους κατασκευής. Μέσα από την έρευνα αυτή προκύπτει και το ενδιαφέρον του για το χαρτί.
Η αρχιτεκτονική του χαρτιού έχει μεγάλη ιστορία, με τις ρίζες της, στην ιαπωνική παραδοσιακή αρχιτεκτονική. Μόνο μετά τα μέσα του 20ου αιώνα τα παράγωγα του χαρτιού άρχισαν να χρησιμοποιούνται ευρέως σε εφαρμογές σχετικές με την αρχιτεκτονική (μόνωση, καρέκλες, πόρτες). Ακόμα και σήμερα όμως υπάρχουν, πολύ λίγα παραδείγματα κτιρίων από χαρτί.
Οι χάρτινοι κύλινδροι είναι ένα παράγωγο υλικό που χρησιμοποιείται κυρίως στην αποθήκευση και την μεταφορά. Εξελίσσεται συνεχώς, ανακαλύπτονται νέοι τρόποι στεγανοποίησης και πυροπροστασίας και ενισχύεται στις καταπονήσεις.
Ο Shigeru Ban είναι ο πρώτος που χρησιμοποίησε τους χάρτινους κυλίνδρους στην αρχιτεκτονική στην έκθεση για τον Aalto το 1986. Μετά από πειράματα και δοκιμές σε εργαστήρια, τους χρησιμοποιεί για πρώτη φορά ως φέροντα οργανισμό το 1995, στην κατοικία Paper House, στην Ιαπωνία. Μέχρι τα τέλη του 2006 είχε ολοκληρώσει 22 έργα από χαρτί, που παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία όσο αναφορά την οικονομία, τις συνθήκες κατασκευής, την τοποθεσία και την χρήση, κάνοντας πολύ δύσκολη την κατηγοριοποίηση του. Επιχειρείται να γίνει μια κατηγοριοποίηση του έργου του, με βάση την δομή και την μορφή τους, με σκοπό να να γίνει καλύτερη ανάγνωση και ανάλυση του έργου του.
Στην συνέχεια αναλύονται 2 χαρακτηριστικά, ως προς την μορφή και τις οικονομικές και χρονικές απαιτήσεις, παραδείγματα (Paper Log Houses και Paper Arch). Δίνονται πληροφορίες για τον σχεδιασμό και την μέθοδο κατασκευής, αναλύεται η μορφή και η δομή τους και σχεδιάζονται οι λεπτομέρειες της θεμελίωσης και των κόμβων, ώστε να φανεί πώς προσαρμόζει κάθε φορά τα στοιχεία της κατασκευής σε σχέση με τους εκάστοτε περιορισμούς.
Πολλές επιλογές στην δομή, στα υλικά, την κατασκευαστική μέθοδο και τις λεπτομέρειες εξαρτώνται από τις εκάστοτε οικονομικές, χρονικές, και τοπικές συνθήκες. Για αυτό τον λόγο επιλέχθηκαν αυτά τα δύο παραδείγματα. Οι συνθήκες και οι απαιτήσεις είναι πολύ διαφορετικές και φαίνεται έντονα, το πως προσαρμόζει τα στοιχεία της κατασκευής. Είναι και τα δύο έργα μικρής κλίμακας οπότε η ανάλυση γίνεται στον ίδιο βαθμό και ανήκουν σε διαφορετικές μορφολογικές κατηγορίες.