H σκάλα αποτελεί στοιχείο μεταφοράς τόσο στο λόγο όσο και στην αρχιτεκτονική κατασκευή. Η σύνδεση διαφορετικών επιπέδων και η κίνηση που επιβάλλει χαρακτηρίζουν και καθορίζουν τον τρόπο χρήσης της. Ιδεατές και κτιστές σκάλες ορίζουν την κίνηση και την προσπάθεια που απαιτείται κατά την πορεία σε αυτές, αναγκάζοντας το χρήστη να ακολουθήσει συγκεκριμένο βηματισμό.
Βασικός στόχος της σκάλας, είναι να μεταφέρει το ανθρώπινο σώμα μεταξύ δυο επιπέδων. Η κατακόρυφη διάσταση που εισέρχεται στην κίνηση δυσκολεύει τον άνθρωπο, επομένως για να είναι άνετη η άνοδος και η κάθοδος απαιτείται η τήρηση ορισμένων ανθρωπομετρικών προϋποθέσεων. Κατά την πορεία σε μια σκάλα, το σώμα ακολουθεί συγκεκριμένο βηματισμό, μετατοπίζει ανάλογα το κέντρο βάρους και παρατηρείται έντονη κόπωση και αλλαγή του ρυθμού της αναπνοής, ενώ ταυτόχρονα λειτουργούν έντονα οι αισθήσεις της όρασης και της αφής.
Διάφορες θεωρίες υιοθετούν τη δομή της σκάλας για να εξηγήσουν και να παραλληλίσουν τις ιδέες που υποστηρίζουν. Χρησιμοποιείται δηλαδή η σκάλα ως μεταφορικό στοιχείο στην τέχνη, τη θρησκεία, την ψυχανάλυση, την αρχιτεκτονική, εκμεταλλευόμενες τη σχέση ανάμεσα στο ψηλότερο και το χαμηλότερο, τη προσπάθεια που απαιτείται για την άνοδο και την ευκολία της καθόδου, η προσδοκία για κατάκτηση της κορυφής, το διαγώνιο στοιχείο και άλλα στοιχεία της σκάλας.
Ο τρόπος που είναι κατασκευασμένη μια σκάλα μπορεί από την άλλη, να προϊδεάσει το χρήστη για το κτήριο και να κατευθύνει την οπτική του σε συγκεκριμένα σημεία. Υποδηλώνεται μέσω αυτής μια προσμονή, ενώ ο ιδιαίτερος τρόπος ανάπτυξής της σκάλας σε επίπεδα επιτρέπει πολλές φορές την πολλαπλή χρήση της, εξυπηρετώντας διαφορετικές ανάγκες του κτηρίου. Με άλλα λόγια, η σκάλα όταν αντιμετωπιστεί ως κύριο αρχιτεκτονικό στοιχείο και δεν έχει απλά λειτουργική χρήση, μπορεί να καλύψει σημαντικές απαιτήσεις της σύνθεσης και να οργανώσει το χώρο με τέτοιο τρόπο ώστε να αποδίδεται η κεντρική ιδέα.
Η σχέση που συνδέει τη σκάλα και το σώμα δεν είναι απόλυτα διακριτή. Παράγοντες που καθορίζονται από το σώμα επιδρούν στη μορφή της και αντίστροφα η σκάλα αναγκάζει το σώμα να αποκτήσει συγκεκριμένο τρόπο κίνησης. Το γεγονός αυτό ενισχύει τη χρήση της στο λόγο ως στοιχείο μεταφοράς, ενώ η αντιμετώπισή της μέσα στην αρχιτεκτονική σύνθεση αποκαλύπτει την πολυδιάστατη φύση της. Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις, ο λόγος και η αρχιτεκτονική δεν διαχωρίζονται απόλυτα, καθώς θεωρητικές σκέψεις παίρνουν μορφή με τη βοήθεια της σκάλας σε κατασκευές, στηριζόμενες στην κίνηση του σώματος κατά την άνοδο και την κάθοδο.