Το παρόν ερευνητικό θέμα σχετίζεται με την μελέτη δύο κατοικιών μικρής κλίμακας του Ιάπωνα αρχιτέκτονα TadaoAndo. Πρόκειται για το 4x4 house και το Row house Sumiyoshi, εκτενής αναφορά για το οποία διενεργείται εντός του τεύχους που συνοδεύεται με φωτογραφικό υλικό. Η μέθοδος καταγραφής και ανάλυσης αποτελεί και τον πυρήνα της εργασίας καθώς έχει να κάνει με τις διαγραμματικές αναπαραστάσεις(διαγράμματα). Με αυτήν την διαδικασία, θέτω σαν πρωταρχικό μου στόχο να αναδείξω όλες αυτές τις υποκρυμμένες πληροφορίες που δεν γίνονται άμεσα αντιληπτές και στην ουσία φέρνουν στην επιφάνεια στοιχεία για τις προθέσεις του αρχιτέκτονα και χρήσιμα συμπεράσματα για την στρατηγική σχεδιασμού καθ’όλη την διάρκεια της σύνθεσης.
Ένα από τα κριτήρια επιλογής των συγκεκριμένων κατοικιών αποτέλεσε το γεγονός ότι ανήκουν και οι δύο στον χώρο των μικρών κατασκευών με την ιδιότητα που έχουν να παρέχουν την μόνιμη ανθρώπινη κατοίκηση. Είναι εφικτό λοιπόν να ζήσει κάποιος ή να συμβιώσει με άλλους μέσα σε ένα τέτοιο σπίτι χωρίς να στερηθεί τις ανέσεις και την ευρυχωρία του συμβατικού μοντέλου κατοίκησης; Το δεύτερο κριτήριο επιλογής στάθηκε το γεγονός ότι ο Andoχαρακτηρίζεται για τις κοινωνικές προεκτάσεις που αποκτά η αρχιτεκτονική του θέτοντας τον ανθρώπινο παράγοντα μέσα στον χώρο ιδιαίτερα σημαντικό, ενώ βασικό στοιχείο των συνθέσεων του, αποτελούν τα βαριά και ογκώδη δομικά συστήματα που χρησιμοποιεί. Το γεγονός αυτό καθιστά την ενέργειά του να εργαστεί στο επίπεδο της μικροκλίμακας ακόμη πιο δύσκολη, απαιτώντας ιδιαίτερους χειρισμούς των όγκων και των σχημάτων του. Στην ίδια ενότητα αναφέρονται επίσης τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που κυριαρχούν και συνυπάρχουν σε όλα τα κτίρια του αρχιτέκτονα και γίνονται αντιληπτά και στις μελετηθείσες κατοικίες.
Η μεθοδολογία που ακολουθείται και αφορά στον σχεδιασμό των διαγραμμάτων, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες παραμέτρους προσέγγισης όλου του ερευνητικού θέματος. Σε αυτό το κομμάτι καταγράφονται τα τρία βασικά σκέλη που την απαρτίζουν, αυτό της τεχνικής, της κατηγοριοποίησης των παραχθέντων διαγραμμάτων και η κατάθεση της προσωπικής εμπειρίας που αποκόμισα από αυτήν την διαδικασία. Η πρώτη ενότητα ολοκληρώνεται με την προσπάθεια κατανόησης του όρου της λέξης <<διάγραμμα>> διαπιστώνοντας και αναλύοντας δύο κατηγορίες: το επιστημονικό κι αφαιρετικό διάγραμμα.
Η δεύτερη ενότητα έχει να κάνει με την παρουσίαση των δύο κατοικιών και του συνόλου των διαγραμμάτων που έχω σχεδιάσει. Εκ πρώτης περιγράφονται τα δύο σπίτια κι εν συνεχεία παρουσιάζονται μέσω φωτογραφιών και υπαρχόντων σχεδίων ενώ μετά την ολοκλήρωση αυτής της φάσεις εμφανίζονται οι 28 διαγραμματικές αναπαραστάσεις συνοδευόμενες από την επεξήγησή τους στο επόμενο τμήμα της ενότητας.