Η χρήση των ψηφιακών συστημάτων αναπαράστασης στην αρχαιολογία έχει επιφέρει διφορούμενες απόψεις και αντιμετωπίζεται με επιφυλακτικότητα. Στην ερευνητική μελέτη με τίτλο «Αρχαία Αγορά των Αθηνών: Από τα ανασκαφικά τεκμήρια στην εικονική πραγματικότητα» του φοιτητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Καρύδη Ελευθέριου, υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση του Ε.Ε.ΔΙ.Π. κ. Αλέξανδρου Γούναρη πραγματεύεται αυτή τη σχέση. Ως παραδείγματα επιλέγονται τα κτίρια της Θόλου, του Νέου Βουλευτήριου και της Στοάς του Αττάλου Β’.
Η εργασία διαρθρώνεται σε δύο ενότητες, με σκοπό πρώτα να δώσει επεξηγηματικά στοιχεία για τα αρχαιολογικά τεκμήρια που προέκυψαν από τις ανασκαφές και εν συνεχεία να παρουσιάσει τα θετικά και τα αρνητικά των τρισδιάστατων ψηφιακών αναπαραστάσεων.
Πιο συγκεκριμένα, στην πρώτη ενότητα θέτονται οι προβληματισμοί ως προς την ανάδειξη της Αγοράς ως μνημείο και κατά πόσο οι σύγχρονοι επισκέπτες της μπορούν να κατανοήσουν τη σημασία και το ρόλο που διαδραμάτισε στην παγκόσμια ιστορία και στη διαμόρφωση του δυτικού πολιτισμού. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στις γραμματειακές πηγές που διέθεταν οι αρχαιολόγοι και τους ώθησαν στην αναζήτηση των μνημείων της Αγοράς, με ξεχωριστή αναφορά στα τρία κτίρια μελέτης ως προς τις λειτουργίες τους. Η ενότητα κλείνει με μια καταγραφή της ιστορικής εξέλιξης της Αγοράς μέχρι τη σημερινή της κατάληξη ως αρχαιολογικός χώρος και την παρουσίαση των χρονικών φάσεων των ανασκαφών που ξεκίνησαν στην περιοχή της Βλασσαρού και συνεχίζονται μέχρι σήμερα.
Η δεύτερη ενότητα ξεκινά με την παρουσίαση του τρόπου καταγραφής και αποτύπωσης της Αγοράς, όπως περιγράφηκε από τον WilliamB. Dinsmoor, Jr. στο μανιφέστο του. Ακολουθεί η παρουσίαση των ευρημάτων στις εκάστοτε επιστημονικές και τουριστικές δημοσιεύσεις, για να τεθούν οι πρώτοι προβληματισμοί για τις διαδικασίες αναπαράστασης από τους μελετητές. Στα τρία επόμενα κεφάλαια γίνεται λεπτομερής περιγραφή των αρχαιολογικών τεκμηρίων που βρέθηκαν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών για κάθε κτίριο μελέτης ξεχωριστά, ώστε να γίνει αντιληπτή η εξέλιξη από το εύρημα στη σχεδιαστική αναπάσταση και μετέπειτα στην τρισδιάστατη ψηφιακή. Σε αυτά τα κεφάλαια εμφανίζονται και τα προβλήματα της ψηφιακής αναπαράστασης και της αναστήλωσης των μνημείων. Η ενότητα κλείνει με την καταγραφή των τρόπων με τους οποίους η Αγορά παρουσιάζεται στο ευρύ κοινό, από τους τουριστικούς οδηγούς μέχρι τα βίντεο και το πρόγραμμα εικονικής πραγματικότητας του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.
Η μελέτη ολοκληρώνεται με τα συμπεράσματα ως προς τη χρήση των ψηφιακών μέσων αναπαράστασης και προβλέψεις για την εξέλιξη και βέλτιστη χρήση τους στον τομέα της αρχαιολογίας.