Έναυσμα για την παρούσα διπλωματική εργασία υπήρξε η ερευνητική μου εργασία «Έχιδνες του πεζό-δρόμου: η γυναικεία περιπλάνηση Flâneries». Αντικείμενο της εργασίας ήταν η περιπλανώμενη φιγούρα γυναικείου φύλου, η flâneuse*, και οι κίνδυνοι-ερεθίσματα (εξού ο όρος έχιδνα) που παρουσιάζει η περιπλάνησή της. Η φιγούρα flâneuse, σύμφωνα με ένα από τα συμπεράσματα της εργασίας, ενσαρκώνει το πρότυπο της περιπλανώμενης γυναίκας, η οποία πραγματοποιεί μια σειρά από περιπλανήσεις που λειτουργούν ως δημιουργικά ερεθίσματα για αυτή. Ενσαρκώνοντας η ίδια το ρόλο της flâneuse, πραγματοποίησα μια σειρά περιπλανήσεων στον ιστό των πόλεων της Θεσσαλονίκης και του Βόλου, όπου τα ερεθίσματα των περιπλανήσεων αυτών καταγράφηκαν μέσω της φωτογραφίας. Το φωτογραφικό υλικό, αν και προερχόταν από διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, παρουσίαζε ορισμένες ομοιότητες ως προς το περιεχόμενο του, τα «νεκροταφεία». Αυτός ο ιδιότυπος τύπος νεκροταφείου συνδέει την προηγούμενη με την παρούσα εργασία, η οποία εστιάζει στα νεκροταφεία τραίνων.
Τα νεκροταφεία αυτά, ακαθόριστα σε μέγεθος και έκταση, βρίσκονται διάσπαρτα καθόλη τη γεωγραφική έκταση της Ελλάδας, δημιουργούν αστικά κενά, ασυνέχειες, παγωμένα κελύφη και αφήνουν ένα μεγάλο κεφάλαιο της ελληνικής βιομηχανικής ιστορίας στο έλεος του χρόνου και των περιστασιακών επισκεπτών τους. Κατά την έρευνα, το σιδηροδρομικό δίκτυο εξετάσθηκε ως άθροισμα υποδικτύων που αποτελούνται από σημεία–στάσεις συνδέοντας διαφορετικούς τόπους μεταξύ τους μέσω μιας διαδρομής, όπου τα μεμονωμένα τμήματα φέρουν χαρακτηριστικά της περιοχής που ανήκουν. Γι’ αυτό, το σιδηροδρομικό δίκτυο εξετάσθηκε ως σύστημα που έρχεται σε επαφή με διαφορετικούς τόπους, ήθη και έθιμα, και δόθηκε έμφαση στη διατήρηση της ταυτότητας του δικτύου και στην ανίχνευση των παραδοσιακών ορίων της αρχιτεκτονικής των σιδηροδρόμων (αφορά τόσο στην αρχιτεκτονική δομή του ίδιου του δικτύου όσο και το σύστημα των υποδομών και τροχαίου υλικού που το υποστηρίζει).
Το δίπολο ενεργό και ανενεργό δίκτυο, η χρήση και η μη χρήση, πυροδότησαν τη σκέψη και όρισαν τους στόχους. Πιο συγκεκριμένα, στόχος τέθηκε η αναζήτηση των στοιχείων που καθιστούν το σιδηροδρομικό δίκτυο προβληματικό και δυσλειτουργικό, η παρουσίαση των ισχυρών σημείων του που μπορούν να αξιοποιηθούν και τέλος η κατάθεση πρότασης που θα αναβιώσει την σιδηροδρομική κληρονομιά παρέχοντας νέες προοπτικές ανάπτυξης και μια στρατηγική επαναλειτουργίας του.
*Flâneuse = Όρος που προέρχεται από την αντίστοιχη φιγούρα ανδρικού φύλου flâneur, που εισήγαγε ο Γάλλος διανοούμενος Charles Baudelaire.